Är här någon som vet priser på stall. Lite rimliga priser eftersom vi inte ska bygga nåt lyxigt.
Men 6 boxar (stora).

Har kollat på hästnet men det tar otroligt lång tid att få pris uppgifter...suck.
 
Hej B***h,
Vill inte vara näsvis men är inte stall ett av de enklaste byggen man kan göra? Jag tror att du kan spara en hel del pengar på att bygga stallet från scratch i lösvirke i stället för att ta in en leverantör. Fast jag kan ha fel.
Annars finner du en massa nyttiga länkar på http://www.lantbruksnet.se/lantnet/tjanster/byggv/stallby/stallbyg.htm
Fast det kanske är samma länkar som på Hästnet?

mvh
David
 
Tänk bara på ordentlig ventilation. Har haft ett elände med detta i Stockholmstrakten med hosthästar som följd. De har forskat en del på detta och då (på 80-talet) rekommenderade de att man byggde som på 1700-talet, alltså mycket "springor" och naturlig ventilation. Men det säkert ha kommit nya rön.

PS Att stall skulle vara det enklaste att göra beror nog på vilken sorts hästägare man är. Det finns stall för miljonbelopp med solarier, tvättavdelningar, ekinredning mm som jag sett.
 
Vi har byggt ett häststall som har 8st boxplatser.Vi köpte byggsatsen ifrån bruksbalken och har själva satt ihop den.Denna sats var kompl. förutom vvs och el.Vi räknade på köpa lösvirke med kom ej i närheten vad det kosta att köpa den av bruksbalken och glöm inte vilken tid det tar mått anpassa alla brädor annars.Vi har varit nöjda med både kvaliteten och supporten.
 
Skönt att se att det funkat bra med stallet (till skillnad från kåken), emmahus.
Jag kikade lite på http://www.bruksbalken.se och de verkar veta vad de sysslar med.
 
Jag tror att det var ca:285 000:-
Hade dom tillverkat hus skulle jag ha köpt av dom istället från dom som jag köpte av.
 
Ser trevligt ut men det kan omöjligt vara billigare än lösvirke. Ni får ursäkta eventuell ignorans men det ser inte mer komplicerat ut än ett större garage. Sen tillkommer i alla fall el, VVS, och platta på mark.
Något som kan vara värt att överväga är om det är möjligt är att utnyttja vinden för förvaring.

mvh
David
 
Detta stall är oxå isolerat och är på 170m2 (9x17.5m)
Du david kom gärna med kalkyl så vi har något att jämföra med.Endast kompl. hästboxarna skulle kosta ca: 50 000:-
 
Tycker det verkar konstigt att bygga stall utan höskulle, jag skulle nog hellre bygga väggar i Leca med samma höjd som innerhöjden i stallet och sedan ha en luftig trä överbyggnad ovanpå som höskulle, ev. med en mindre skulltork för att undvika hosta !

Eftersom två rader stolpar inte är ivägen i ett stall såsom i ett garage så borde bjälklag och takstolar/takbjälkar inte vara så svårt/dyrt att konstruera, varför inte två paralella bärlinor i taket och ett mansardtak på stallat ?

I ett sådant stall som beskrivs först på bruksbalkens första stallsida med 4 boxar måste det ju gå åt 7-8 ton hö........
Måste ju vara betydligt mer ekonomiskt och praktiskt att få det levererat på sommaren direkt från åkern, än att som så många gör, kör med hästtransporten och hämtar skvättar nästan hela året !

Jag har förövrigt byggt ett garage som ser ut ungefär så (ej mansardtak), med ungefär samma mått som stallet på bruksbalkens sida med 4 boxar !
Om någon är intresserad så kan jag maila bilder eller om någon vill kasta upp bilden på sin FTP...............
 
Jag har inte gjort någon kalkyl på stall av naturliga skäl då jag inte byggt något. ;)
Jag jämför bara med det hus och garage vi byggt av lösvirke. Allt virke, fönster och tak till vårt hus på strax över 250kvm + garage på 40 kvm gick på strax under 420.000 SEK, varav fönstrena stod för c:a 120.000 SEK om jag kommer ihåg rätt. Då räknar jag inte in invändig inredning såsom gips, kök, golv, badrum etc. Grund är inte heller inräknad. Vi hade en öppen planlösning så det gick åt en hel del dyra Kero och limträbalkar.
Jag har också en minst sagt hästintresserad sambo så jag har varit en motvillig gäst i ett par stall. Att en box skulle kosta 50 papp i lösvirke låter helt horribelt. Den kalkylen skulle jag däremot vilja se. ;)

mvh
David

 
David: Du måste hålla isär ental och flertal när man skriver boxarna då detta gäller 8st. Detta var oxå inräknat alla galler mm som är gjort i galvat då detta är svårt att tillverka själv om man är amatör som jag är.
 
Lösvirket är ju inte problemet, inte heller själva konstruktionen på byggnaden, brukar vara värre att få till vettiga dörrar, inte heller färdiga lösningar är jämt bra.

Mina föräldrar har byggt boxar där en svetsare gjort ram och galler för portarna till boxarna. Väggarna gjordes så att reglar las i fastgjutna balkar, så att de lätt kan bytas ut om de flisats upp, sparkats på, ätits upp, etc.

Föreslår att du ritar upp ditt drömstall, med en så detaljerad bild som möjligt på en box, inklusive dörröppning, mathål, etc, och går till en lokal hantverkare för en offert.

Värt att testa?
 
Tack för alla svar.

Vi ska ha byggsats. Blir kanske inte billigare men vi har lite bråttom att bygga det, blir därför enklast för oss.

Eftersom vi (uppenbart) har flera egna hästar så blir det billigare att ta hem alla än att betala så dyr stallhyra som jag gör nu. Tänkte räkna ut vad ett eget stall kostar i mån jämfört med stallhyran, därför undrar vi priser.
Lösvirke blir det alltså inte.
 
Hej!
Läser detta med stort intresse, eftersom vi också går i stall byggar tankar. Funderar också på lösvirke vs färdig bygg sats. Antar att man ev. kan bygga billigare med lösvirke om man har/är en duktig snickare och kan beräkna åtgången så noggrannt så möjligt. Vi funderar på att kolla om man ev. kan såga upp egna brädor, finns många bönder med mycket virke runt omkring... Vi har även kikat på Lövånger. Dom har bl.a. byggsatser för stall. Fanns stall för 3-4 hästar (ganska litet) för ca 59.000, men då ingick inte platta, inrede eller plåt/takpannor. Sedan fanns ett större för ca 4-5 hästar (?) för 91.000. Det mindre verkar billigt och bra, vi ska "bara" ha 2 hästar, men samtidigt vet jag många (som någon klok redan nämnt) som sliter med detta att hämta hö stup i kvarten och det vore ju skönt att ha täckt vinterns behov med en hämtning på sensommaren då vägarna är körbara... Läste f.ö en jättemysig blogg (minns tyvärr inte var!) om några som köpt en nedplockad timmerlada och satt upp igen för ca 100.000. Dom hade dock haft ett h-e, eftersom säljaren inte numrerat stockarna ordentligt... :( Men, vilket fint stall det blev till slut!
Som sagt, ni som har gjort olika alternativ, skriv! Läser ivrigt alla synpunkter!
 
marierudenvall: man kan hyra mobila mini-sagverk och gora brador, alt. lata snickaren komma in med eget sagverk och ordna allt pa plats. Om hastarna dina orkar kan det ju vara kul att lara dom dra timmer i skogen ocksa. Hoskulle maste man ha men om den nu maste ligga ovanpa stallet eller om det duger att ha det under tak och bakom vagg (dvs. jordgolv) kan man ocksa fundera pa. Godselplattan brukar bli ratt sa stor for bara tva hastar ocksa men du kanske kan deala med bonderna att dom far godsel mot att du far timmer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.