Mikael_L
En fördel med cutters är väl att den borrar av fibrerna i trallen, inte bara bänder isär på sin väg genom. Det måste minska risken för sprickor väl.
 
Hecos har även spår i sin skruv. Tror dock också att Essve Cutters går finfint. Rost-testet är för gammalt anser jag, men de verkar som att de håller mycket bra mot rost Essve skruven.
Men rostfritt är rostfritt =)
 
Drog ~250 ESSVE Cutters i balkongtrallen förra veckan, riktigt bra enligt mig.
Inte en skruv som felade, kan inte jämföras med de gamla ByggMaxskruvarna som satt i gamla trallen.
 
Har i vecka byggt en altan hos en bekant och har då använt Ö&B´s rostfria trallskruv. Är mycket nöjd med torxpassningen men tycker att den har för "spetsig kona under huvudet". Alltså den sjunker för lätt in i trät.

Skulle uppskatta vinkeln till ca 60grader. Motsvarande vinkel på de vanliga trallskruven (icke rostfri) uppskattar jag till ca 45grader och den "tar med sig" trallbrädan på ett bättre sätt ner mot regeln.

Någon som har samma uppfattning?
 
jag har kört med syra fasta skruv. A4
arvid nilsson.
250 st för 350 kr, detta ÄR rostfritt essve m.m är ej rostfria.
man kan efter nåt år få små mörka ringar runt skruven...ej kul å snyggt.
varför snåla på skruven när det är det som skall synas??
skruv för 70 spänn m.m.
ta parket för 69 spän å jämför med 250 spänn... skillnad.

men man väljer å blir nöjd
keep on

mvh
snickar estwing
 
Hej

Har precis använt 1500st Turbo trallskruv 4,2x57mm med T20
Den funkar bra och håller tillräckligt länge (tror jag den har rostskyddsklass C3 och är belagd.
Priset var också bra ca 140:- för 500st V/S/B är fabrikatet.

// Gasse




ab-cd skrev:
Vad kör ni med för trallskruv? Vanlig rostfri eller syrafast? Ska ha ca 3500-4000 skruv så priset har en viss betydelse. har kollat runt lite på nätet på priser.

Byggmax har 4,2x55 250 st för 29,95!
Beijer 4,3x56 250 st för 79,00 (syrafast)

Jula, Biltema, Clas Ohlsson har också skruv till hyggliga priser.

Alltså Byggmax, 29,95 är ju helbilligt, men vad är det för skruv. Bortrostad om 5 år eller?
Behövs syrafast för "evig" livslängd?
 
Gasse o Mia skrev:
Hej

Har precis använt 1500st Turbo trallskruv 4,2x57mm med T20
Den funkar bra och håller tillräckligt länge (tror jag den har rostskyddsklass C3 och är belagd.
Priset var också bra ca 140:- för 500st V/S/B är fabrikatet.

// Gasse
Det lät ju snuskigt billigt...

Var köper du dessa?
 
Hej

Är det någon som köpt ett storpack (3000st) Grabber T-rex?
Vad har ni betalat för det i så fall? Var?

Mvh EssDee
 
para skrev:
Har hunnit med att dra ca 1000st av mina 3000st av Byggmax billigaste på 55mm med krysspår. Kostade 129:- för 1000st. Inte en enda har krånglat men totalt låg det kanske 5st skruv i kartongen som var 20mm kortare än de andra, men det kan jag leva med.
Gör man sedan rätt från början finns ju ingen orsak att behöva skruva upp dem igen......
Kan ju bara säga att Byggmax med krysspår inte var roliga att dra upp efter två år...... spåret slant och höll det så drogs många av istället.
Behövde skruva upp ca 700 när jag skulle isolera under golvet.
Som sagt, man skulle gjort rätt från början....
 
F
Nån som hunnit prova Biltemas nya trallskruv? A4 och torx men den måste vara riktigt, riktigt bra för billigt är det inte längre.....
 
F
Magnus_78 skrev:
Min erfarenhet är att det är skillnad på rostfritt och rostfritt. Här finns lite intressant läsning för den som är intresserad: [länk]
"Rostfria" fästelement är klassade antingen A2 eller A4 (som då skall vara syrafast). Vill man ha rostfritt utomhus med sura regn och luftföroreningar så är det A4 som gäller.
 
J
fsn skrev:
"Rostfria" fästelement är klassade antingen A2 eller A4 (som då skall vara syrafast). Vill man ha rostfritt utomhus med sura regn och luftföroreningar så är det A4 som gäller.
Varmförzinkade träskruvar fungerar minst lika bra och sitter som franska trä.

Klart bästa trallskruv jag testat.

http://byggkatalogen.byggtjanst.se/materialforum/readarticle.aspx?articleid=121
 
Ang. förzinkning så har jag läst någonstans att vissa ämnen i tryckimpregnerat virke kan gå hårt åt skruv och spik som har dåligt korrosionsskydd. Gäller det även elförzinkning måntro?

Hoppas att det inte blir för off topic nu men vi var ändå inne på temat... :)
 
J
Magnus_78 skrev:
Ang. förzinkning så har jag läst någonstans att vissa ämnen i tryckimpregnerat virke kan gå hårt åt skruv och spik som har dåligt korrosionsskydd. Gäller det även elförzinkning måntro?

Hoppas att det inte blir för off topic nu men vi var ändå inne på temat... :)
Låter mycket underligt med tanke på att de flesta större bryggor som byggs använder Varmförzinkade spik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.