Hur mycket får man egentligen göra själv när det kommer till vatten och avlopp? Om man t.ex. bygger ett hus, om man har kunskapen är det då tillåtet att göra det mesta själv eller krävs "vattenbehörighet"?
Jag vet att det inte finns lika många restriktioner som när det gäller elinstallationer, men...

(Jag såg att Gelia hade en VVS-videoskola där de visade t.ex. hur man kopplar in en VVB med rördragning och allt möjligt, det är lite mer än deras el-videoskola där de bara visar hur man byter en strömställare och kopplar en stickkontakt typ. :D)

//Patrik
 
Redigerat:
Du får göra rubbet själv, möjligen finns någon restriktion när det gäller hetvatttensidan på fjärrvärmen.
 
Fotografen skrev:
Du får göra rubbet själv, möjligen finns någon restriktion när det gäller hetvatttensidan på fjärrvärmen.
Men då hade jag rätt i såfall! :p Jag hade för mig att det var så, men när jag pratade med en arbetskollega på rasten i dag så trodde han att man bara fick göra vissa saker och snackade om att om man gjorde allt själv så skulle försäkringsbolaget vilja godkänna det osv osv.

Jag har för mig att det var så att när det är åt en själv så får man göra allt, men om det är åt någon annan så måste man ha behörighet. Kan det stämma?

//Patrik
 
Redigerat:
Mikael_L
En bostadsrättsförening t.ex. kan ställa kravet i stadgarna att VVS-arbeten ska utföras av någon med certifikat.
(Sen är det frågan vad dom kan göra om man inte följde det, man har iaf inte brutit mot nationell lag)
Försäkringsbolagen har nog svårt att kräva mer än fackmannamässigt utförande, tror jag.
 
Patrik_Hed skrev:
, det är lite mer än deras el-videoskola där de bara visar hur man byter en strömställare och kopplar en stickkontakt typ. :D)

//Patrik
Jag mycket mer än så får man ju inte göra...
 
En elektriker får göra allt :) Det är lite med VVS som med el, logiskt tänkande och erfarenhet kommer man långt med. Men med tanke på hur viktigt det är att man gör rätt i kopplingar m.m så är det ur försäkringssynpunkt konstigt att det inte krävs någon form av behörighet. Men det drabbar ju husägaren mest ekonomiskt om VVS blir fel. Jag tycker att VVS branchen är dåliga på att dela med sig av kunskaper utanför de invigda.
 
Jag höll på att tänka på att det är bra att man är blivande elektriker, för då när man ska bygga hus i framtiden så kan man både fixa elen och om man lär sig, även vatten till viss mån. :) Den kombinationen kan inte en "rörtattare" göra. ;)

//Patrik
 
pbengtsson skrev:
Men med tanke på hur viktigt det är att man gör rätt i kopplingar m.m så är det ur försäkringssynpunkt konstigt att det inte krävs någon form av behörighet. Men det drabbar ju husägaren mest ekonomiskt om VVS blir fel. Jag tycker att VVS branchen är dåliga på att dela med sig av kunskaper utanför de invigda.
Jo, det är faktiskt lite märkligt. Åker man på en vattenskada och är försäkrad så är det ju försäkringsbolaget som får punga ut med pengar, så egentligen så borde ju de ha mer eget intresse i att det ska vara ordentligt gjort av en yrkesman. Fast för vår del så är det ju bra. :cool:

//Patrik
 
Ska du få huset godkänt enligt säker vatteninstallation så får du inte göra något själv..
 
Patrik_Hed skrev:
Jag höll på att tänka på att det är bra att man är blivande elektriker, för då när man ska bygga hus i framtiden så kan man både fixa elen och om man lär sig, även vatten till viss mån. :) Den kombinationen kan inte en "rörtattare" göra. ;)

//Patrik

Göra elen själv.. Det är lite si och så med det. För att få göra det krävs allmän behörighet och det är det inte så många elektriker som har.
 
Jenzza skrev:
Ska du få huset godkänt enligt säker vatteninstallation så får du inte göra något själv..

Vad är det för godkännande och när krävs det, från vem?
Jag köpte ett gammalt hus som nästan ständigt kräver min blygsamma händighet. Jag svänger rörtången också ibland ... faktiskt är jag igång med att byta hydrofor just nu. Jag har inte tidigare stött på något krav om godkännande ...
 
raveper skrev:
Göra elen själv.. Det är lite si och så med det. För att få göra det krävs allmän behörighet och det är det inte så många elektriker som har.
1. Jag har tankarna i att läsa in ABL om 10-12 år.

2. Är man elektriker så gör man elen i sitt eget hus själv, oavsett AB eller ej, punkt slut. Aldrig att man skulle anlita en firma för att göra samma sak som man själv gör om dagarna! ;)


//Patrik
 
Du kan göra all rördragning själv om det sker fakmanna mässigt, inga krav på behörighet bortsett om försäkringsbolaget kräver säker vatten. MEN om du skulle få en vatten skada kommer försäkringsbolaget till 99% hävda att det inte e fakmannamässigt utfört. Jobbar mycket jämtemot försäkringsbolag och många av skadenissarna (som jag har ha´r kontakt med iaf) tycker det e jätte festligt med "gör det självare" som fixat en "pool" i huset. Men "gör det självarna" är inte lika glada när dom får dålig ersättning eller ingen alls. Men som jag brukar säga, så länge man vet vad man gör till 110% e det bara och köra på.
 
pbengtsson skrev:
. Jag tycker att VVS branchen är dåliga på att dela med sig av kunskaper utanför de invigda.
fråga på ni bara jag svarar efterbästa förmåga ;)
 
drakhenke skrev:
fråga på ni bara jag svarar efterbästa förmåga ;)
Det tackar i för, för för VVS är många gånger väldigt knepigt för en självbyggare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.