Henke30 skrev:
roggabear din konstruktion är hel ok du behöver inga kortlingar
ok, tack
 
Krawk skrev:
Det hela beror ju helt på vad det är för laster längs väggen. Höjden är bara en faktor.
Normalt sett är det inga problem. Men är väggen kort och skall ta upp vindlast från en lång, vinkelrät vägg, så är det inte säkert att gipsen klarar det. Har för mig att skivor på liggande reglar tar betydligt mindre last (i skivverkan) än motsvarande vägg med stående reglar.

Om man behöver extra styrka utöver skivorna invändigt så är diagonalstag betydligt billigare och snabbare att montera än att sätta ytterligare en osb skiva.
med diagolanstag, menar du då sådana plåtband/monteringsband/Hålband? Eller diagonalstag av trä?
 
Mikael_L skrev:
Ja i vissa fall räcker det givetvis inte.
Jag antog bara (kanske felaktigt...) att det gällde (alla) ytterväggar i ett hus eller garage med 1 våningsplan, och då räcker den tänkta konstruktionen mycket väl.
ok, säg att frågan istället gäller en gavelvägg på övervånigen i ett 1,5 plans hus med mansardtak. Eftersom taket lutar och alla reglar i väggen bli olika långa så är det ju svårt att konstruera väggen med hammarband och bärlina! för att väggen sedan ska kunna klara att ta emot laster från vind, är då konstruktionen jag beskriver i början av tråden tillräcklig, eller krävs det då ytterligare avstyvning av väggen, i form av skivmaterial, diagonalstag, montageband/hålband eller annat?

och en ytterligare fråga, om jag vill komlettera med ytterligare osb skiva, kan den då placeras mellan 45x45 och 45x195 reglarna, dvs på utsidan om diffusionsspärren, eller kan jag då bygga mig problem med fukt vad det lider?
 
B
sätt metall band då.
finns grova metallban standard duger ej.
men jag tror att det inte behövs.
orkan rädd??
fattar inte vad du är rädd för?
 
Är det gavelspetsen så borde det inte vara några problem. Skippa den extra osb-skivan och diagonalerna men sätt hammarband+bärlina så blir det nog en styv bra avslutning av taket.
Väggen blir ju en stor triangel / fackverk och är ju då styv i sig själv på det viset.

Om du av någon anledning vill ha en extra osb i allafall så borde det inte vara något problem. Det stora temperaturfallet ligger ute i 195 isoleringen och osb-skivan är, relativt mot plasten, genomsläpplig för ånga.
 
B
osb underlättar ju tavelmontage, platt-tvmontage med mera.
 
Jag menar att han kan skippa den yttre osb skivan. Den han funderade att sätta mellan 195 och 45 reglarna.
 
B
jaha. det såg inte jag.
ja, den kan han glömma.
vars skrevs det?
 
byggare henke skrev:
sätt metall band då.
finns grova metallban standard duger ej.
men jag tror att det inte behövs.
orkan rädd??
fattar inte vad du är rädd för?
är engentligen inte rädd för något, bara nyfiken och undrar vad som krävs.
 
Krawk skrev:
Är det gavelspetsen så borde det inte vara några problem. Skippa den extra osb-skivan och diagonalerna men sätt hammarband+bärlina så blir det nog en styv bra avslutning av taket.
Väggen blir ju en stor triangel / fackverk och är ju då styv i sig själv på det viset.

Om du av någon anledning vill ha en extra osb i allafall så borde det inte vara något problem. Det stora temperaturfallet ligger ute i 195 isoleringen och osb-skivan är, relativt mot plasten, genomsläpplig för ånga.
ok tack. jag skippar mellanliggande osb och behåller den invändiga.
 
Mikael_L
roggabear, jag tycker fortfarande att den vägg du beskriver i första inlägget låter jättebra.
Jag kan inte se var i din konstruktion du har krafter och påkänningar som väggen i det utförandet inte ska klara av.

Mitt råd, bygg så och sov gott på nätterna.

Skulle du vilja komplettera med någon extra skiva (men onödigt) så sätt i så fall utegips eller asfaboard som vindskydd, istället för vindskyddsduken.
 
Mikael_L skrev:
roggabear, jag tycker fortfarande att den vägg du beskriver i första inlägget låter jättebra.
Jag kan inte se var i din konstruktion du har krafter och påkänningar som väggen i det utförandet inte ska klara av.

Mitt råd, bygg så och sov gott på nätterna.

Skulle du vilja komplettera med någon extra skiva (men onödigt) så sätt i så fall utegips eller asfaboard som vindskydd, istället för vindskyddsduken.
Fint, tackar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.