Är det vanligt att man har ett perilexuttag till 400v spisar.

Min gammla spis var det draget 3 faser + jord 400v och det satt ett perilexuttag (inte jag som satt dit det) finns det inte en risk med att man kopplar fel med ett perilexuttag om man inte ska använda nollan? det finns ju nolla på perilexuttagen men har man 400v så har man ju inte nolla???

Ska man ha perilex med 3 faser + jord??

Kan det inte bli knas om folk bara sticker in kontakten utan att kolla vad som sitter i dosan eller vart trådarna sitter ??

Finns det spisar som ska ha 10A och 1.5mm trådar 3fas???
Visst ska 400v vara draget med 2.5mm
Hur vanlig är det med 2fas till spis 2faser + jord?? det gick o koppla så till min gamlla spis.
 
Redigerat:
Perilexutag skall alltid vara fullkopplade, framförallt måste nollan vara dragen till ett perilexuttag.

I praktiken så finns det en hel del fekatigt intallerade uttag, framförallt i äldre hus där någon satt dit ett uttag i samband med ett spisbyte för kanske 30 år sedan, då ligger dte nära till hands att fuska om även den då nya spisen inte krävde nolla. Så har man möjlighet så bör man alltid kontrollera sitt uttag om man byter från en ren 400V spis till en som har 230V ellementspänning.

Men som sagt det SKALL inte vara något problem att bara sticka in sin nya spiskontakt i uttaget.

Det är väl en tumregel att man alltid drar 2,5 kvmm till spisar och säkrar 16A. Jag tror inte att det är regelvidrigt (men dumt) att dra 1,5 kvmm.

Det finns inget som säger att 400V skall vara draget med 2,5kvmm, finns gott om 3 fas apparater som bara säkras 10A och klarar sig med 1,5kvmm.

Att köra 2 faser till en spishäll har blivit väldigt vanligt, sedan dras den 3e fasen som en enfas matning till en separat ugn.
 
Redigerat:
Mikael_L
texastaz skrev:
Finns det spisar som ska ha 10A och 1.5mm trådar 3fas???
Visst ska 400v vara draget med 2.5mm
Det beror på säkringen egentligen, normalt 1,5 mm2 till 10A och 2,5 mm2 till 16A.
Men vanligast (och klokast) är väl att dra 2,5mm2 till spisuttaget, även om man inte behöver mer än 10A.
 
400v spisar har ingen nolla 230v har nolla och det finns 2 olika typer av spisar idag 230 alt 400? både 2fas o 3fas.

Har sålt min spis som var 400v med ett perilex uttag , den blir hämtad imorgon jag skruvade bort perilexuttaget så får han som ska ha den lösa det själv eftersom jag haft en felaktigt monterad perilexkontakt på den sedan jag köpte huset.
Jag hade ingen nolla och den ena plinte var tom jag tror att en elektriker satt dit uttaget åt dom som bodde där innan, men nu är det borta från spisen.

Lite otydligt kan jag tycka att det är när man köper ett sådant uttag det står 400v på det kan inte det misstolkas ganska ofta av hemmpulare.
 
Redigerat:
texastaz skrev:
jag skruvade bort perilexuttaget så får han som ska ha den lösa det själv eftersom jag haft en felaktigt monterad perilexkontakt på den sedan jag köpte huset.
Eh.. Perilexuttaget sitter väl ändå fastskruvat på väggen? Varför skulle den följa med spisen om du säljer den?

Eller är de huset inkl. spisuttag och spis som du säljer? :)
 
Rrrrr skrev:
Eh.. Perilexuttaget sitter väl ändå fastskruvat på väggen? Varför skulle den följa med spisen om du säljer den?

Eller är de huset inkl. spisuttag och spis som du säljer? :)
Jo, perilexstickpropp är ju helt ok på en 400v-spis utan nolla, uttag är nåt annat...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.