ArneTW skrev:
Äger ni ett radhus?

/ATW
Ett bostadsrättsradhus.
 
Men nu har du bara bugeterat för "finliret". Nu vet vi ju inte vad det är för ålder på huset, eller skick på värmeanläggning osv.

Men om man har ett hus i den storleken så måste man ha ett utrymme för att klara ex. ett pannbyte, omdränering eller takbyte. Inte nödvändigtvis allt på en gång (då är man lite onödigt elak mot sig själv), men man måste ha marginal att på kort varsel få fram typ 100 000. Inte nödvändigtvis i sparpengar, men möjlighet att öka belåningen i värsta fall. Om det sedan är så att taket är i äldsta laget, likaså elpannan eller vad det nu finns för värme då måste man ha den marginalen direkt i kalkylen, och sedan dessutom 100k till för oväntade katastrofer (att i värsta fall låna upp).

Den där katastrofmarginalen vet jag att många unga familjer räknar med att i nödfall kunna få hjälp med från föräldrar eller "täta" nära släktingar, men då gäller det ju att man har nära anhöriga som har marginal att hjälpa en släkting.
 
För att se hur mycket ni får låna är det nog bara att prata med banken som gäller, de är inte farliga. Det ser bättre ut i en budgivning att ha lånelöfte också.

Vad gäller kostnad för renovering så glöm inte bort elektriker och rörmokare och deras material. Det går ganska mycket pengar där.

Som hempularen påpekar gäller det att ha koll på mer nödvändig renovering än ytor också. Det är det viktigaste (dyraste) att kolla innan man köper.
 
lizaj skrev:
För att se hur mycket ni får låna är det nog bara att prata med banken som gäller, de är inte farliga. Det ser bättre ut i en budgivning att ha lånelöfte också.

Vad gäller kostnad för renovering så glöm inte bort elektriker och rörmokare och deras material. Det går ganska mycket pengar där.

Som hempularen påpekar gäller det att ha koll på mer nödvändig renovering än ytor också. Det är det viktigaste (dyraste) att kolla innan man köper.

Vi har ett 3 månader gammalt lånelöfte på 2 200 000. Så vi är inte oroliga för själva lånelöftet, utan hur det ser ut för just det här huset.
Min svåger är elektriker, morfar har haft ett vvs-företag och min morbror är målare, så vi har en rätt bra familj :)

Vi vet att fjärrvärme nyss är indraget, dränering är gjord 2006. Så det är taket och eventuellt rören som ev. kan vara i sämre skick. Varmvattenberedaren ser inte jätteny ut på bilden, men den fungerar fortfarande.
 
Det är egenligen precis därför vi vill spara våra sparpengar och låna till allt...

hempularen skrev:
Men nu har du bara bugeterat för "finliret". Nu vet vi ju inte vad det är för ålder på huset, eller skick på värmeanläggning osv.

Men om man har ett hus i den storleken så måste man ha ett utrymme för att klara ex. ett pannbyte, omdränering eller takbyte. Inte nödvändigtvis allt på en gång (då är man lite onödigt elak mot sig själv), men man måste ha marginal att på kort varsel få fram typ 100 000. Inte nödvändigtvis i sparpengar, men möjlighet att öka belåningen i värsta fall. Om det sedan är så att taket är i äldsta laget, likaså elpannan eller vad det nu finns för värme då måste man ha den marginalen direkt i kalkylen, och sedan dessutom 100k till för oväntade katastrofer (att i värsta fall låna upp).

Den där katastrofmarginalen vet jag att många unga familjer räknar med att i nödfall kunna få hjälp med från föräldrar eller "täta" nära släktingar, men då gäller det ju att man har nära anhöriga som har marginal att hjälpa en släkting.
 
Summersmile skrev:
Vi har ett 3 månader gammalt lånelöfte på 2 200 000. Så vi är inte oroliga för själva lånelöftet, utan hur det ser ut för just det här huset.
Då borde ni ju ha en kalkyl för vad det kostar med ett lån i den storleken, som du frågar efter i trådstarten, eller? Och ni vet att banken tycker ni har råd att låna så mycket. Det är ju en bra början.

Jag vet inte hur det ser ut med att få låna 100% (och mer än det). Alla banker säger väl officiellt att de kräver en kontantinsats på minst 10% för att bevilja lån. Det blir ju marginal för alla om ni skulle bli tvungna att sälja till ett lägre pris än vad ni köper för. Så om de ska låna ut mer ska det nog vara rätt hus och rätt låntagare. Det bästa är nog ändå att prata med banken, se hur de ser på en sådan sak och se till att bli kompis med dem. Kan ni visa på bra värdestegring på radhuset ni renoverat? Det vore väl ett bra argument?
 
Det finns ingen som helst garanti att en upprustning för 600 Kkr medför en värdestegring om 600 Kkr. Snarast brukar man kalkylera att någon tiondel är "uppkonsumerad" samma dag som man återinviger bostaden (precis som en ny bil faller i värde samma ögonblick som du kör ut den ur bilhallen).

Möjligen kan ni rädda er budget på att subventionera projektet med egen arbetsinsats (ifall ni jobbar med professionell standard).
 
Det är absolut inte omöjligt, jag och min sambo köpte och renoverar ett hus,, kostade 420' i inköp totalt lånat 1 miljon till inköp och renovering. 750' i första skedet, därefter en värdering och utbetalning av de sista 250' :- Detta på Handelsbanken, så det går men man bör ha talets gåva en bra plan att presentera och en vettig bankman. Swedbank ex. som jag haft sedan jag föddes sa nej så fort jag kom innanfför deras dörr...
 
billy_baver skrev:
Det finns ingen som helst garanti att en upprustning för 600 Kkr medför en värdestegring om 600 Kkr. Snarast brukar man kalkylera att någon tiondel är "uppkonsumerad" samma dag som man återinviger bostaden (precis som en ny bil faller i värde samma ögonblick som du kör ut den ur bilhallen).

Möjligen kan ni rädda er budget på att subventionera projektet med egen arbetsinsats (ifall ni jobbar med professionell standard).
Vi har som sagt en väldigt bra släkt med breda kunskaper. Dessutom älskar vi att renovera, så vi tänkte inte ta in några fackmän alls.
 
Ha det så kul då!

;)
 
Jag förstår hur ni tänker när ni vill behålla 100 000 som trygghetsbuffert. Det är dock fullt möjligt att banken hellre ser (eller kräver) att ni lägger dessa pengar som kontantinsats. När ni sedan under en period har visat att ni betalar räntor och amorteringar som ni ska kanske de går med på att utöka lånet med 100 000 så att ni kan börja renovera el. liknande. Prata med banken och hör vilket upplägg de skulle föredra.
 
Så mycket buffert blir det väl inte kvar, eftersom banken sannolikt förutsätter att låntagaren ur egen ficka åtminstone betalar avgifterna för inskrivning (1,5 procent av köpeskillingen) och pantbrev (2,0 procent).

Det blir knappt 60 Kkr vid köpeskilling 1,6 Mkr och pantbrev som täcker takåsen. Plus 7 Kkr extra om man vill låna ett par hundratusen extra till eftersatt underhåll.
 
Min bank skrev upp husets värde direkt efter köpet och bakade in pengarna i bottenlånet.
 
tsarraz skrev:
Min bank skrev upp husets värde direkt efter köpet och bakade in pengarna i bottenlånet.
Skönt!!
 
ja de ville visst ha mig som kund :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.