Hej!

Ska precis sätta in 3 dimmrar hos min far.
I alla uttag sitter det en blå och en svart kabel, och ifrån sitter det en blå och en brun som leder till trafo. Dimmern ser ut så här Pil upp - Pil upp - Sne Pil med en våg igenom och en liten text lamp.
Det står inget annat, och endast dessa tre symboler

Så hur går jag tillväga?
 
Redigerat:
någon måste väl kunna detta?
 
Med de uppgifter som ges törs ingen säga något, 4 trådar i 3 olika färger säger inte mycket.

Protte
 
Till att börja med, kan du ge oss märke och modell på dimmern så vi kan stämma av vilka kopplingsmöjligheter på den innan vi ger ett svar. Gärna länk till produktsida om du har.

Precis som Protte redan påpekat kan ingen ge dig ett svar med de uppgifterna du gett oss än så länge.
Kan börja med att ställa lite kompletterande frågor. du skriver "I alla uttag sitter det en blå och en svart kabel", jag förutsätter att du menar de apparatdosor där du tänker byta från en vanlig strömbrytare till dimmer.
Är alla de ledare du nämner kopplade till brytaren som sitter där idag? Är lite fundersam öven om blå är kopplad som nolla eller något annat vilket vi givetvis behöver vara säkra på eftersom det inte är så ofta man använder tvåpoliga brytare så, men har du dina blå ledare kopplade i brytaren behöver vi veta hur det är kopplat.
 
Posta gärna lite foton
 
sa lite fel, fick fel information när jag la upp frågan.

Såhär är det, det är ett vindsbygge, där det finns el uppdraget, en 10a...Det är liksom 3 kablar från den en svart en blå och en jord. Den ska fördelas så den är kopplad till 3 belysningsgrupper (dimmrar). Spottarna är 10w styck och 12v, de går till trafo, max w för alla är 120w. Ifrån varje trafos är det draget med blå (nolla)och brun (fas). Hur går man tillväga för att koppla in i dessa dimmrar jag förklarat om innan, se bild på vilka kopplingar som finns.

Alltså hur fördelar jag ,vad ska gå till dimmrarna och vad ska kopplas ihop?

Tack på förhand!
 
  • dimm.jpg
Du behöver alltså ett komplett kopplingsschema för en hel vindsvåning.

Protte
 
Hmm! Om jag inte missminner mig så krävs det en behörig elektriker även för 12 volt... kan vara så illa att ingen vågar ge svar:(
 
det är bara detta som ska lösas, det andra är gjort från en annan fas från ett annat ställe.

Men har nu investigerat lite, rätt mig om jag har fel.

Den svarta ska in i dimmern, i den som ser ut som en pil. Den bruna från trafon (L) ska in i den med en sne pil och en våg igenom. Den blå från trafon (N) ska förbikopplas och sammankopplas med den "inkommande" nollan, alltså blå. Jordkabel ska jag låta bli.

Har jag tänkt rätt? Om så är fallet, den pilen som blir över behöver jag inte bry mig om för att jag inte valt att använda trappfunktionen?
 
  • Gilla
TSE
  • Laddar…
Det verkar rätt.

Protte
 
Belysningskretsar för skyddsklenspänning med max 50 V, max 200 VA och max 10 A är inte behörighetskrävande. På dimmern ska fas in på en av pilarna (dimmern har inbyggd trappbrytare så det spelar ingen roll vilken) och ut från pilen med vågen över. Men är det trådar draget så vet väl den som har gjort dragningen bäst hur det ska kopplas ihop. :confused:
 
snaggletooth skrev:
Belysningskretsar för skyddsklenspänning med max 50 V, max 200 VA och max 10 A är inte behörighetskrävande.
Nej det är det inte men här är det ju faktiskt så att det är starkströmmen före transformatorn som TS frågar om.
 
vojma skrev:
Nej det är det inte men här är det ju faktiskt så att det är starkströmmen före transformatorn som TS frågar om.
Nej, det var 12V TS var osäker på om behörigheten.
 
"Den bruna från trafon (L) ska in i den med en sne pil och en våg igenom. Den blå från trafon (N) ska förbikopplas och sammankopplas med den "inkommande" nollan, alltså blå. Jordkabel ska jag låta bli."

Jag tolkar detta lite annorlunda än vad som egentligen skrivs. Antar att TS menar brun och blå TILL trafo, var skulle jord komma från annars? Ut från trafon eller? Inte på de modeller jag kopplat iaf.
Jag tolkar frågan som om det berör 230 sidan, mao behörighetskrav om det inte rör sig om utbyte av befintlig strömbrytare. Hur som helst, TS är inte nybörjare på forumet utan känner säkert till diskussionerna om vad som är tillåtet eller inte utan behörighet så vi kan nog släppa det.
 
självklart kommer jorden från den "inkommande" kabeln, inte trafon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.