Är det snyggt eller kanske bara overkill att lägga två 120x28 som en "ram" runt trädäcket?
Vårt däck kommer att ha ett par vinklade kanter och vi funderar på om det är snyggt med att ha brädändorna stickande ut fritt. Själva trallen är också 120x28.
 
Min svärfar har samma dimensioner samt ett hörn vinklat. Jag tycker det är mycket snyggt och tror inte det blir bättre med "ram". Dock beror det på huset och övrig stil på trädgård mm.
 
Vi har lagt 'ram' runt vårt trädäck, fast vi nöjde oss med en på 120 runt om, alltså även i vinklarna samt på trappsteget som löper runt hela den vinklade framkanten, vi har alltså inget räcke, utan bara trappsteg ner på en fris av markstenar innan gräsmattan sas. tar vid.

Jag tycker def. att det är mycket snyggare med ram, ser betydligt mer 'färdigt' ut :)

MVH//Christina.
 
Vi har också ram.
Instämmer med byggimpert att det ser mer färdigt ut med ram.

Så här ser vår altan ut. OBS!! Dock ej klart och överliggaren ska inte sitta där den gör i dagsläget.


P1010003.JPG
 
Oj jag missuppfattade nog, jag trodde att det som avsågs var en "liggande" ram s a s. En sådan som visas på bilden är ju snyggt.
 
ja, jag tänkte nog på liggande brädor också men man kansek ska kombinera med en stående ram?
 
Vi har alltså satt liggande altanvirke som ram, fast vi har iof. även en stående ram under så att man inte ser själva konstruktionen under.

MVH//Christina.
 
David_Q skrev:
Oj jag missuppfattade nog, jag trodde att det som avsågs var en "liggande" ram s a s. En sådan som visas på bilden är ju snyggt.
En "liggande" ram heter fris på golvläggarspråk. Jag lägger min furugolv inomhus med fris, och skall naturligtvis lägga med fris även när jag kommer till altanen.
 
När du lägger en fris, räcker det med en planka? Vi ska lägga däcket med 120mm trall och tänkte lägga en bräda som fris. Vad tror du?
 
Jag tycker def. att det räcker med en 120's planka, vi har lagt på det viset, vill du kan jag maila en bild så får du se hur det ser ut :)
Skicka din mailadress i ett PM om du är intresserad.

MVH//Christina.
 
Jag har byggt en stående "ram" runt golvet. Använde 45 x 170 och gersågade alla hörn och vinklar. Monterade den också 5 mm högre än övriga golvet.

Fördelen med en stående ram är att man samtidigt döljer undersidan av altanen. I mitt fall har jag byggt på med fler 45 x 170 under den översta för att man inte ska se in under altanen.
 
Även vi har valt att lägga en blanka som fris.
För att följa ramverket kommer vi att sätta 3 rader panel under den något utskjutande frisen. Panelen är av samma liggande typ som resten av huset förses med.
050620_terass1.jpg

/Dadid
 
Snyggt! Vad har du för virke/behandling av virket i räcket?
 
Det är tryckt, efter att jag fått det kluvet .
Räcket kommer nog så småningom att tjäras lixom resten av huset.

/Dadid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.