Hej!

I vårat skafferi så har timmerväggen många små hål i sig??? timmret är lite "porösare" där... Jag har hört att man kan behandla timmret med något för att stoppa vad det nu är som gör timmret håligt?

:confused:
 
En bild kanske? Tror du att det är små hyresgäster?
 
Hur små hål?
 
"stora hål", kan ev vara från "pliggar" som slagits i för en gammal klining. Mindre hål med skaparpa utgångshål kan vara tråkigare, ofta då små ovala eller cirkulära.
 
Ska fixa en bild inom kort!

Men jag tror att det är någon form av angrepp. Gammalt eller nytt är frågan. De är små cirkulära...
 
Vi hittade hål från strimmig trägnagare i en kattvind. Små runda hål. Trägnagarna trivs där det är svalt och fuktigt, så det skulle väl kunna stämma med ett skafferi. Försäkringsbolaget kom till oss och sprutade med något slags borlösning som skulle lösa problemet.

Prova att hugga i något vasst i timret, som besiktningsmännen gör, för att se om det är allvarligt skadat eller bara på ytan. Man vet att det är aktiva angrepp om det finns små högar med "sågspån".
 
inte helt säkert att det är aktivt bara för att där är spån dock. Vi hade tidigare ett skåp som efter 4 år i inomhusvärme fortfarande drysste av spån. Bildades små högar inne i skåpet hela tiden...funderade mycket på hur det kunde komma sig. Kom sen på att vibrationerna när vi gick (hade då ett mycket skakigt golv) skakade fram "gammalt" spån från takets insida i skåpet.
 
Tack för alla tips!

På sina ställen är timmret ganska dåligt. Man kan med en kniv trycka in 50-60 mm. Jag ska städa av ordentligt och se om det kommer nytt spån/mjöl...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.