Jag tycker att det snyggast med tegelpannor eller betongtakpannor, men nu har jag bestämt mig för att lägga på takpannor av plåt.

Det verkar finnas ett otal tillverkare på marknaden och olka garantier lämnas.

Har någon erfarenhet av någon eller några tillverkare som är att rekommendera eller som man kanske vill varna för?
 
Ett fel många gör är att dom drar paralleller mellan kvalitet och garanti, försök att ta in referenser, tips från folk som lägger dyl. tak mm. tänk också på att läsa garantierna vääääääldigt nogrannt (glöm inte att självrisken kan vara jättehög) dessutom får man räkna med att måla ett sådant tak vart tionde år (jäsiken vad tioårsperioderna duggar tätt helt plötsligt)
Vill man köra rolls royce lägger man decra..........
fruktansvärt fina/bra tak men ack så dyra.
 
Ok, jag har en plåtslagare som varit och tittat på mitt hus och han föreslog Decra. Jag väntar nu bara på en offert från honom.
En annan som jag redan fått offert ifrån föreslog Rydab, och enligt honom var det den enda plåten som var av god kvalité......!!!!
 
Farsan bytte ut de gamla betongpannorna mot Plannja-plåt 1986.
Har inte behövts målas än... Ser fortfarande mycket bra ut.

/Fredrik
 
Det låter bra. Jag har i princip bestämt mig för just plannja Royal, så det låter bra.
Finns det någon fler som har erfarenhet av just plannjas plåt eller profilerad takplåt överhuvudtaget?
 
Det verkar vara väldigt ovanligt med profilerad takplåt i det här landet. Men någon kanske har det och kan berätta om sina erfarenheter. Flagnar färgen efter 15 år eller kan man räkna med att den bör målas om tidigare?
 
Hej och hå,

Farsgubben har dylik plåt på taket sedan tidigt åttiotal. Av någon anledning så fick den ena huskroppen aluminiumplåt och den andra vanlig stålplåt.
Sedan några år tillbaka så flagnar färgen på stålplåten med på aluminiumplåten sitter färgen kvar.
 
Tack för det. Det får man ändå tolka som väldigt bra att den höll så pass länge.
Förhoppningsvis har stålplåten och ytbeläggningen utvecklats i rätt riktning.
 
När färgen flagnar beror på taklutning och vädersträck.

Många tak jag målat (för att inte säga de flesta) så har färgen varit helt avflagnad på solsidan medans den motsatta sidan varit nästan felfri.

Ofta säger garantierna att taket måste flagnat till 10 % innan garantin gäller, men det är olika med olika fabrikat.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.