Som jag skrev i en annan tråd har vi övergett tanken på en carport. Lisa kom med en idé om att bygga en pool i stället. Vi kommer att kunna anpassa höjden som vi vill med utfylllnad under. Kravet är dock att den får högst vara 1.80 bred men upp till 6 meter lång. De pooler vi tittat på har antingen varit för dyra eller för breda. Borde man inte själv kunna bygga en pool med duk, isolering med mera? Iom att vi ska bygga klart verandan denna vecka är det lite brådis med att hitta rätt alternativ. Några tips? ???

mvh
David
 
David skrev:
Som jag skrev i en annan tråd har vi övergett tanken på en carport. Lisa kom med en idé om att bygga en pool i stället.
:surprised: Men David, då? Så kan man väl inte göra. :-/ Har du frågat bilen, vad den tycker? ??? ;D
 
Med tanke på att jag inte tvättar den så borde den få vara glad att stå ute i regnet. ;)

mvh
David
 
Ok. Nu börjar jag bli desperat, (efter 5 minuters väntande), ::)
Vad sägs om detta då? En lång, smal, grund vatten-något inbyggt i verandan. Kanske inte direkt badbar men ändå kul att titta på och för ungarna att doppa fötterna i. Borde gå att köpa något presenningaktigt och en cirkulationspump för en billig peng. Några tips här då?

mvh
David
 
En 1.80 pool är för smal. Gå in på dom olika pool länkarna och se fördelar och nackdelar med olika typer av pooler och anpassa till varför Du har valt en viss typ.

Du kanske egentligen vill ha en trätunna, nerfälld jacuzzi, en riktig pool, etc. Dom flesta pooler brukar landa på 150-200 tkr och det finns nog skäl till det.... Glöm en presenning, om Du inte bor på camping...
 
OLHA skrev:
En 1.80 pool är för smal. Gå in på dom olika pool länkarna och se fördelar och nackdelar med olika typer av pooler och anpassa till varför Du har valt en viss typ.

Du kanske egentligen vill ha en trätunna, nerfälld jacuzzi, en riktig pool, etc. Dom flesta pooler brukar landa på 150-200 tkr och det finns nog skäl till det.... Glöm en presenning, om Du inte bor på camping...
Jag hade fel om bredden. Den får vara upp till 2,5 m.
Skälet till detta är att vi kommer att ha den bredden mellan pelarna under verandan. egentligen behöver den inte vara så avancerad utan mer ses som en plaskpool för barnen fast snyggt inbyggd i verandan. Mitt maxpris är c:a 20 papp och vi måste hitta det idag. Lite "mission impossible" kanske. ::)

mvh
David

 
Hemmakatten
Det finns många varianter med vatten på veranda. Förstår dock inte riktigt hur er veranda kommer att se ut. Du har inga bilder eller så?

En variant är att ha en lång smal ränna som utvidgar sig i en fyrkant (ca1,5x1,5m) för att därefter åter bli en ränna (ca 0,4m). "Rännan" kan gärna börja med ett litet fall på ena verandasidan. I den större fyrkanten kan man ha LITE vattenväxter. Fördelen med en sån här variant är att den är grund, kan göras av plast, plåt, betong. Den behöver inte heller någon vattenrening, däremot en pump för cirkulation och kanske någon lite kemikalie ;) Det är viktigt tycker jag att den är inbyggd UNDER trätrallen, det enda man ska se är vattnet. Denna variant är dock inte barn och badvänlig, men kan bli riktigt läcker. För barnen kan man väl köpa en ovanmark-pool o ställa på tomten.
En annan variant är att ha bara en fyrkant (ca2x2m) som en damm, grund den också.
Så fort man kommer till bad-varianter rinner pengarna iväg... Själva ska vi ha någon variant av nedsänkt varmt bad i vår veranda. Var först inne på jacizzi men de är så FULA och kostar alldeles för mycket jämfört med vad man får. Nu blir det fortfarande varmt bad i en fyrkant (ca2x2m) men nersänkt, utan bubbel, men uppvärmt (även på vintern) a la japanstil.

Så sammanfattningsvis. Badbart kräver stora pengar. Snyggt vatten, damm, ränna, vattenspel, vattenfall kostar mindre. Det är läckert med vatten och att HÖRA vatten. Alla borde ha nån liten vattenspegel på sin tomt.
 
Totte_S
Nu slänger jag bara ur mig; skulle det funka med en sån där halvfärdig trädgårdsdamm i plast som kan kan köpa i större växtbutiker ? De största jag sett ligger nog runt 1,5-2m bredd och något större på längden. Funderade på att köpa en som pool till barnen för att göra damm av när de kan cykla til sjön själva ;)
 
Nu blir det fortfarande varmt bad i en fyrkant (ca2x2m) men nersänkt, utan bubbel, men uppvärmt (även på vintern) a la japanstil.
Låter mycket intressant. Har du någon bild att visa?

mvh
David
 
Hemmakatten
Nja, inte egentligen. Arkitekterna håller på att rita husen (och verandan) just nu. Men, de har visat oss en inspirations/referensbild på ett liknande bad. Om du vill kan jag ringa dem i morgon o be dem scanna in bilden och maila till mig.
Men var det inte idag du var tvungen att bestämma dig? :)

Bifogar två trädgårdsritningar som visar den långsmala vattenrännan jag försökte förklara tidigare. Dessa är ju iofs i större skala, men du ser idéen.

http://www.stemgardendesign.com/shared/download.asp?TYP=DH&ID=6

http://www.stemgardendesign.com/shared/download.asp?TYP=DH&ID=4
 
Hemmakatten!

Snyggt! Får jag rekommendera något, så fortsätt och gör så att dammen knyts ihop och du får en "ö" i mitten.

Det blir då enklare att hantera rening av vattnet och intressantare fiskar/djur kan hållas i dammen. Tänk även på att ha en djuphåla om minst 150 någonstans för vinterdvalning av djuren. Du bör också ha två reningserk på en sådan konstruktion.

Men vad jag VILL HA!!!!! Snyggt! Värt ett besök när Du är klar! ;-)
 
Hemmakatten, jag menade ritning 4.

Glöm ej heller belysningen i vattnet. En bra mix av dold, indirekt och direkt belysning är brutalt snyggt!
 
Hemmakatten
Nu var det ju (tyvärr) inte vår trädgård på ritningen. Försökte bara visa David vad jag menade i mina tidigare trådar.
Vår nya tomt är inte en trädgårdstomt, utan en naturtomt (1,3 ha) som kommer att förbli en sådan. Dock kan det krävas minst lika mycket ansträngning för att få en sådan att se naturlig och attraktiv ut. Att "komponera" en stig ner till sjön, en rododendrondal längs skogskanten vid bäcken och anlägga en attraktiv infartsväg är nog så svårt.
Vad gäller vatten så blir det det nersänkta "japanska" badet på verandan, vårbäcken som kommer att grävas ur och försiktiga korrigeringar nere vid strandkanten.
 
Vi gav upp "vatten"-idén pga tidsbrist. Vi fyllde igen marknivån under den tänkta verandan till "laglig" nivå. Egentligen ett stort resursslöseri då uppfyllnaden inte kommer att synas när verandan byggs igen. Hade varit kul att använda utrymmet till något mer vettigt än makadamlagring dock. ;)
Men vi har gjutit pelare under verandan om man skulle vilja göra något annat av utrymmet under i framtiden.
Vi lägger eventuella pengar som blir över på några schyssta utemöbler i stället.

mvh
David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.