Y
Skorstenen som godkändes, ser illa ut och kan nog i dagsläget leda till skador på byggnaden.

Så jag undrar lite om vilken slags arbetsmetod man ska använda, och produkter.

1. Vad jag förstår så finns det puts idag som har medel i sig för stå emot fukt?

2. Ska jag knacka bort all gammal puts, eller kan jag bara lägga på lite utanpå där den gamle sitter fast ordentligt - för få komplett skydd på hela skorstenen.

3. Biter puts på metall? Funderade lite på om man skulle byggt in metall istället för att ha metallen på utsidan och då få regn insmitandes mellan plåt och puts.


skadorskorsten626.jpg
helhetskorsten986.jpg
skorstenvidtaket901.jpg
:rolleyes:
 
Redigerat:
Y
Åh nu hittade jag inte den frågan jag ställde till er där ni gav svaren att så ska inte plåtarna seut, och pappen ska inte vara klädd upp på skorstenen och teglet ska inte ligga mot väggen.

Jag hade en murare här som titta och sa följande:

1. det är ingen fara att det är tegel mot väggen. spec inte för brandrisk, väggen var torr och fin även fast det saknades puts i dagsläget så det var han säker på inte orsaka skador.

2. takpappen mot skorsten kunde vara kvar, men lägga plåt som ingjuts.

3. takplåten tas bort och ny ingjuts också.

4. en ny krona bör göras då gamla är borta och blir ingen droppfunktion så att säga.

5. verkade ha spruckit in i modulbit och troligen därför tagit in vatten, därför våga han inte knacka ner den gamla putsen, de lägger rostfritt nät och sen puts utanpå.

6. dagens puts var inte alls så värst vattenavstötande som jag fått intryck av att de skulle vara.

~3dagars jobb, 10-15tusen [+ moms - rot.] + hyra ställning + plåtslagaren som får göra dropp-plåtarna samt huv.

Nu skulle han åka tillbaka och räkna bättre på det.
Fast jag blev lite stressad när han tyckte sånt som ni ansåg var heltokigt såsom tegel mot vägg.
-Vad tror ni om det?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.