Hej!

Funderar på att köpa en kåk som saknar dusch-/badrum. I källaren finns dock ett utrymme som tidigare har använts som "tvättplats", dvs det sitter våtrumstapet på väggen och sen står den en f.d. duschkabin där.

Källaren är INTE isolerad (och enligt ägaren "kall på vintern"). Går det öht att göra om detta utrymme till en duschhörna? Funderar på att slänga upp kakel på väggarna och ha en "öppen" dusch. Behöver rummet isoleras, i så fall hur?

Tacksam för all input i ämnet!
 
Redigerat:
Var lite snabb på tangenterna, i rubriken ska det stå källare och inget annat!
 
Framförallt märker man nog kyla från golvet, så jag skulle bila upp gamla golvet, gräva ur för att lägga makadam + markisolering (+ nytt avlopp) och gjuta nytt golv, med golvvärme i.
Isolera väggarna i en källare ska man göra på utsidan, och då blir det till att gräva ordentligt.

Ovanstående är ett rejält ingrepp både i hus och plånbok, och visst "kan" du bara kakla en duschhörna, lägga en plasttrall på golvet för att slippa stå på kalla betongen, och dra in ett element i rummet istället.
 
Personligen anser jag att isolering av källare är överskattat, det är inget som helst problem att värma upp en källare som har en murad vägg och betongplatta. När vi iordningställde grunden med ny dränering och dagvatten rekommenderade säljaren av dräneringsrör, avloppsrör och platon att vi inte skulle använda isolering på utsidan av grunden. Han sa så här, det ger en väldigt liten besparing/komforthöjning eftersom Du har den stora värmeförlusten uppåt genom taket. Först tilläggsisolerar man vinden, sen byter man fönster (speciellt källarfönstren) och om man efter det anser att det är nödvändigt kan man isolera grunden. Vi följde rådet så vi har "bara" platonmatta utanpå väggen och ingen isolering på insidan. Vårt badrum i källaren är husets varmaste rum! Vi har klinkers och helkaklade väggar samt (självklart för oss:p) vattenburen golvvärme. I och med att vi lägger golvvärme så bilade jag ur golvet och göt en "platta" med EPS-bruk som isolerar nedåt. Oerhört effektivt.
Men golvvärme är självklart om Du frågar mej som sagt ;) men det finns andra på forumet som förordar tofflor och mattor istället :rolleyes:
 
Åh vad jag gillar detta forum, alltid får man en massa bra åsikter, förslag och liknande! Tack!

Ja, jag hade inte tänkt ta fram den stora plånboken för detta projekt, mer se det som en tillfällig lösning. På sikt tänkte jag nämligen bygga ut kåken, men det lär dröja ett tag, och det vore ju trevligt att kunna spola av sig i väntan på ev. utbyggnad och riktigt badrum.

Begriper inte riktigt hur de tänkte när de byggde huset från början.... Toaletten (läs: stol och mikroskopiskt handfat) är placerad i en "garderob" mellan köket och matrummet! Modellen är "backa-in-gå-ut". Har gnuggat mina grå och försökt "bygga till" detta utrymme med en dusch, men det är en källartrapp i vägen, om man nu inte vill ha ett väldigt litet kök!

Ja ja, jag tar gärna emot fler idéer och erfarenheter, kanske kan jag få till detta till slut iaf!
 
frufridell skrev:
Källaren är INTE isolerad (och enligt ägaren "kall på vintern"). Går det öht att göra om detta utrymme till en duschhörna? Funderar på att slänga upp kakel på väggarna och ha en "öppen" dusch. Behöver rummet isoleras, i så fall hur?

Tacksam för all input i ämnet!
skulle inte bry mej om isolering på en källarvägg invändigt... kan lätt bli problem. Jag skulle satsa på en stor handdukstork och en stor/större radiator för att få upp värmen i den tillfälliga duschrummet. Det verkar vara ett litet utrymme så uppvärmningen blir inte hissande dyrt. I alla fall biligare än golvvärme utan isolering i golv .
Kakla enbart där det blir vatten på väggar + klinkergolv som är lätt att hålla rent. En fuktstyrd Pax fläkt är nästan ett måste.

Det billigaste och snabaste tillfällig anpassning är att måla puts och betonggolv med silikatfärg , lägga en trall på golvet , installera en ventilationsfläkt och HÖJA värmen i rummet :). Då kommer du inte att frysa :)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.