Varför ligger både brun och svart under samma skruv? Har de velat haft dubbelarea eller vadå?

Såg en liknande sak på jobbet när jag bytte lysrörsarmaturer. Då gick det fyra ledare genom armaturerna, brun, svart, blå och gul-grön. Svart var kopplad som tändtråd.
Brun var bara kopplad på plint som bara gick vidare på samma sätt och inte tände någon armatur.
I alla fall jag skruvade ur säkringen och mätte på alla ledare - dött. När jag var klar och skruvade i säkringen igen och mätte så var det spänning på både den bruna och den svarta. Alltså låg de ihop någonstans.
Inte för att jag kan anse att det är direkt farligt, men ganska onödig lösning.

//Patrik
 
Kanske ett enkelt sätt att koppla om från 3-fas till 2-fas om bygeln avsedd att kopplas mellan #2 och #3 har tappats bort
FLKR
 
En sådan spis bör anslutas till 3-fas för att tex kunna köra flera plattor och ugn samtidigt.. Man kommer inte kunna köra fulleffekt på plattorna samtidigt på bara en fas.

Spisen funkar som den ska även utan 3-fas, men har elektronisk styrning vilket begränsar max-effekten, sätter man på två plattor på boost så kan det hända att de kör en platta någon sekund och den andra en annan. Allt enligt en kollega med samma spis, som för övrigt fick megaproblem när hans spänning på en fas var låg, ca 210V, då funkade inte ugnen.
 
Redigerat:
hans nuvarande lösning är ju egentligen väldigt bra och behöver inte ändras om han nu hittar en spis som kan kopplas för 400v 2-fas utan nolla, för 20A 400V är ju 8kW vilket ju räcker till och blir över.
 
electrocuted skrev:
hans nuvarande lösning är ju egentligen väldigt bra och behöver inte ändras om han nu hittar en spis som kan kopplas för 400v 2-fas utan nolla, för 20A 400V är ju 8kW vilket ju räcker till och blir över.
Hejsan,

Om jag tittar på baksidan på den spis jag ska köpa, är det bilden som jag
har ringat in på bifogade fil som jag ska leta efter?

MVH
 
  • SPIS400V_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Style skrev:
Hejsan,

Om jag tittar på baksidan på den spis jag ska köpa, är det bilden som jag
har ringat in på bifogade fil som jag ska leta efter?

MVH
Nej, den kopplingen kräver att du har nolla (N). Du ska leta efter bara 400V ~2 (eller 400V ~ som det står på din gamla spis).

Sedan är jag tveksam till att den nuvarande matningen använder blå som fasledare. Otydligt och osnyggt.
 
precis, det inringade alternativet är 2-fas MED nolla, eftersom det finns nåt i spisen som kräver 230v (elektronik eller själva elementen)
vill du koppla efter detta måste du dra in en tråd extra.

MEn den ovannämnda spisen kan ändå användas hemma hos dig om du kopplar den enligt översta alternativet, för 230v enfas, men då måste du koppla om lite i elcentralen, dvs flytta den blåa tråden från en av 20A säkringarna till nollskenan istället, och ta bort den överflödiga säkringen och plugga med en täckplugg.
du kommer nu enbart ha 4600watt tillgänglig effekt om du gör så, men det brukar räcka till om man inte har många grytor på spisen..
 
:)För att döda denna tråden lite:) så måste jag lägga in brasklappen att en 1 fas spis tar en evighet att bli varm. Är du en modern människa med normal tid för matlagning kommer du att bli galen på hur långsamt det går att t.ex. koka pastavatten. Nej 1 fas är aldrig ett alternativ i spisfrågan, möjligtvis i en sommarstuga.
 
Havsutsikt skrev:
:)För att döda denna tråden lite:) så måste jag lägga in brasklappen att en 1 fas spis tar en evighet att bli varm. Är du en modern människa med normal tid för matlagning kommer du att bli galen på hur långsamt det går att t.ex. koka pastavatten. Nej 1 fas är aldrig ett alternativ i spisfrågan, möjligtvis i en sommarstuga.
möjligt att jag är omodern för jag klarade mig med enfasspis säkrad 16A innan jag drog om elen. men jag har inga barn att laga mat till heller, och körde inte mer än en platta åt gången.
 
Style skrev:
Spisen vi skulle vilja ha är : [länk]
På specifikationen står det:
Spänning: 230v /400 V
Spänning vid 400v: ----
Spänning vid 230V: 3x16 (3 fas+n)
Men den spisen de faktiskt vill ha går inte att köra på en fas ändå.
Med tanke på vad den kostar kanske inte kostnaden för att låta en elektriker dra dit en ny matning spelar så stor roll..
 
Tack för alla tidigare inlägg.

Till slut blev det nya kablar från elcentralen i lägenheten till spisen.
Tog elektrikern 20 minuter inkl byte av switchar.

Bifogar en bild! :)
 
  • EL_Centralen_S.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.