Hej
Har förnärvarande 50 m2 garage uppfart som är belagd med sten.
Dom har legat ett tag så det är dags att lägga om dessa.
Det har sjunkit en hel del på sina ställen efter omdränering av
grunden.Så det behövs justeras rejält.

Samtidigt håller dom på att ny-asfaltera våran gata(Skanska)

Jag frågade vad dom skulle ta för att asfaltera våran uppfart.
Dom mätte och kom fram till 20.000 Kr.

Så vad gör jag:confused:
 
Jag hade gjort om stenläggningen.................men jag tycker inte asfalt är så himla snyggt. Dessutom blir det väl mycket billigare om du kan återanvända stenarna som du har?
 
Ja det är så jag också tänker.Men hur mycket kostar det att låta någon göra
själva underarbetet,fylla upp och jämna till? Lägga ut stenen igen kan man göra
själv.
 
Underarbetet måste göras även vid asfaltering...

Den största nackdelen med asfalt är att om ( när ) det sjunker igen om några år.
så kan du inte återanvända asfalten.

Tål heller inte olje/ bränsleläckage.

Behöver den lagas ser det illa ut sen För all framtid
 
Underarbetet + ta bort det gammla ingick i priset.

Om jag lägger om måste jag betala för underarbetet.
Hur mycket det nu kostar?
 
Låter som ett ok pris för asfalten om förarbetet och momsen ingår.

Normalt sett är det inte dyrare att asfaltera än att få infarten stenlagd.
Skillnaden är ju dock att om du väljer sten kanske du kan göra en del eller allt själv.

förarbete inför stenläggning ligger troligtvis mellan 4 000 -10 000 kr

Beakta att asfalten är underhållsfri under många år framöver medans plattor ofta lider av ogräs och annat oönskat. Ofta lättare att skota snö dessutom.

Om det gått en tid sedan dränering och man gör ett ordentligt underarbete kommer inte asfalten att sjunka.

lycka till
 
Jag hade asfalterat.
 
Gillar inte asfalt men det priset med allt arbete är svårt att matcha...... asfalt lutar det mot:rolleyes: om det är oljegrus skippa eländet..... Fråga om det ingår täcklager samma som de lägger på större vägar som topplager:D
 
Hmm menar du att bara för att det ingick i priset så är det gratis.???

Naturligtvis så kostar underarbetet oavsett om det slås samman med asfalteringskostnaden.

om underarbetet kostar ca 10 000 för stenläggningen så är det nog detsamma för asfalt.

Enkelt räknat kan du då lägga om stenen 2 gånger för samma pris som asfaltering.

Skulle tippa på att du får lagt stenen också för den summan.

kratta ut gruset o padda på 10 000 delat på 350 kr tim = 28! timmar! låter inte troligt.

Och vad kostar det att få ut alla asfalterings maskiner när du vill göra om det _ det blir att vackert vänta tills de är i närheten _ och vad vill de ha betalt då??

Men gör det du tycker är snyggast!! Då lönar det sig alltid!!
 
Det blev ingen asfalt.Eftersom jag redan har sten så blir det omläggning.
Vilket innebär mer jobb för mig:surprised:
Kom tyvärr i lite fel tid, med asfalteringen. Vill lägga pengarna på annat för
tillfället.

Få se om man får ångra sig:confused:
 
50 kvadrat är ingenting. Det fixar du själv på ett par helger. Du får hyra en padda och köpa lite sand, det är allt. Ett par tusingar. Stenen finns ju redan. Det enda knepiga kan vara att hitta schyssta rör för avdragningen.
 
Använd med fördel stenmjöl resultatet blir mycket bättre.... samt att inga myror under stenarna...iaf till en början.
 
H
Pagno skrev:
Använd med fördel stenmjöl resultatet blir mycket bättre.... samt att inga myror under stenarna...iaf till en början.
Håller med. En yta på 50 kvm fixar man underlaget på max 2 dagar. Tänk på att du måste skrapa bort minst 10 cm samt att du hyr en kraftig padda som slår ordentligt. Vi la 80 Kvm sten där vi även fixade 50 cm underlag på 3 dagar, vi var 2 personer vilket är bra då man ska dra av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.