Hej. har just köpt ett hus byggt på 50-talet och tillbyggt, delvis renoverat på 70-talet. När man renoverade isolerade man med lösull (mineralull) över hela vindsgolvet, säkert 50 cm. Nu är vinden fuktskadad. Jag har fått nytt material för omläggning av hela taket, av förra ägaren. En ventilationsfirma föreslog att jag t.v. skall montera in en utsugsfläkt på vinden samt borra upp hål i taket för bättre luftgenomströmning (i dag står det helt stilla)
Sen har jag hört att utsugsfläkt skall man inte ha pga risk för undertryck och att då den fuktiga varma inomhusluften lättare tränger upp på vinden, den som är orsak till eländet bl.a.
Någon med erfarenhet och kunskap om vad som är rätt. Omläggningen av taket vill jag helst vänta med tills nästa år.
 
Den enda rätta är att helt och hållet bygga bort kallvinden som agerar fukt- och mögelfälla. Sök på Thermisol eller Maco-Dach för olika lösningar.
 
Kallvindar är en riskkonstruktion, precis som Consensus skriver. Men det går att ventilera bort fukten om man gör på rätt sätt, men ABSOLUT INTE med undertryck. Det bästa är en helt tät vind med övertrycksventilation (dvs med tilluftsfläkt) som är styrd att ventilera när det är gynnsamt klimat utomhus. Bygg & Teknik har en artikel om just detta i senaste numret: http://www.byggteknikforlaget.se/zG.html.
 
Tack, jag skall läsa på. Men om vi nu byter ut hela taket och så att säga börjar från scratch. Hur skall man då tänka. God ventilaton eller tätt med övertrycksventilation?
 
Att byta ut hela taket är en rätt drastisk åtgärd. Hur ser råsponten ut egentligen?

Du säger fuktskadat, menar du verkligen det eller menar du mögel? Har träet ruttnat är det förstås läge att byta, men handlar det om mögel går det ju faktiskt att behandla med gott resultat.

Om fuktskadorna är allvarliga, fundera också på om allt vatten verkligen kommer innefrån - vatten utifrån är ändå det vanligaste problemet....

I övrigt kan jag bara instämma med föregående talare, en utsugsfläkt är hål i huvudet. Att ventilera är rätt vissa tider på året men då ska det naturligvis ske med en fläkt som blåser in luft. Se till att ha utblås på motstående sida av vinden.

Det finns ingen rätt svar när det gäller tätt eller ventilerat. Det beror på förutsättningarna. I nya väldigt täta hus (ingen inomhusluft upp på vinden) har man visat att det är sämre med ventilation. Vädret har också stor påverkarn på vad som är "rätt". Vissa tider är det rätt att ventilera, andra inte.

Fick jag välja skulle jag helt bygga bort kallvinden men det är ju igen en rätt drastisk åtgärd som antagligen (?) inte är nödvändig.
 
Jag gissar att ditt problem är det klassiska för gamla, tilläggsisolerade hus. Du har isåfall ett otätt vindsbjälklag (dvs innertak) med luftläckage från bostaden upp till vinden. Tilläggsisoleringen har gjort att vinden blivit kallare med ökad risk för kondens i och med att inomhusluften kyls av när den kommer upp på vinden.

Om du lägger om yttertaket så bygger du egentligen bara bort symptomen. Du kommer fortfarande ha förhöjd fuktighet däruppe. Såvida du inte också lägger om innertaket och sätter dit en ångspärr, men det är ganska mycket jobb.

Hur bra en naturlig ventilation fungerar är svårt att säga. Det beror på hur stort ditt luftläckage är, men generellt sett är "god ventilation" inte alltid bra. Ibland har man sådana klimatförhållanden att även uteluften kan fukta upp vinden och då är det bättre att inte ventilera alls. En styrd ventilation är bättre och om man sätter in den i samband med att man lägger om taket så kan man få den att fungera riktigt bra i och med att man har möjlighet att få takfot etc ordentligt tät.

Ett alternativ är att höja temperaturen på vinden och därigenom få ner relativa luftfuktigheten. Antingen genom att ta bort isolering eller genom att sätta in en värmekälla. Men det är ju tråkigt energikrävande.

EDIT: En annan viktig sak i sammanhanget är ventilationen i bostaden. Där ska man helst ha undertryck. En dålig ventilation gör att lufttrycket mot innertaket blir högre och man får en större fukttransport upp genom bjälklaget. Det här brukar man lösa antingen med självdrag i skorstenen om man eldar i panna, eller med en mekanisk frånluftsfläkt.
 
Redigerat:
Hej och tack för alla kloka och kunniga råd och kommentarer. Jag börjar förstå. Och, det är nog helt rätt som du skriver Mr. Marbles. Problemet uppstod efter att förra ägaren tilläggsisolerat på vinden, d.v.s. man la på ca 50 cm mineralull på "golvet" där uppe. Samtidigt stängde man till samtliga ventilationskanaler i huset, de som löpte upp genom tak och ut. Det finns inte ett enda luftintag (eller utsläpp) någonstans utom i källaren!! Den förra ägaren hade tydligen en idé om att kanske installera något ventilationssystem med värmeväxlare. Sedan dog mannen plötsligt och frun som levde kvar i huset hade inte kunskaper nog. Så, varm inomhusluft har dragit upp på den täta vinden. Det är inte ruttet, det är mögel. Nu har jag fått allt material för omläggning av taket av den förra ägaren. Men jag har fått rådet att försöka ventilera bort problemet först och se vad som händer. Vi bor i ett fuktigt område, nära till skogen och havet. Här är alltid hög luftfuktighet, året runt. Huset är ett gediget tegelhus, enplans med källare, byggt på 50-talet.
 
Hej,

Jag har precis samma problem. Vi har nyligen köpt ett hus från 1945 med en del mikrobiell påväxt (vitmögel) på råsponten på den kalla vinden. Det är även mörka fläckar där underlagspappen är spikad. Vad jag kommer göra är följande:

1.Demontera tegelpannor och läkt och isolera taket utvändigt med ca 100 mm cellplast, ny papp, ny läkt, nya pannor.
2. Täta vindsluckan och övriga genomföringar från ovanvåningen och upp till vinden.
3. Montera små ventilationsdon på gavlarna uppe på vinden, typ 15x15 cm stora don.
 
Milkshaken
Ehh. ursäkta bara en liten fråga.... Om man har bra takfotsventilation... Ja dvs luft underifrån.... Och inte några sidoventiler....
Är det ok att sätta Mögelstopper då? jag har en vindstrappa som går från bodelen och upp,,, dock med en dörr nere vid bofdelen..

jag ska nu lägga om taket i dagarna,,, ta bort dom gamla halvmånefönstrena, och ersätta med riktiga takfönster..

Tänkte passa på att lägga mögelstopper i ovandelen av taket... Dock har jag ingen som helst fukt på vinden, utan ett riktigt bra klimat..
Är det dumt då att gardera sig med mögelstopper... (takgökarna)
 
Jag blir lite fundersam då jag läser denna tråd då jag har ett liknande problem.
Jag har precis begärt att en firma ska komma och tilläggsisolera min vind då det endast är ca 20 cm spån på den. Jag ska nu lägga på ca 40 cm lösull.

Jag köpte huset förra vintern, det är ett sekelskifteshus (1896), och var medveten om att ett tunt vitt lager hade beklätt stora delar av råsponten i taket, något som vad jag förstod troligen skulle kunna rätta till sig själv med bättre ventilation.
Jag har skjutit på detta men i samband med tilläggsisoleringen nu är det så dags...jag tänkte sätta upp 4 ventiler, i gavlarna och i utbyggnaderna på långsidorna.

När jag var upp häromdagen så upptäckte jag till min fasa att i utbyggnaderna längst in i hörnen var det svart beläggning, något som jag får för mig är värre än den vita...?
Det känns torrt och skrapas lätt bort med nageln, inget "ludet" alltså
Min förhoppning var dock att även detta skulle kunna rätta till sig själv med ventiler.

När jag nu söker info och hittade denna tråd blir jag nervös för att det inte ska vara bra att tilläggsisolera vinden?!?
Det känns ju nödvändigt då det som sagt är väldigt lite isolering i nuläget.

Hmmm...tips??
 
Milkshaken
Måste gå att ventilera bort det....
Men en tanke som slår mig är....
Krypgrund.... Oftast är det ju samma problem i dom, antingen för mycket eller för lite ventilation...
I en krypgrund installeras oftast trygghetsvakter.... ja dom håller själv koll på fuktigheten och startar fläktar vid behov.... Ok, för att en krypgrund läcker in kyla ifrån marken, och att en vind oftast läcker in värme nerifrån... Men vore inte detta med trygghetsvakt nåt för vindar också?
 
Milkshaken skrev:
Måste gå att ventilera bort det....
Men en tanke som slår mig är....
Krypgrund.... Oftast är det ju samma problem i dom, antingen för mycket eller för lite ventilation...
I en krypgrund installeras oftast trygghetsvakter.... ja dom håller själv koll på fuktigheten och startar fläktar vid behov.... Ok, för att en krypgrund läcker in kyla ifrån marken, och att en vind oftast läcker in värme nerifrån... Men vore inte detta med trygghetsvakt nåt för vindar också?
Jo det är det eftersom det inte är så enkelt som att "ventilera" bort problemet i alla lägen. Med de fuktiga höstar och vintrar vi haft de senaste åren har det periodvis varit sämre att ventilera in uteluften än att låta bli. Det enda alternativet är då en mekanisk ventilation som är reglerad baserad på fuktigheten på vind och ute.

Trygghetsvakten har redan denna produkt klar, den heter Trygghetsvakten Vind.
 
MathiasS skrev:
Jo det är det eftersom det inte är så enkelt som att "ventilera" bort problemet i alla lägen. Med de fuktiga höstar och vintrar vi haft de senaste åren har det periodvis varit sämre att ventilera in uteluften än att låta bli. Det enda alternativet är då en mekanisk ventilation som är reglerad baserad på fuktigheten på vind och ute.

Trygghetsvakten har redan denna produkt klar, den heter Trygghetsvakten Vind.
Är inte riktigt med dig nu Mathias. Fuktiga höstar köper jag, men fuktiga vintrar? Även om det är en fuktig vinter så är ju den relativa luftfuktigheten betydligt lägre på vintern än på sommaren och därmed torde problemet vara större på sommaren om man skulle ventilera in fuktig uteluft på vinden. Jag är inte helt säker här och vi har som sagt ett liknande problem i vårt hus.
 
Rigel skrev:
Är inte riktigt med dig nu Mathias. Fuktiga höstar köper jag, men fuktiga vintrar? Även om det är en fuktig vinter så är ju den relativa luftfuktigheten betydligt lägre på vintern än på sommaren och därmed torde problemet vara större på sommaren om man skulle ventilera in fuktig uteluft på vinden. Jag är inte helt säker här och vi har som sagt ett liknande problem i vårt hus.
Jag tror du får läsa på lite på egen hand, det är skrivet en hel del på forumet om detta med relativ luftfuktighet kontra absolut luftfuktighet. Det fungerar nog precis tvärtom mot vad du tänker dig.

Om en given mängd luft (med en bestämd mängd okondenserat vatten i) kyls så ökar den relativa luftfuktigheten - dvs problemet blir större höst och vinter.

På en vind behöver du också ta hänsyn till daggpunkten eftersom detta i kombination med fuktigheten i byggmaterialet avgör när du avtorkar vinden eller för fukt in i byggmaterialet (inte önskvärt).
 
jaa, det verkar som att det är en liten djungel som sagt det där med att tilläggsisolera vind och sen ventilera elle inte. Vill inte gärna strunta i isoleringen nu när vårt hus läcker för mycket värme!
Tror det får bli utan ventiler till en början iaf och med noggrann övervakning för att se om det behövs åtgärder...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.