Har ett mindre stall med 2 boxar som jag har ganska hög elförbrukning i och skulle vilja få det mera ekonomiskt utan allt för stor investeringskostnad.

På vintern håller vi ca 7-10 grader i stallet, den temperaturen värmer hästarna upp på nätterna till ca -5 grader, men på dagarna och alla dagar det är kallare än det har vi en "byggfläkt" och en oljefylld el-radiatorer som håller temperaturen i stallet.

Så nu behöver jag tips på vad jag ska göra till nästa vinter, mina funderinga än så länge är att installera 2 eventuellt 3st stora oljefyllda el-radiatorer av bra modell (LVI eller likvärdigt) som får stå för uppvärmningen och kasta ut byggfläkten och den mindre radiatorn,verkar det som en bra ide?

Eller finns det några andra alternativ?
 
Varför vill du värma upp stallet?? vi har ingen värme mer än i sadelkammaren. och så har vi värmekabel till vattnet. samt att det vattnet går ut ur sadelkammeren via ett vatten utkasst. vattenradiatorer fins ju som alternativ med då kan du ju välja vad du vill värma upp med el, ved, pellets etc.
byggfläkt är förbjudet att ha i ett stall.pga av brandrisken.
 
Vi har också två boxar i ett mindre stall och det klarar dom att värma upp själv, till och med under de kallaste veckorna nu i vintras låg temperaturen i stallet på ca -5 till -10. Ger dom lite mer mat bara när det närmar sig -30 på natten.

Vi har inte rinnande vatten i stallet, så det är inget problem för oss mer än att man får ha dubbla uppsättningar hinkar åt hästarna för att kunna ta in och tina när det fryser.

Det mest ekonomiska vore nog att låta hästarna sköta uppvärmningen och blir det jättekallt så fodra några kg extra =) (om det inte är fara för vattenledningarna vill säga, men det går ju att lösa som i inlägget ovan!)
 
Om du värmer med byggfläkt eller oljefylda radiatorer tror jag inte spelar så stor roll. OM du nu skall värma upp stället, får du isolera det för att få ner uppvärmningskostnaden.
 
Vi behöver värma upp stallet pga att dom som har byggt stallet kommer in med vattnet på ett dumt sätt, så vi kan inte låta det bli minusgrader då fryser vattenledningen sönder.
På nätterna håller hästarna oftast temperaturen på rätt sida om minussträcket, men dom står ju inte i stallet dygnet runt så på dagarna behöver vi hjälpa till med någonting annat för att inte vattnet ska frysa. Och om det är 25-30 minus grader en hel vecka i sträck så håller dom inte värmen på nätterna.

Sen att bygga pannrum och stoppa in en ved eller pelletspanna i stallet är inte aktuellt, alldeles för dyr investeringskostnad.

Men inom 5år kommer det att byggas ett garage brevid stallet som ska värmas av någon sorts panna så då kommer jag att gräva en kulvert och installera vattenradiatorer i stallet men det är ju som sagt något år bort, så ja behöver en vettig kortsiktig lösning. Är det någon som har något tips eller en ide' på hu jag skulle kunna göra?


Stallet är självklart isolerat och det ska värmas upp. Byggfläkten ska också bort.
 
Köp en billig luftvärmepump som du kan installera själv. Ska montera en sådan i min systers stall i sommar. Som det är idag är det precis samma uppvärmning hos henne, dvs en 5kW byggfläkt och det är inte ekonomiskt på något sätt. Det blir inte så många timmar den går, men dom få timmarna kostar skjortan.
 
Är nästan helt säker på att det blir en luftvärmepump som får sköta uppvärmningen i stallet. Så jag undrar om det är någon som använder en luft/luftvärmepump för att värma upp sitt stall? tänkte höra om det fungerar bra? måste man rengöra filtrena hela tiden? alla synpunkter från dom som använder sig av det är välkomna.
 
Du får inte använda en värmepump i stallet såvida du inte hittar en som är D, F-märkt och IP55 minst. Och jag tror inte det finns.

I så fall får du installera den i ett torrt och icke brandfarligt utrymme (typ kontor), det får inte vara foder, halm, djur eller fukt i det utrymmet. Och leda ut ventilationsrör med fläktar för att värma upp resten.
 
Nackdelar med luftvärmepump:
1. Kommer förmodligen att kräva filterrengöring väldigt ofta.
2. Kommer inte att hålla länge på grund av den aggresiva miljön som det är i ett stall. (korrosion)
3. Då när den behövs, det vill säga på dagtid när hästarna är ute och det är -20 eller kallare ger den ingen värme.

När en luftvärmepump är som efektivast (vid +7 grader) behöver du ingen extra värme.
Jag skulle nog fundera både en och två gånger innan jag installerade en luftvärmepump i ett stall.

Kjell
 
Om det bara är för att hålla vattnet frostfritt så kanske det är bättre att stoppa in en värmeslinga i röret?
 
Okej, det låter ju inte särskilt lovande att installera värmepump får hitta på någon annan lösning då:(

Sen svar på frågorna. Det är till största delen för vattnet, men vill även hålla plus grader i stallet pga täcken mm då vi inte har någon uppvärmd sadelkammare eller liknande i stallet.

Sen att man skulle få rengöra filtrena oftare det förstod jag och att livslängden skulle bli sämre.
Men att inte en luftvärmepump fungerar under -20 stämmer inte finns flera pumpar som fungerar till -25 och en del till -30.

Men om det är som niblom säger att man inte får ha luftvärmepump i stallet så skrotar jag hela iden.
 
Luft/luft ser jag nog också som olämplig för jobbet. En luft/vatten är ju bättre men verkningsgraden under -15 är nått du verkligen behöver kolla upp
 
Fast om täcken och läder skall må bra bör det vara över 14 grader. Annars börjar det att mögla. Går det inte att göra en enkelt täckesrum/sadelkammare?

Lite isolering är bättre än ingen alls. Ju mindre rum du skall värma upp desta mindre effekt behövs...
 
Okej, kanske skulle snickra en liten avskärmning och hålla lite varmare istället så får jag vattnet på den varma delen av stallet..

Sen angående värmepumparna mats_o så blir det inget vattenburetsystem i stallet så luft/vatten går bort även luf/luft.

Och det finns flera värmepumpar som fungerar under -15, dom kanske inte är jätte effektiva då det börjar vara så kallt men det finns då dom som har Cop på ca 2 vid minus 18-20.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.