Hej! Hittade hit igår! Vi bor i Sthlm och vill gärna bygga eget eftersom man kan få ett nytt hus för samma pengar som för ett tex begagnat radhus från 80 eller däromkring. Är helt insnöad på att det måste bli älvsbhus för att de ligger åtminstone miljonen under alla andra hus, samt att det verkligen är totalentreprenad..

Vad säger ni? Vilka alternativ finns till älvsbyhus??? Finns det några?
Mvh Anna :surprised:
 
Har för mig att Smålandsvillan och Hjältevadshus inte ligger långt efter i pris, men det finns säkert fler. :)
 
Som Kosmos säger.
Samt LB-hus, som har en prisvärd serie i sitt sortiment.
 
har du kollat www.besta.se. inte nyckelfärdigt men billigt och bra!
 
Paddington skrev:
Hej! Hittade hit igår! Vi bor i Sthlm och vill gärna bygga eget eftersom man kan få ett nytt hus för samma pengar som för ett tex begagnat radhus från 80 eller däromkring. Är helt insnöad på att det måste bli älvsbhus för att de ligger åtminstone miljonen under alla andra hus, samt att det verkligen är totalentreprenad..

Vad säger ni? Vilka alternativ finns till älvsbyhus??? Finns det några?
Mvh Anna :surprised:
Älvsbyhus har väl inte totaltentreprenad?
På deras hemsida står det att man har ett avtal vad gäller hus och standardgrund. (Dvs. med ä-hus). Men resterande entreprenörer då ?
 
Björklidenhus är ett starkt alternativ till Älvsbyhus. För ca 200.000kr extra fås en betydligt bättre standard och en platta på mark. Ni slipper den krypgrund som kan orsaka problem, en klart viktig aspekt. Se den extra standarden med golvvärme, kakel etc som grädde på moset, den stora skillnaden utgörs av att ni med Björkliden väljer en seriös leverantör som tar sitt ansvar (googla på Älvsbyhus, många som hamnat i kläm...).
 
Z
Paddington skrev:
Hej! Hittade hit igår! Vi bor i Sthlm och vill gärna bygga eget eftersom man kan få ett nytt hus för samma pengar som för ett tex begagnat radhus från 80 eller däromkring. Är helt insnöad på att det måste bli älvsbhus för att de ligger åtminstone miljonen under alla andra hus, samt att det verkligen är totalentreprenad..

Vad säger ni? Vilka alternativ finns till älvsbyhus??? Finns det några?
Mvh Anna :surprised:
de ligger miljonen under andra hus. deras priser på nätet är bara byggsatser, inte vad de kostar NF, det är en helt annan summa. första villan från anebyhus sant classicserien fron lbhus är de jag kan komma på som är billiga.
 
Z
jag menade att de INTE ligger miljonen under andra hus...
 
vi bygger med björkliden just nu.rekommenderas! det har fungerar klockrent hittills.
 
Zelmilainen skrev:
de ligger miljonen under andra hus. deras priser på nätet är bara byggsatser, inte vad de kostar NF, det är en helt annan summa. första villan från anebyhus sant classicserien fron lbhus är de jag kan komma på som är billiga.
Det är inte byggsatser. Det är ett ihopmonterat hus.

Därutöver tillkommer naturligtivis markberedning och anslutningsavgifter och en del småjobb (målning etc) som hos de flesta tillverkare..
 
Z
magnuse74 skrev:
Det är inte byggsatser. Det är ett ihopmonterat hus.

Därutöver tillkommer naturligtivis markberedning och anslutningsavgifter och en del småjobb (målning etc) som hos de flesta tillverkare..
det jag fått som besked flera gånger är att det är byggsatser. det har jag fått av såväl älvsbyhus samt de som byggt med dem. inget jag hittar på. ett av deras vanligaste hus, med ett garage byggde en gammal kollega till mig för strax över 2 milj helt NF. Så det kostar MKT mer änd et som är utskrivet på deras hemsida.
 
Zelmilainen skrev:
det jag fått som besked flera gånger är att det är byggsatser. det har jag fått av såväl älvsbyhus samt de som byggt med dem. inget jag hittar på. ett av deras vanligaste hus, med ett garage byggde en gammal kollega till mig för strax över 2 milj helt NF. Så det kostar MKT mer änd et som är utskrivet på deras hemsida.
Då har du blivit felinformerad eller blandar ihop siffror. Vi byggde ett Älvsbyhus i maj 2008 så jag vet mycket väl vad som ingår och inte...

Du måste skilja på HUSPRISET och kostnaden för hela HUSPROJEKTET. Din kollega betalade säkert runt 2 miljoner för hela husprojektet, men det är en helt annan sak. Hade kollegan byggt med exempelvis Vittjärvshus hade förmodligen hela projektet kostat 3 milj (men naturligtvis genomgående med en mycket högre standard) eftersom själva HUSET hade blivit närmare en miljon dyrare..


ÄLVSBYHUSET (i grundutförande), GRUNDEN och MONTERINGEN av hus och grund ingår i priset på hemsidan.

Det som INTE ingår är nedanstående (vilket sällan/aldrig ingår i själva huspriset):

*Tomt
*Markarbeten
*utvändig Målning
*Anslutningsavgifter

Garage är naturligtvis ett tillval som kostar pengar. Sedan kan man göra fler tillval i form av annat kök m.m om man känner att man har behov av detta, vilket också självklart gör att priset går upp.

/ Magnus

(Sen ingår tyvärr inte heller någon vidare uppbackning hos Ä-hus om det skiter sig. Om deras kundreklamationer fungerat lika väl som hos många andra tillverkare hade de troligtvis haft landets i särklass prisvärdaste huskoncept... Men nu verkar det inte vara så vilket gör att man bör kolla upp alternativen mycket noga...).
 
Redigerat:
Z
magnuse74 skrev:
Då har du blivit felinformerad eller blandar ihop siffror. Vi byggde ett Älvsbyhus i maj 2008 så jag vet mycket väl vad som ingår och inte...

Du måste skilja på HUSPRISET och kostnaden för hela HUSPROJEKTET. Din kollega betalade säkert runt 2 miljoner för hela husprojektet, men det är en helt annan sak. Hade kollegan byggt med exempelvis Vittjärvshus hade förmodligen hela projektet kostat 3 milj (men naturligtvis genomgående med en mycket högre standard) eftersom själva HUSET hade blivit närmare en miljon dyrare..


ÄLVSBYHUSET (i grundutförande), GRUNDEN och MONTERINGEN av hus och grund ingår i priset på hemsidan.

Det som INTE ingår är nedanstående (vilket sällan/aldrig ingår i själva huspriset):

*Tomt
*Markarbeten
*utvändig Målning
*Anslutningsavgifter

Garage är naturligtvis ett tillval som kostar pengar. Sedan kan man göra fler tillval i form av annat kök m.m om man känner att man har behov av detta, vilket också självklart gör att priset går upp.

/ Magnus

(Sen ingår tyvärr inte heller någon vidare uppbackning hos Ä-hus om det skiter sig. Om deras kundreklamationer fungerat lika väl som hos många andra tillverkare hade de troligtvis haft landets i särklass prisvärdaste huskoncept... Men nu verkar det inte vara så vilket gör att man bör kolla upp alternativen mycket noga...).
det skulle ju vara väldugt lustigt om flera källor ger exakt samma felaktiga information. huset NF skulle kosta mkt mer än det som står på hemsidan. och då är inte t.ex. tomt, markarbeten och anslutningsavgifter inräknade. utan det tillkommer utöver den redan mkt högre summan än det som står på nätet. jag har mailat med älvsbyhus flera gånger och frågat vad NF hus skulle kosta, har pratat med säljaren i tfn. jag har sedan jämfört det med andra husleverantörer och nej, de är INTE så mkt billigare som det står i början av "tråden".
 
Jag påstår inte heller att de är miljonen billigare än andra hustillverkare. De är absolut miljonen billigare än MÅNGA hustillverkare men då är ju standarden därefter. De har heller inte totalentreprenad som det står i det första inlägget.

Jag vet inte din definition av "byggsats" men huset är fullt beboeligt för det priset som framgår på hemsidan. Jag kan sammanfatta att antingen har du uppfattat fel eller så har du fått fel information för det du förmedlar här stämmer inte med verkligheten. Jag upprepar! Vi byggde 2008 och har absolut koll på kostnaderna!

Ur vår prodkalkyl (exl tomtpris, garage och extra tillval):

Slutlig summa inom parentes.

*Grundpris HÖNER 900 000 (låg standard men inflyttningsklart)
* Grovplanering, Markarbeten 100 000 (79 000 inkl massor).
* Anslutningsavgift V/A 105 000 (90 000)
* Anslutning El 23 000 (15 000)
*Utvändig målning 15 000
* Bygglov, lagfart, räntekost. m.m 88 891

Priset på hemsidan är HUS, GRUND och MONTERING... därutöver tillkommer givetvis ovanstående arbeten för att det ska gå att ställa på plats på tomten (vilket det gjort oavsett husfabrikat).

Sen är det bara sätta nyckeln i dörren och flytta in! (såvida man inte vill lägga sin egen prägel på huset på något sätt, vilket vi valt att göra).

Eventuellt kanske du missat att huspriset är olika på olika platser i landet. Men det framgår mkt tydligt av prislistan på nätet...

Därmed inte sagt att jag vill rekommendera Älvsbyhus som leverantör men det florerar väldigt mycket spekulationer och antaganden utan någon egentlig vetskap.

/ Magnus
 
Redigerat:
Ah... jag tror jag vet vart skon klämmer... Begreppet "nyckelfärdigt", vilket i praktiken kan innebära allt mellan himmel och jord beroende på hustillverkare...

/ Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.