Jag läser här att Solarventi fungerar bra. Värmeleveransen sker direkt så fort solen skiner. Med solvärmt vatten tar det långre tid.

Vad tror ni om att använda principen för Solarventi (orginal eller hembygge) med större yta för varmluftsuppvärmning av bostaden på vinterhalvåret? Ok, det kommer bara att fungera dagtid och när solen skiner men kalla perioder är soliga perioder och den vanliga värmen går även dagtid i regel. Sedan skulle man kunna lägga in kopparrör i fångaren och använda denna del som komplement till varmvattenuppvärmningen på sommarhalvåret. Ett kombisystem alltså där man tömmer vattendelen på vintern.

Jag har inte sett denna kombivariant någonstans men skulle det inte kunna vara ett realistiskt alternativ? Det skulle vara enkelt att bygga själv och därmed bli väldigt billigt. Nyttovärdet per investerad krona borde bli väldigt högt - och det är väl detta som vi alla strävar efter ... eller?
 
Väldigt intressant, satt precis och funderade på exakt samma sak till vår sommarstuga, jag vill uppnå tre saker, gärna till så låg kostnad som möjligt.

1. Komplettera underhållsvärmen/ventilationen under vintern i huset med solvärme (typ Solarventi)
2. Värma & ventilera krypgrunden under både vintern (minskar uppvärmningsbehovet i huset, samt håller uppe temperaturen i grunden för att minska kondensrisken när sommarvärmen kommer)
3. Förvärma, alternativt kunna skippa VVB (på sommaren åtminstone)

Man skulle kanske kunna bygga 2 egna paneler, en där man drar luften till grunden och en till huset. Kallvattnet låter man gå genom båda dessa innan det leds in i VVB som på så sätt kanske inte behöver jobba så hårt.

Frågor:

* Kommer man kunna värma luften tillräckligt, man vill ju inte blåsa in kallare luft än vad som finns redan (framförallt i grunden som håller värmen längre än huset). Någon form av tempstyrning behövs antagligen.

* Kommer man kunna köra vattendelen på vintern (inte så troligt, blir svårt att hindra det från att frysa.

Finns säkert fler frågetecken att reda ut, men en kombinerad uppvärming för luft/vatten via solen är en lösning som jag tycker det skrivs för lite om. Måste finnas en mångd olika sätt man kan lösa detta på.

Jag kommer antagligen ge mig på att försöka värma luft ner till grunden (i kombination med isolering av grundmurarna) som ett första steg dels för att minska elkostnaderna för uppvärmning, kanske få lite varmare golv, och förhoppningsvis en grund som när sommaren kommer håller en högre temp (mindre fuktrisk)
 
Grattis, då är vi två på detta forum som ser denna potential.

Jag tror att du kan få fin luft i stugan med denna typ av uppvärmning. Kall uteluft värms upp, blir torr och kommer in i stugan och "avfuktar" denna. Genialiskt egentligen.

Ett alternativ är att ta inneluft i stället för uteluft för att snabba på uppvärmningen (interncirkulation). Det du missar då är ventilationen. Men det räcker kanske med den ordinarie ventilationen - får väl avgöras från fall till fall.

På sommaren då du inte behöver varmluftsuppvärmningen tar du ut varmvatten istället, på samma paneler.

Att skicka varm luft in i krypgrunden ska du nog vara försiktg med. Kan bli bra kanske men risken finns att fukt från den relativt varma luften kondenserar på kalla ytor (som det antagligen finns gott om i en krypgrund). Jag hade nog skippat denna varianten och bara värmt upp själva stugan. Du tjänar för lite på att värma krypgrunden (ventilera mer istället) och du riskerar för mycket.

Vattendelen kan du bara köra när frostrisken är över. Kanske lite beroende på hur man utformar det hela. Men har du ack.tank så fyller du vatten för säsongen och då är det inte bra med frost.
 
Jag har en solarventi sv7a.
I vintras när det var ca 5 grader i skuggan var luften som blåses in 26 grader.

Jag tror inte att man skulle kunna värma vatten med den..
 
Intressant!

Om vi tänker oss "solarventi sv7a" gånger tio och ekonomiskt lösbart genom ett hembygge så förstår man potentialen. Om vi sedan integrerar en kopparslinga i hemmabygget och som vi låter vatten cirkulera genom under sommarhalvåret så "måste" det gå att få ut ganska mycket varmvatten.

Solarventi gånger tio är inte vackert och inget jag vill ha på min fasad. Men på uthuset skulle det gå bra. Frågan är om det är realistiskt att leda varmluft kanske 20 meter vintertid. Blir värmeförlusten för stor?
 
aromata skrev:
Intressant!

Om vi tänker oss "solarventi sv7a" gånger tio och ekonomiskt lösbart genom ett hembygge så förstår man potentialen. Om vi sedan integrerar en kopparslinga i hemmabygget och som vi låter vatten cirkulera genom under sommarhalvåret så "måste" det gå att få ut ganska mycket varmvatten.

Solarventi gånger tio är inte vackert och inget jag vill ha på min fasad. Men på uthuset skulle det gå bra. Frågan är om det är realistiskt att leda varmluft kanske 20 meter vintertid. Blir värmeförlusten för stor?
Här finns ritning för hemma bygge http://www.kommun-energirad.vilhelmina.com/LuftsolWebb.pdf
Bara att välja hur stor man vill göra den.. ;)
Har även sätt en variant som är för tilluften till ett ftx system o den va på ett par m3 men hittar de inte nu.. :-/
 
Tanken med krypgrunden var väl egentligen att skicka in varmluft på vintern, inte på sommaren, detta i kombination med isolering av grundmurararna borde inte innebära någon större risk för kondens under vintern, men det var bara en tanke som såklart bör researchas bättre. På sommaren kör jag med avfuktare. Solarventi själv påstår ju själv att det fungerar för krypgrunder då luften som värms innehåller väldigt lite fukt.

När det gäller värmningen av vattnet så var min tanke att kombinera det med VVB, man förvärmer helt enkelt vattnet, får du en temp på 35 grader på vattnet istället för ca 10 som det håller nu, då behöver inte VVB jobba så hårt. Alternativet för min skulle kunna vara att dra kallvattnet i x antal meter svart PEM slang utrullad på taket innan det når VVB. I mitt fall är badrummet utbyggt från stugan och har ett nästan platt svart plåttak i söderläge, borde vara idealiskt för uppvärmning av vatten. En eventuell utrullad slang här skulle inte synas det minsta.
 
2an,
Jag har sett den där sidan tidigare - tack för påminnelsen. Där finns en del användbara synpunkter.

MMR,
Kanske har du rätt med krypgrunden men det är ju viktigt att du är medveten om risken. I pdf:en som 2an hänvisade till står att man aldrig ska skapa övertryck i en krypgrund genom att blåsa in luft.
Där står också att man ska vara uppmärksam på problemet med legionellabakterier (varmvatten under 70 grader). Då är det klokt att, som du tänkt, bara förvärma vattnet till varmvattenberedaren.
 
Nä krypgrunden skall man vara försiktig med, jag tänkte kolla upp möjligheterna med att sköta den på olika sätt vinter och sommar. Sommar helt igenpluggat med avfuktare som jag har det idag och vintertid värma upp den i kombination med isolering och då eventuellt ha en frånluftsventil om man då tillför luft som i "Solarventis" lösning. Ökade uppvärmingskostnaden hade kanske tagit igen sig i minskade kostnader i själva stugan, men det är kanske marginellt, hade man då kunnat värma upp den gratis, va bra!! Men allt är bara spekulationer än så länge och passar kanske bättre i en annan tråd. Grundläggande här är ju möjlighetrna att kombinera uppvärmning av luft och vatten.
 
Jag har krypgrund på mitt 85-åriga hus. Lite värmeläckage har vi där från vattenburen värme. Men vi kör maximal ventilation på sommaren och minimal ventilation på vintern. Sommarluften är fuktig och eftersom krypgrunden är värmetrög så kan vi kanske få kondensproblem om vi inte ventilerar maximalt. Vinterluften är torr och uteluft som slinker in värms upp och tar upp fukt och därför minimerar vi ventilationen då. Har det funkat i 85 år så funkar det nog för oss också.

Tänkbara principer när det gäller ett kombisystem:

1.Solfångaren placeras stående på en vägg.

2.Den solfångande ytan består av tätt stående kopparrör som har en gemensam anslutning i toppen och en i botten.

3.Täcks med glas eller transparant plast.

4.Innanför husväggen finns en ack.tank som (ev liggande) finns på en högre nivå än solfångaren. Systemet blir självstyrande (självcirkulerande) eftersom varmt vatten stiger och kallt sjunker.

5.Via en värmeväxlare i ack.tanken förvärms vattnet till varmvattenberedaren (egen slinga).

6.Vintertid tappas vattnet ut och luften i solfångaren blåses in i huset. Returluft från huset sugs in i solfångaren igen eftersom den är tätad med gummilist runt om. Fläkten kan styras med ljusrelä, manuellt eller termostat.

Sunpunkter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.