Hej!
Vi har köpt en bostadsrätt i ett hus från 50-talet som vi ska renovera och bland annat ska vi lägga in nytt golv i hela lägenheten. Jag tycker det är så fint med gamla vita trägolv som brukar finnas i sekelskiftslägenheter (se länken) och undrar om det är möjligt att lägga in? Finns det sådant nyproducerat golv? Blir det konstigt med ett sådant golv i en lägenhet som inte är från sekelskiftet? Blir det väldigt mycket dyrare än att lägga in vanlig parkett? Är det svårt/krångligt?

http://www.alvhemmakleri.se/index.php?page=hem-till-salu&object_id=OBJ17735_975289145&view=images

Hoppas ni kan ge mig några svar!
 
Min personliga åsikt är att vi har för mycket parkett och för lite riktigt trägolv, la in ett riktigt trä golv med spunt visserligen hos svärfar. Vit trä lasyr på efteråt(eller olja, kommer inte ihåg), tyckte det blev rejält, snyggt och smidigt. Tog något längre tid att lägg än ett klick-golv, men det håller en slipning eller två något ett parkett golv inte hade;) Samt att det kosta en slant extra men håller längre:D
 
Hej, jag ser ingen orsak till att du inte ska kunna lägga in ditt drömgolv. Alla 50-tals hus har INTE rutig linoleum som standard. Visst brukar gamla vita trägolv förknippas med sekelskifteslägenheter, speciellt i kök. Finrummen hade oftast fiskbensparkett i ek. Parkett på 50-talet var också vanligt. T ex i björk, ljust och fint.

Du efterfrågade nyproducerat och jo, självklart finns det. Här två exempel från Baseco Trend Vit och Antik Vit. Det är riktiga trägolv som skruvas fast. Kostar ca 360:-/kvm. Läs lite om trägolv på deras hemsida tycker jag. Där får du bra information.
Ni kan givetvis lägga obehandlad furu själva och slipa och pigmentera på plats. Det torde bli betydligt billigare. Flera här på forumet har lagt Byggmax furuplank, använd sökfunktionen och läs.

Sen har vi det här med springorna, de uppstår iom att träet torkar och de golv som finns i sekelsskifteslägenheterna är rejält torra. Nytt golv brukar ja en fuktighet om ca 8%, detta gör att golvet inte rör sig sådär jättemycket, men du ska inte lägga det MED springa, för då blir springorna större efter en tid. Vill du väldigt gärna ha springor, så överlägg med golvförsäljarna om bästa läggning.
 
Tack så mycket för svaren! Glad jag blev nu när vi kanske slipper lägga in tråkig ekparkett. Baseco golven var riktigt fina men funderar på om det inte räcker med byggmax furugolv eftersom vi ändå ska måla det vitt? Då ser man väl inte skillnaden ändå eller? Kanske är baseco golven av bättre kvalité men det verkar som byggmax furugolv har fått ganska bra recensioner när jag sökte här på byggahus.

Det var någon som hade skrivit så här om byggmax furugolv "Kan vara bra att tänka på att plankorna är avfasade, vilket kanske inte tilltalar alla" Vad menas med avfasade?

Läste också att längden på plankorna är ca 4,5 m. I vardagsrummet har vi som längst 5,4 m så då måste vi alltså skarva, hur går det till? och blir det då verkligen snyggt?
 
Hur funkar det förresten med ett sådant trägolv i ett kök? Klarar golvet av slitaget? Behöver man behandla det på något mer sätt än bara måla?
 
Du lägger en lasyr eller olja direkt på träet och om du vill måla, det räcker bra som skydd.

Vi lade visserligen in 4 m plankor, dvs fick såg dom kortare, men det fanns förberett för att koppla ihop två plankor på längden. Passar man in det med hammare och en träbit så ligger det mkt tät. PS ta en lite längre träbit, så du fördelar påfrestningen och inte slår sönder plankan! Tips bara;)
 
Har kört med Osmo hårdvaxolja på alla mina nyslipade gamla trägolv. Har infärgat med Osmo vita dekorvax innan. Dyrt men helt fantastiskt resultat!
Osmo har samma generalleverantör som Timberexoljorna, som ju också finns vitpigmenterad.
Skillnaden är att vaxoljan känns lite modernare än olja, golvet blir tåligare och du kan hälla rödvin på golvet utan att det gör något (varför man nu skulle vilja göra det...).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.