Vi skall lägga ett 8mm laminatgolv i tvättstugan, men problem blir då
att avloppet kommer ju under laminatgolvets yta, hörde då att det fanns en förhöjningsring
att köpa till purus avloppet, men hur skall denna monteras? sitter i dag en blå klämring, skall
denna tas bort? och hur får jag isåfall bort denna?

Mvh Danne
 
Ingen bra idé att höja avloppet till laminatgolvetsyta. Ingen bra idé att lägga laminatgolv i tvättstugan.
 
T
Nej, nej, nej.....glöm det dära med att lägga laminat i tvättstugan. Laminat tål ej väta och du ska INTE ta dän den blå klämringen!
 
Klart parketten tål väta, fram till första tvätten vill säga :) Nä allvarligt, parkett och väta är ett stort NO NO, I tvättstugan har man minst svetsad plastmatta eller klinker
 
Hej igen!

tack för alla snabba svar, jag har läst en del om detta och en del säger nej nej nej
till laminat i tvättstuga medans andra inte alls ser nåt problem, vad är skillnaden mot tex att ha laminat i köket? där har man ju diskmaskin och dylikt,

Mvh Daniel
 
om vi nu säger att man skulle lägga laminat runt tvättmaskin och tvättstället?
dvs tvättmaskin, torktumlare och tvättställ står mot ena väggen, skulle man inte kunna tänka sig att man lägger laminatgolvet framför detta? då behöver jag ju inte göra nåt med avloppet eftersom att det ligger bredvid tvättmaskin och då kan det heller inte vara nån fara för fukten eftersom att då är ju laminaten enbart framför och om det då blir en "vattenläcka" så är det ju bara laminatgolvet som tar stryk och då är det ju bara att byta det, eftersom att det fortfarande är plastmatta under maskinerna och tvättstället. varför jag absolut vill lägga laminatgolv i tvättstugan är för att vi har ett laminatgolv i groventren och vill ha samma golv eftersom att dessa ligger i anslutning till varandra.

Mvh Daniel
 
Problemet med att lägga laminatgolvet ovanpå plastmattan är att du kommer någon gång att få vatten mellan plastmattan och laminatgolvet eftersom du inte kan göra det tillräckligt tätt vid golvbrunnen. Det finns en risk att det kommer att lukta illa är min bedömning.
 
  • Gilla
Saif Aldi
  • Laddar…
Vidare så säger du att det bara är att byta. Säg att du klarar att hålla vattnet borta 6--8 år.. sen då, när du får vatten å allt reser sig. Då kommer nog inte just den typen av laminat att finnas kvar, och du får likväl ett annat golv.
 
Hur tvättar ni egentligen? Vatten hit o vatten dit. Jag fattar inte varför det inte skulle fungera. Täta som fan runt brunnen sen är det väl bara att köra.. Det ända som skulle kunna ställa till detsom jag ser det, är om en kran eller maskin går läck. Men är det då en plastmatta under med uppvik så är det inte värre än att laminaten åker ut.
 
Kör på. laminatgolv är billigt om det nu behöver bytas om några år..
 
Ja, kan man som i England ha heltäckningsmatta i badrummet
borde det rimligtvis fungera bra med laminat i tvättstugan.
 
Nej, Nej, Nej skillnaden är enorm, i kök eller toalett är det inte ett i benämningen menat våtutrymme, dvs. det finns inga krav på golvbrunn. Golvbrunn finns i dusch och badrum samt i tvättstuga. Det du nu far efter är att lägga något snyggt på golvet som är ett täskikt med fall mot golvbrunn, att likställas med en matta eller dyligt. Nu har du valt att lägga laminatgolv. Om du skulle spilla eller slå ut något/läckande maskin så tränger vattnet in under laminatet och stannar där. Du kommer att få mögelproblem mellan golv och laminat. Absolut inte ta bort blå klämring.

Dessutom så är detta en ytterst ovanlig lösning och kommer nog av framtida köpare och försäkringsbolag att dömas ut som icke fackmannamässig. Lägg klinker enligt gängse normer så blir det bra. att lägga in laminat och sedan byta och lägga in igen är helt fel tänkt.
 
Jag läste det så som att han har redan en plastmatta som agerar tätskikt, och vill lägga laminat på detta.. Att pilla med brunnen verkar inte så smart, men att lägga laminat på plastmattan skulle jag kunna leva med..
 
Du riskerar då¨lig lukt och mögel eftersom det vatten som kommer att rinna ner under laminatet inte kan ta sig någonstans. Det är en tvättstuga där det hanteras vatten och då droppar det garanterat emellanåt.
 
Jag skulle inte lägga laminat i en tvättstuga men om du "envisas" så har vi gjort ett vattentätt laminatgolv i hallen eftersom den är att betrakta som ett våtrum när man har 4 söner och två stora hundar.

Vi limmade golvet och strök sedan silicon i vaje fog. Har hållit tre år och var bara en tillfällig lösning vid ett valpköp. Dock har vi gammalt trägolv under med gammal spånisolering och det kan ju ventilera bort ev fukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.