Om han inte har glastak på huset vill säga :D Men då lär han inte behöva lyse på vinden heller ...
 
DjAlbert skrev:
Om han inte har glastak på huset vill säga :D Men då lär han inte behöva lyse på vinden heller ...
Hmm låter bra. Kanske enklare att byta tak än att sätta upp armaturer, å så mycket ström jag sparar. ;)
 
Enligt en leverantör av EKK light: "Dessa ledningar är också avsedda för användning utomhus, under förutsättning att de skyddas mot direkt uv–strålning"
Light står för lättare (och tunnare) kabel.
 
Vilken grossist har EKK ? jag har inte sett (ny) EKK på många år utan endast EKK light.
 
elmont skrev:
Vilken grossist har EKK ? jag har inte sett (ny) EKK på många år utan endast EKK light.
Men är inte EKK bättre än EKK light? Det är vad jag har hört i alla fall. EKK ska vara aningen styvare än EKK light, som är RKK fast med entrådig ledare.

//Patrik
 
Det är säkert bort åt 10 år sedan jag la en EKK
 
elmont skrev:
Det är säkert bort åt 10 år sedan jag la en EKK
Aha, men varför är light bättre än vanlig EKK (om light har ersatt vanlig..)?

//Patrik
 
Finns det någon bra sida som beskriver var olika kablar används och varför de ser ut som de gör? Till exempel varför de är en eller flertrådiga (antal kardeler asså, inte antalet ledare ;)), eller varför vissa har skärm och andra har extra biledare i höljet etc.
 
EKK light är smidigare, lättare, tar mindre plats, enklare att lägga (det är stor skillnad på olika fabrikat),
Nackdel, man måste kolla så att "mitt" fabrikat tål UV.
 
elmont skrev:
Vilken grossist har EKK ? jag har inte sett (ny) EKK på många år utan endast EKK light.
Inget man har tänkt på direkt, men iaf Solar lagerför den. Är något dyrare och har bättre brandspridningsklass.
 
Det var ett tag sen det blev klart men nu är det ett himmelens ljus på min vind. Armaturerna var inte roliga att arbeta med så alla kopplingar gjordes i dosor. Jag hittade också billiga 11w lågenergilampor på Biltema som fungerar bra även i kyla.. Däremot hade av någon anledning nästan alla klammer spruckit efter första vintern. Damn!
 
När det gäller kabelklammer/clips lönar det sig att köpa kända fabrikat.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Jag tror de var från Classe. Vilka fabrikat är bra?
 
Thorsman
 
  • Gilla
Lasse245
  • Laddar…
snaggletooth skrev:
När det gäller kabelklammer/clips lönar det sig att köpa kända fabrikat.
Amen.
Måste byta ett antal i min källare som suttit 5-6 år, de spricker och kablarna börjar snart falla ner.
Thorsmans is the shit, som sagt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.