Hej,
Är det någon som har erfarenhet med att måla betonpannor? Måste dessa tas ner eller kan de målas på plats? Hur får man bort mossan? Känns inte riktigt bra att köra med högtryck... testade med en trädgårsspade :) det gick ju fint men det kommer ju ta ett tag
 
Grannen har i sommar målat sina betongpannor. De hade en firma (polacker) som tog han om hela jobbet, först tvätta taket med högtryckstätt och något medel, sedan sprutades färgen på. Taket ser som nytt ut idag, innan målning var det mossigt och nästan brunt, idag svart och fint.

Tveksamt om du kan få taket rent med spade...
 
Jag glömde att tilläga att jag hade tänkt grovrensa med spaden sen städa upp med högtryck :).
Sprutades på plats då.. hmm har du någon aning om vad det var för färg?
Det hade varit intressant att prata med din granne, kostnad osv.
 
Kollade med grannen när jag var hemma på lunchen. All färg och rengöringsmedel kommer från Polen. Hon vet inte vad det kostade att göra iordning taket då de även målade fasad, sockel och all plåt. Det var ett paket pris.

Har ingen aning om hur länge det håller, men just nu så ser de nya ut. Prova att söka här på forumet, vet att detta har varit uppe tidigare.
 
Ja, här i mina trakter har ett flertal hus fått "nytt" tak med denna metod, lämnas garanti på 10 år tydligen, kostar runt 30-40000 vad jag har hört..
 
Hmm vet du vad jag ska söka på? Har testat lite min hittar inga bra svar :(.
fresve: Vet du vem man skulle kunna kontakta. Hade iofs tänkt göra jobbet själv
 
Redigerat:
Ligger priset på 30-40 000 så får du väldigt mycket nya fräscha takpannor för det priset. Visserligen så får du plocka ner och upp, men då är de nya också.

Hade absolut lagt nya.
 
men om man gör jobbet själv kan det ju inte kosta mer än 50% eller...?
Ska byta men ligger inte prio1. Har några år kvar på befintliga så det sparas till svarta glaserade :)
 
Milkshaken
Jag har själv haft fundering på detta att starta en firma med detta... Fick ett tips av min tyska granne, då det tydligen är vanligt nere i europa... Men.....
Jag är lite skeptisk till detta som levebröd, då det under åren har funnits en mängd olika sorter tegelpannor.... en mängd olika tillverkare...
Vad händer om man trampar sönder en panna säg modell 70 tal... Finns detta att få tag på? Inte fan vill jag limma ihop en panna och sen lämna kunden med det.....
 
jag har extrapannor :)
 
Milkshaken
Hehe,,, ja du har ja... Men under åren har det kommit en uppsjö med olika strukturer....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.