Hej!

Har rivit dörrkarmar och lister nu och ska bygga igen 2st dörröppningar. Dock är väggarna 70 mm tjocka och gjorda i någon lättbetong. Tänkte regla ett ramverk och isolera sen gips på bägge sidor alt först plyfa sen gips på det dock är väggen så smal att reglar blir svårt att få tag på.

Någon som har några bra tips och ider?

Mvh

Robin
 
Redigerat av moderator:
Antar att du menar 70 mm tjock :)

Regel 45 mm med 13 mm gips blir ju 71 mm (45+13+13). Finns på varenda bygghandel.
 
70mm menade jag :)

Mycket bredspacklande eller så blir rispa lite på regeln?

/R
 
Har gjort samma sak nyligen.. dock 90 mm vägg, lättbetong. Skippade isoleringen och valde att sätta Gips, OSB, Regel, OSB, Gips. ville ha samma fästmöjligheter som i lättbetongen så därför gick enkelgips bort. Såga regeln så att måttet stämde för tjockleken. sen vart det spackla, fiberduk med gott om överlapp över alla skarvar sen mer spackel. fiberduken för att slippa sprickor när trät i karmen rör sig.
 
1 mm märks inte efter att du spacklat skarven. Du får gå ut en liten bit på betongväggen.
 
Hej igen!

Jag uttryckte mig lite dumt. Väggen är 70mm tjock och vi vill kunna ha plyfa sen ett lager gips på detta pga det ska sitta köksskåp där sedan. Finns det gips, plyfa samt reglar i dessa mått eller finns det någon annan bra lösning?

/Robin
 
13 gips, 12 k-plywood, 20 mm regel, 12 k-plywood, 13 gips = 70 mm
Tillverka 20 mm reglar av k-plywood 3 st på varandra. Skruva fast dessa längs med dörröppningen (hö, vä, uppe, ner). Sätt även en regel mitt i dörröppning. Skruva fast k-plywood i reglarna och i varandra. Skruva gipsen i k-plywood.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.