:) Hej alla glada !
Jag har en fråga angående en gammal ytterdörr som vi ska lägga isolering och sedan en vägg, för yttersidan vill vi inte förstöra genom att ta bort dörren för huset är över 100 år, då undrar vi ska man lägga fuktspärren som vanligt eller ska vi inte ha någon spärr, för dörren är en dubbeldörr fast den är inte isolerad på något sätt och det är inte dubbla dörrar alltså en dörr på utsidan och sedan en innerdörr utan det finns bara en enkel dubbeldörr där, hur göra bäst ?????
 
Bara för att kontrollera att jag förstått dig rätt: Du har en tvådelad ytterdörr (vänster och höger) som du inte längre vill använda. Eftersom dörren är viktig för husets utseende vill du inte ta bort den när du sätter igen dörröppningen.

Jag skulle se dörren som motsvarigheten till panelen på resten av huset (om du har panel) och sätta fuktspärren på samma sätt som du gjort på övriga huset. Saknar du fuktspärr på resten av väggarna skulle jag hoppa över den även här.
 
Om det är två dörrar heter det pardörr.
 
Huset är putsat.
Väggarna sett utifrån, Puts på gammalt vis alltså inget nät under putsen, Timmerbalkar, gammal väggskiva från 50 talet, spånskiva och sedan vävtapet.
Och det är en pardörr som ska sättas för på innsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.