Nja, skitunga är vi väl inte, 25 och 29, men vi har inga som helst kunskapet i ämnet Husköp. Hjälp oss!

Vi har hittat ett hus på 180 kvm för 1 600 000. Det är i ganska dåligt skick av vad man kan se på bilderna i annonsen ( vi ska gå på visning på lördag ), alla ytskikt, kök samt ett badrum är i behov av renovering.

Vi har ca 100 000 i sparade pengar, dessa vill vi helst behålla då vi är lite trygghetskrävande. Så om det går att låna allt vore det kanon. Dvs 100% av huset + lagfart och pantbrev. Dessutom vill vi ju renovera rätt mycket, så en 100 000 - 150 000 till skulle vara bra.
Vi vet att husen i det här området och storleken går för mellan 2.2 - 2.5 miljoner när de är tipp topp rustade. Så det finns verkligen chans att tjäna tillbaka sina pengar!

Vi har båda fast jobb, har ca 34 000 netto, ett billån på 40 000 och en avbetalning till CSn på 500 kr/mån.

Tror ni vi får låna allt det vi vill? Vad kan månadskostnaden tänkas bli? Ska vi binda lånen? Fastighetsskatt, vad innebär det?

Snälla, hjälp oss!
 
Ingen som vill svara?
 
Vill inte vara den som är negativ här men att låna till allt gick sällan tidigare (dvs 100% plus pantbrev och lagfart) och är med stor sannolikhet helt omöjligt idag. Kolla med er bank, men var inte allt för förhoppningsfulla är nog mitt råd...
 
Kemisten skrev:
Vill inte vara den som är negativ här men att låna till allt gick sällan tidigare (dvs 100% plus pantbrev och lagfart) och är med stor sannolikhet helt omöjligt idag. Kolla med er bank, men var inte allt för förhoppningsfulla är nog mitt råd...
Okej... Ja vi har ju EXAKT 113 000 i sparade pengar, och lagfart och pentbrev borde ju gå på 48 000 om det gr för 1,6. Så vi skulle ju kunna lägga dom pengarna..

Tror du det är helt omöjligt att låna till renovering? Det ökar ju husets värde markant när det är färdigt...
 
Summersmile skrev:
Tror du det är helt omöjligt att låna till renovering? Det ökar ju husets värde markant när det är färdigt...
Som det är idag tror jag det är ett måste att renovera för pengar ni själva har, få en ny värdering på fastigheten och sedan låna 'tillbaka' det som ni lagt ut, inte omvänt. Mycket har hänt på den senaste året gällande hur bankerna hanterar sina kunder...
 
Prata direkt med banken. Jag tycker det ser kärvt ut. Ni hamnar runt 15.000kr/månad om man räknar med att man skall klara 7% ränta. Om jag var banktjänsteman skulle jag säga att ni får låna när billånet är betalat och ni kan betala 10% själva samt lagfart, pantbrev och renovering. Men, nu är jag inte banktjänsteman som tur är...

Fastighetsskatt betyder att man betalar en årlig avgift på strax över 6.000kr.

Lånen bör kanske bindas om man kan få en bra deal, i synnerhet om man inte klarar av vilka räntor som helst.

Det ni vill låna extra och har i sparkapital räcker inte till så mycket kök och badrum om man inte gör mycket själv. Det blir i alla fall ingen tipp-topp-renovering, utan IKEA-kök och matta på golvet i badrummet.
 
Intressant! Jag undrar också...
 
Ert projekt består i att köpa fastigheten och bygga om den till sådant skick att den matchar grannvillor, som omsätts för 2,2 Mkr.

En sund lånehandläggare skulle ifrågasätta er kalkyl grundligt: Hur kan ni göra troligt att er totalkostnad kommer att understiga 2,2 Mkr? Av allt att döma har ni inte redan rustat upp ett antal andra hus, och kan därför bara hänvisa till annat än gängse kostnader på byggmarknaden. Normalt överstiger dessa (fullt och sunt uppskattade) produktionskostnader marknadsvärdet när ett byggarbete är avslutat.

Jag skulle också råda er att fundera på ett hus som är tipptopp redan från början. Om ni inte har råd att köpa och äga ett sådant kommer ni heller aldrig att ha råd med det här har (synbart) billigare alternativet.
 
Jag köpte hus när jag var 27. Både jag och min kvinna har fast jobb men ungefär samma inkomst som ni. Nu har vi två barn också, lite därav husköpet. Vi betalade 1.5 miljon för huset som var i dåligt skick och på 300m2. Vi la 100000 kontant. Vi lånar inte pengar för att renovera förutom till större grejer som ny värmepump och nytt vatten/avlopp.

Erfarenheter som jag har dragit. 1. Prova att låna hus nordea. De är generösa med lån. 2, Värdera upp huset när du har gjort någonting på det för att öka din "kontantinsats"

Jag har lagt upp renoveringen så att innan vi flyttade in renoverade jag badrum och ett sovrum så vi kunde bo där någorlunda trivsamt. Sen renoverar jag rum för rum i den takt som pengarna rullar in och jag har tid. Har ni inga barn och inte så mycket andra omkostnader så är det inget problem att göra ett rum i månaden, både i tidsuttag och pengar. Badrum/kök får ni kanske spara någon månad för att få råd till.

Lycka till!
 
Summersmile skrev:
Nja, skitunga är vi väl inte, 25 och 29, men vi har inga som helst kunskapet i ämnet Husköp. Hjälp oss!

Vi har hittat ett hus på 180 kvm för 1 600 000. Det är i ganska dåligt skick av vad man kan se på bilderna i annonsen ( vi ska gå på visning på lördag ), alla ytskikt, kök samt ett badrum är i behov av renovering.

Vi har ca 100 000 i sparade pengar, dessa vill vi helst behålla då vi är lite trygghetskrävande. Så om det går att låna allt vore det kanon. Dvs 100% av huset + lagfart och pantbrev. Dessutom vill vi ju renovera rätt mycket, så en 100 000 - 150 000 till skulle vara bra.
Vi vet att husen i det här området och storleken går för mellan 2.2 - 2.5 miljoner när de är tipp topp rustade. Så det finns verkligen chans att tjäna tillbaka sina pengar!

Vi har båda fast jobb, har ca 34 000 netto, ett billån på 40 000 och en avbetalning till CSn på 500 kr/mån.

Tror ni vi får låna allt det vi vill? Vad kan månadskostnaden tänkas bli? Ska vi binda lånen? Fastighetsskatt, vad innebär det?

Snälla, hjälp oss!
Varför sitter ni med 100.000 när ni har 40.000 i ett billån, samt CSN skulder?
Jag skulle betala av alla skulder jag hade och sedan börjat räkna därifrån.
 
Låna 100% är säkert inte omöjligt, men det lär bli en del blanco-lån med en helt annan ränta

Edit:
Du frågar vad månadskostnaden kan tänkas bli. Den räknar du själv ut ganska enkelt på följande sätt.

Räntekostnader: Aktuell ränta multiplicerat med köpeskilling. Dela summan med 12 och du har vad du ska betala i ränta varje månad. Kom ihåg att även om räntorna är låga nu kräver bankerna att du ska klara av en ränta på mellan 7-10% beroende på bank.

Amortering: Lägg till vad ni vill amortera varje månad. Nu är det kanske svårt att få amorteringsfria huslån.

Driftkostnad: Brukar vara angivet i annonsen. Här kommer uppvärmning, försäkring, VA-avgifter etc in. Dela med 12 för att få fram månadskostnaden.

Summera dessa kostnader och du får en grov uppskattning om vad det kan tänkas kosta varje månad med hus. Sedan får ni ju göra ränteavdrag och så tillkommer fastighetsavgiften på 6000 per år.

Absolut bästa enligt min mening är att gå till er bankman och säga som det är; att ni vill köpa hus men inte vet hur det fungerar med det ekonomiska upplägget. Jag lovar att han/hon kommer bli glad över er ärlighet och försöker hjälpa er på bästa sätt. Det är i alla fall min erfarenhet.
 
Redigerat:
Vi köpte ett hus i November och belånade det till 100% Sedan har vi lånat 950 000 till i byggkredit för att renovera huset.

Så omöjligt är det inte. Däremot är jag skeptiskt till summan du tror det kostar att renovera. Om alla ytskikt, badrum + köp skall renoveras så tror jag det hamnar på 250-400'.

Ett badrum kostar lätt 100', kök samma. Och är det billigt kök och kakel.
 
Redigerat:
niblom skrev:
Vi köpte ett hus i November och belånade det till 100% Sedan har vi lånat 950 000 till i byggkredit för att renovera huset.

Så omöjligt är det inte. Däremot är jag skeptiskt till summan du tror det kostar att renovera. Om alla ytskikt, badrum + köp skall renoveras så tror jag det hamnar på 250-400'.

Ett badrum kostar lätt 100', kök samma. Och är det billigt kök och kakel.
Vi har räknat väldigt noga på rusten.
Vi har ritat upp ett Ikea-kök för 45 000, vitvaror för 30 000 ( min sambo jobbar på en elkedja och får köpa för inköpspris ).
Badrummet tänkte vi inte göra på en gång, utan kanske nästa år.
Ytskikt har vi beräknat till 30 000 ( golv 100 kr kvm, vit färg till väggar och nya lister ). Vi tänker bara renovera övervåningen ( sutteränghus ) till att börja med då det är där man "bor".
Summa sumarum 105 000, + kanske 10-15 000 för extra saker typ penslar, roller, tejp, täckplast och annat smått.
Vi har räknat väldigt HÖGT på allt!
 
billy_baver skrev:
Ert projekt består i att köpa fastigheten och bygga om den till sådant skick att den matchar grannvillor, som omsätts för 2,2 Mkr.

En sund lånehandläggare skulle ifrågasätta er kalkyl grundligt: Hur kan ni göra troligt att er totalkostnad kommer att understiga 2,2 Mkr? Av allt att döma har ni inte redan rustat upp ett antal andra hus, och kan därför bara hänvisa till annat än gängse kostnader på byggmarknaden. Normalt överstiger dessa (fullt och sunt uppskattade) produktionskostnader marknadsvärdet när ett byggarbete är avslutat.

Jag skulle också råda er att fundera på ett hus som är tipptopp redan från början. Om ni inte har råd att köpa och äga ett sådant kommer ni heller aldrig att ha råd med det här har (synbart) billigare alternativet.
Vårt projekt består inte alls i att den ska matcha grannvillorna, vårt mål är att bo kvar och bilda familj i huset. Men eftersom grannvillorna gått för 2 - 2.5 miljoner borde det inte vara något problem att baka in rustpengarna i huslånet när det värderas upp.

Att rusta för 600 000 kr som du ifrågasätter om vi klarar av att hålla oss under, är att öka vår rustbudget med äver 400%. Vi har som sagt räknat väldigt noga på rusten.
Vi har nu ett radhus som vi rustat upp rätt kraftigt, rivit väggar, byggt altanet, målat och lagt golv, bytt alla vitvaror och isolerat om taket. Så vi vet hur det går till att renovera. Jag har även varit med min pappa och dränerat om hans kåk.

Vi vill inte köpa ett tipp-topp hus då jag är väldigt kräsen på inredning, och därför förmodligen måste göra om det mesta ändå.
 
Äger ni ett radhus?

/ATW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.