Hejsan
har köpt ett hus med en gästtoalett. det är bara en toalett och ett handfat. det är våtrumsmatta på golv och vägg. Nu undrar jag om man kan måla på den väggmattan?? kan man lägga ett laminatgolv på den golvmattan??

mvh hannajo
 
Det lär gå att måla på våtrumsmatta. Det ska vara en speciell grundfärg. Problemet är att mjukgöraren i mattan kan vandra ut i färgen, och göra den klibbig, och det torkar aldrig. Fördelen är att man slipper handdukskrokar, hela väggarna blir som flugpapper :surprised:
Rätt grundfärg ska spärra för detta.
Fråga i färghandeln, har för mig att det är samma grundfärg som används för att spärra nikotin i tak.

Laminat i ett badrum är väl ingen höjdare, de tål inte fukt något vidare. Måla även golvet ?
 
Om man ska måla på våtmatta måste man tvätta den med T-röd först. Det neutraliserar mjukgöraren.
 
Med tanke på att det endast är en toalett så ser iallafall inte jag några problem med att lägga laminat.
Fuktfaktorn är ju inte direkt jättehög i en  toalett.

Kan vara värt ett test kanske ?
Bara du övervakar så att det inte blir fukt någonstans.

Det är iofs inte den optimala lösningen men om ni bara vill fräscha till det under en begränsad tid så visst kör på. :)
 
Laminatgolv hör ju precis som tidigare skrivts inte egentligen hemma i badrum av någon art, men om du nu absolut skall ha det i gästtoaletten, så skulle ju i alla fall jag försöka få bort mattan under först.

Har du funderat på att e.x. lägga lite klinker istället?
 
En gästtoalett räknas inte som våtrum, det finns alltså inga krav på fuktspärr som i ett badrum/duschutrymme. Jag tror nog du kan lägga laminat, men fråga för säkerhets skull på någon bra byggfirma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.