Hej!
Vi funderar på att bygga en brygga, en sk stenkista men med brunnsringar i betong som hållare av stenen. Har tidigare haft en traditionell kista gjord av virke/trädstammar, men då isen trycks in i vår vik varje vår så överlevde inte den bryggan mer än ca 4 år. Så nu tänker vi ta till med det ”tunga artilleriet” för att få en brygga som står stadigt år ut och år in.

Finns det någon som har erfarenhet när det gäller bryggkonstruktioner av denna typ med brunnsringar?
1) Vilken storlek/dimension bör man minst använda sig av om man vill ha en brygga som är max 1,5 meter bred och 5 meter lång?
2) Efter man fyllt ringarna med sten av blandade storlekar, behövs det då fyllas på med cement?
3) Finns det även en risk att ringarna kan separeras eller ”lyftas upp” från varandra då isen pressar på?
4) Kan det vara idé att lägga i cementringarna nu i höst och fylla på med sten för att låta dessa ”sätta” sig innan man påbörjar snickeriarbetet?
5) Slutligen, vilken höjd över vattnet ska bryggans virke ligga på?

Alla svar och tips mottages tacksamt!
 
Mina föräldrar byggde en sådan brygga i mitten av 80-talet i Bråviken. De körde med med cirka 120 cm i diameter på ringarna och fyllde med sten och cement, kan säga att idag finns nästan inget kvar av dessa ringar. Ligger lite hur som helst, vissa har till och med vält på trekvarten, underskatta inte vad isen kan ta sig till, ett par tre stycken av ringarna höll väll runt tio år men de som var på lite djupare vatten välte redan efter ett par år.

I och för sig är det mycket lera på botten där den stod men man hade grävt ner understa ringen under leran men ändå tippade den ganska fort.
 
De bryggor byggda på cementringar jag har sett i trakterna kring Waxholm (dvs ett rätt behagligt isläge) har kantrat eller på annat sättt gått åt pipan på rätt kort tid.

Svaret på frågan hur du bygger bryggan bäst får du inte utan att avslöja vilken typ av botten du har?
 
Bästa bryggan enligt mig är stolpar med svarta plaströr dessa värms snabbt upp på våren och isen biter inte tag i dem så bra. Sedan hur du ska sätta/gjuta fast dem är en botten fråga, kanske med en eller två cementringar på botten och rören armerade och nedstuckna i klumpen och fyllda med betong?? Det är trots allt från vattenytan och neråt beroende på tjocklek på isen som krafterna från isen är.
 
Som en gammal skärgårdsbo som jag är, har endast de bryggor vi byggt med konisk stenkista hållit längst! Eftersom stenkistan är konisk får inte isen tag i den. (smala delen uppåt) Gör stenkistorna på land, tjära in dem, placera ut dem, fyll med sten och betong.
Tänk på att botten lutar, bygg stenkistorna med hänsyn till detta så att de inte lutar framåt. Se min otroligt fina illustration nedan ...sedd från sidan..:cool:
 
  • stenkista.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jösses, jag som var på vippen att beställa ringar i dag! Tack för informationen alla!!! Den har fått mig att verkligen tänka om. Botten består av ren lera och det lär väl hjälpa till att hålla kistan på plats. Vad pratar vi om för livslängd på en stenkista i trä av det bättre slaget? Vad ska man använda sig av för virke när man bygger den? Runt, 2 tum 4, tryckimpregnerat? Fixerats virket med vagnsbult?
 
Ok - lera.

I hemmaviken är det EN brygga som stått oförändrad i strid med väder, vind, is och tidens tand. Den har en stenkista som består av pålade telefonstolpar längst ut. Du behöver ev ytterligare en kista för att nå den längd du vill.

Ett annat väldigt stadigt bygge är gjort i stående 75x200 ungefär och sedan har man lyft i lera i kistan.

Att bygga på ovanstående två sätt är dyrt och kostar en hel del om man inte kan göra allt själv (och att påla själv är jobbigt).

Har du provat att bygga en enklare pålad brygga med telefonstolpar på 2m mellanrum (både på bredden och längden), i ditt fall 8 stolpar totalt? Man kan ju komplettera med rör runt stolparna som Havsutsikt tipsar om. Hur håller en sådan brygga i dina trakter? Se dig omkring! Vi har byggt på detta sätt och kompletterat med en enkel dränkbar pump för att hålla isfritt vid behov. Vintrarna har dock varit så milda sedan vi byggde bryggan att jag inte kan säga något om hur den står pall en vargavinter - orolig är jag dock inte....
 
Vi byggde en 17m lång brygga varav sista 6 meter var en flytdel, den är pålad med byggställningsrör
4st samt en del mellan flytdelen (2 meter) och fasta delen med gångjärn på fasta delen och flytdelen, dvs flytdelen är alltid horisontel oavsett låg eller högvatten. från land har vi byggt en stenkista som är
4meter (vertikalt konisk) sedan två stenkistor varav en som bär en vinkelrät del från slutet på fasta delen.
De två stenkistorna är ca 1.5 meter i fyrkant.
Total kostnad för material var 20k inklusive lyktstolpar, elkabel etc. etc.
ps flytdelen vinchar vi upp på land vintertid ds
 
  • brygga.JPG
Redigerat:
cust3000 cust3000 skrev:
Som en gammal skärgårdsbo som jag är, har endast de bryggor vi byggt med konisk stenkista hållit längst! Eftersom stenkistan är konisk får inte isen tag i den. (smala delen uppåt) Gör stenkistorna på land, tjära in dem, placera ut dem, fyll med sten och betong.
Tänk på att botten lutar, bygg stenkistorna med hänsyn till detta så att de inte lutar framåt. Se min otroligt fina illustration nedan ...sedd från sidan..:cool:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.