Har lockpanel på huset, o sedan ska det bli utanpå liggande foder runt fönster o dörrar.
Hur löser jag det här med överbleck?
Vill inte att plåten syns ovanför fönstret...

Behövs det? Vissa fönster har ett litet avstånd på ca 30 cm till takutsticket.. kan man vara utan överbleck på såna ställen...
Vid vilket avstånd (mellan fönster o tak) bör man montera överbleck?
De andra fönstrerna har ca 250 cm upp till takutstick...
 
Jag hade samma "problem". Jag monterade överblecket ovanpå det övre fordret och lät sedan lockpanelen gå ned och överlappa några centimeter. Visst syns överblecket lite men det är inte iögonfallande på något vis. Man kan ju dessutom måla blecket i samma färg som fasaden eller fodret.

Framförallt käns det välidgt skönt att veta att det inte kommer in regnvatten i väggen ovanför fönstret..
 
Sätt det övre blecket innanför lockpanelens innersta brädor.
 
Skier: hur ska han göra det om panelen går ner ända till karm?
mvh Cust
 
Överbleck ska ju helst monteras i regeln under ytterpanelen( Finns några trådar om detta här nånstanns) problemet är väl "bara" de att dela ytterpanelen och fästa blecket, jobbet blir aningen större om detta görs i efterhand!
Enklast är ju att montera underbleck istället där överblecket ska vara.
Detta har jag gjort och jag blev iaf nöjd, tror att jag inte är ensam om de :)
Om underbleck används så gör man ett typ 5 mm djupt snitt i ytterpanelen och där sätts blecket sen kommer ju lockläckten gå ner lite över blecket.
De jag gjorde är ju lite av en nödlösning men jag tycker ändå att de blir ett bra resultat! Är de litet avstånd till takutstick eller ventilationslådor så kan man nog skippa bleck, iaf sålänge man har koll så de inte börjar hända grejer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.