Ska bygga vedförvaring, friggebod och altan. Funkar Hultafors mästarstege 180 bra, eller blir den lång och bökig?
Behöver rätskiva också för att väga av plintar och andra långa sträckor. Vilken längd är "bra till allt" och var köper man såna till okej pris (helst på nätet eftersom vi bor på vischan)? :D
 
Ett långpass är nog som det låter, långt :)
Så ett Hultafors MST180 bör funka kalas.
 
Hultafors MST180 som du är inne på är guld till de typer av användningsområde som du beskriver. Jag tycker dock att man behöver ett kortare pass oxo, typ 600mm. Det ersätter dock inte MST180:an, det kompletterar där nogrannheten inte behöver vara så hög eller där 1800mm är för långt. Ett exempel är att väga av trösklar när man monterar dörrar.
 
Hultafors är ju alltid Hultafors. Stöttåligt och bra känslighet i libellerna. Men efter att ha stått på Jula och jämfört MST180 med detta, köpte jag det billigste alt. Har bara använt det en gång ännu, men jag hoppas och tror att det var ett prisvärt alt. Den kändes då ganska gedigen i handen och känsligheten är densamma som MST +/-0,5 mm/m om jag minns rätt.

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=160019

Kampanjpris just nu alltså
 
Håller med att Libella 2000 är ett lite vassare alternativ.
Själva Libellan köps billigast på Tradera men skenorna får du googla runt efter. Annars har nästan varje bygghandel några varianter.
 
Rekommenderar MST passen då jag aldrig gillat libella 2000 passet.
MST: står stadigare då dess tyngdpunkt är mer välbalancerad än libellan som vid minsta beröring tippar över
MSTn är mer vridstyv då libellan har en tendens att svanka vi lite längre mätningar.
MST kan man ställa ifrån sig stadigt mot en vägg utan att det av minsta vibration ger sig iväg på äventyr.
Sen libellans pris är löjligt högt.

Och för att slippa bli påhoppad, jag äger ett libella 2000 pass med alla skenor men jag föredrar mstn alla dagar i veckan före detta pass. Det är min personliga åsikt, Hultafors har kvalitet uti fingerspetsarna så vilket du nu än väljer kommer du att bli nöjd.
 
gifen skrev:
Rekommenderar MST passen då jag aldrig gillat libella 2000 passet.
MST: står stadigare då dess tyngdpunkt är mer välbalancerad än libellan som vid minsta beröring tippar över
MSTn är mer vridstyv då libellan har en tendens att svanka vi lite längre mätningar.
MST kan man ställa ifrån sig stadigt mot en vägg utan att det av minsta vibration ger sig iväg på äventyr.
Sen libellans pris är löjligt högt.

Och för att slippa bli påhoppad, jag äger ett libella 2000 pass med alla skenor men jag föredrar mstn alla dagar i veckan före detta pass. Det är min personliga åsikt, Hultafors har kvalitet uti fingerspetsarna så vilket du nu än väljer kommer du att bli nöjd.
Du menar väl att MSTn är löjligt dyr.
Med min Libella som kostade 1600 har jag
30,60,90,150 samt ett variabelt 150->nästan 3m pass. Dessa 5 pass kostar ju lika mycket som MSTn.

I övrigt har du helt rätt i Libellans nackdelar.
 
Lustigt sammanträffande. Jag blev erbjuden att köpa ett språjtans libella 2000 för 1500:-, med 180 och 60+90 skenor. När jag var på väg in i forumet för att fråga er om jag behöver det så såg jag denna tråd. Jag lånar tråden och frågar: behöver jag verkligen ett pass för 1500:-? Vad är så bra med libella 2000?
Snälla motivera mig eller avråd mig.
 
tihimas skrev:
Lustigt sammanträffande. Jag blev erbjuden att köpa ett språjtans libella 2000 för 1500:-, med 180 och 60+90 skenor. När jag var på väg in i forumet för att fråga er om jag behöver det så såg jag denna tråd. Jag lånar tråden och frågar: behöver jag verkligen ett pass för 1500:-? Vad är så bra med libella 2000?
Snälla motivera mig eller avråd mig.
läs mitt förra inlägg
samt att veta att det är ruskigt exakt

1500, KÖP
 
Tack, följdfrågor:

Kan man sätta libellan på förlängningsskenan?
Är passkenan stadig nog att använda som rätskiva?
Är förlängningsskenorna mer eller mindre stadiga?
Är hela kombinationen (3m) stadig nog att använda som rätskiva?
Är skenorna ömtåliga, är det lätt att skada profilen så att den blir inkorrekt?
Är det något särskilt ändamål som den är speciellt bra till?
 
johanzz
Testa en MST och du vill aldrig byta igen.
Exact och utmärkt att skära emot oxo.
 
-Kan man sätta libellan på förlängningsskenan? Japp...
-Är passkenan stadig nog att använda som rätskiva? Japp...
-Är förlängningsskenorna mer eller mindre stadiga? Sätter du ihop de tre skenorna och har dem ganska långt utdragna så blir det lite vekt..
-Är hela kombinationen (3m) stadig nog att använda som rätskiva? Nej.....
-Är skenorna ömtåliga, är det lätt att skada profilen så att den blir inkorrekt? Nää, då får man våldföra sig rejält på dom....
-Är det något särskilt ändamål som den är speciellt bra till? Mycket bra att ha när man reglar innerväggar eller stomreser till exempel. Du kan både ta mått med dom...........(mellan syll och hammarband alltså)...........och toppen när man slår ut väggar i ett hus. Rita, snörslå på golvet, anpassa längden precis till taket, överföra måtten dit med passet och slå ut.....
 
Tack, Jan. Jag skall snart inreda övervåningen. Jag är övertygad.
 
Köp inte MST180... Du kommer inte kunna göra klart någonting för den är så förbannat exakt att man kan sitta timmar och försöka få något att bli löjligt rakt och ändå visar skiten att arbetsstycket fortfarande är snett.. Skämtåsido, plockar fram mina MST180: or när jag behöver extrem precision. Annars använder jag helst 40, 60, 120 då de är behändigare. Ett tips för att öka på precisionen när du mäter stående är att kontrollera om vattenpasset är rakt i sidan. När det är rakt så kan du börja kolla om arbetsstycket är rakt, på så sätt minskar du felmarginalerna.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.