Hej
Bygger en timrad bastustuga som ska ha elvärme. (tjata inte om ved nu då blir det bara OT)

Frågan är då, stugan är som alla andra stugor anpassad för vedeldning, därmed föreslås ingen som helst isolering, bara råspont i tak + plåt samt trägolv direkt mot backen.

Nu tror jag mig ha förstått att ett elaggregat nog mår bra av att ha isolering i golv och tak, för att det inte ska ta för lång tid att värma. Väggarna är 45 mm "timmer" så de borde klara sig.

Jag är ingen snickare och känner ingen som vet heller, får bara olika svar från alla..

När det gäller golvet, ska jag lägga asfaboard som blindbotten, stenull och sen trägolvet bara, helt utan plastfilm? Läste här att asfaboard är en relik från 70talet som är ersatt sedan länge av nått?

Taket sen, takpanelen - plast(??) - stenull - takplasten - plåt ?

Eller hur ska man göra? Generellt sett så är väl plast ofta orsaken till mögel och annat junk?

Snälla snabba svar om möjligt, står och bygger varje dag nu och semestern är snart slut :)


EDIT: Kan det vara så att trots att det är en friliggande byggnad som inte har någon luftspalt mot annan inner eller yttervägg, att man kan betrakta det som en inomhus-bastu och följa de råd som finns angående detta?
 
Redigerat:
Har i min bastustuga gällande tak sett inifrån och ut.

Takpanel
Värmetålig bastuplast - ska skydda mot fukt
Vanlig isolering
Takplast
Plåttak

-------
Golv har jag bara trä och inget annat, dock vedeldat.
Väggarna är också "rena" utan något extra
 
ok så pass enkelt alltså, kanon
golvet tänkte jag göra så här med:

asfaboard (eller nån annan blindbotten)
mineralull
plast
trä

Antar att det faktiskt inte behöver vara krångligare än så kanske..

förresten, 45x120 måste väl räcka som balkar till lavarna när spannet är 2,4 m ?
 
Jag skar på rekommendation idag bort takplasten och har nu taket (i relaxdelen) så här sett innifrån:

panel - plast - isolering - luftspalt - plåt, med öppet ner till takfoten i luftspalten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.