Halloj,

vi har låtit arkitekt rita våran villas ut- och tillbyggnad av ett retaltivt stort och känt arkitekt kontor här i luleå.

Efter mycket bollande fram och tillbaka kom vi slutligen överens med designen och planlösningen av villan.
Den bli både traditionellt och modern (tror jag iaf)
Arkitekten lyssnade väl på våra behov och vi hade verkligen ett gott samarbete.

Efter designen (och i väntan på bygglovet - som till slut beviljades - EFTER 3 MÅN!!!) skickades ritningarna till konstruktören.
så nu min fråga:

huset ska bli en 1.5 plansvilla med sadeltak (nu är det ett sådant platthus med lutning in mot mitten av huset - idiotiskt för dessa bredgrader enligt mig!). En limträbalk ska gå tvärs genom huset (ca 14 m). Där ska det fästas takåser.
takets lutning kommer bli 30 grader.

konstruktören hävdar med bestämdhet att man behöver minst 56mm*405mm stora takåser från taknocken till yttervägg!

kan detta verkligen vara sant? jag tycker personligen det låter mycket på överkant till överdimensionering.
jag hade tänkt mig massivträ istället (som är mycket billigare)

takets längd (1 sida) är ca 7 m

kan någon detta vore jag tacksam för svar!
 
Hade varit enklare med en bild på ritningen. Lite svårt att förstå.
Limträbalk på 14 meter ? Hur många upplag skall den ha ?
Takets längd 2x7m ?
Är ditt hus alltså ca: 12x14 m ?
 
Hej


bifogar lite skisser

husets längd är 13,5 m och bredden 11,2 m

totalhöjden är 7,5 m och med en vinkel på 30 grader blir ena sidan av taket ca 7 m

Det är just dessa takbalkar som jag funderade på för att jag trodde i min enfald att en massivträbalk på 45*200 borde ha räckt att bära upp ett (kommande) plåttak med isolering

limträbalken genom hela längden av huset kommer att ha 115*405

6130_115628241902_618031902_2458406_1223009_s.jpg 6130_115628251902_618031902_2458408_7094985_s.jpg





6130_115628246902_618031902_2458407_6320199_s.jpg 6130_115628261902_618031902_2458409_7655194_s.jpg
 
Fråga 1: Talar vi om bärlinan i nock? Alltså balken högst upp under det nya sadeltakets takås.

Fråga 2: Vad säger arkitekten? Han blev kanske lika överraskad som du.
 
Jag antar att nockbalken kommer ha minst ett upplag i mitten? annars räcker inte 115*415 på långa vägar. Uppe i Luleå kan ni ju ha en del snö så 56*405 låter nästan snålt i mina öron. Jag som bor i gbg kommer ha 42*405 på mina 6,3m långa takbalkar (45 graders lutning). Men du kanske ska ha plåttak?

Hur mkt isolering hade du tänkt dig? Ni har ju något kallare än oss också och jag tänker satsa på 400mm. Tjockleken på takbalkarna kommer garanterat gå åt för att få plats med din isolering.
 
funderar och kalkylerar på en utbyggnad av vårt enplanshus.

skulle hemskt gärna vilja veta vad er arkitektkostnad blev?
samt hur lång tid arkitekten arbetade med er skiss?
 
Nockbalken ska ha 2 upplägg i mitten.
isolering hade vi tänkt 300 faktiskt och ja, det ska bli plåttak
http://www.falsat.se/http://www. falsat.se
kolla där på bilderna med silverfärg

har tyvärr inte fått tag i Arkitekten ang detta, men jag ska nog försöka igen.

ska funderar om jag ska offentliggör arkitekt kostnader NÄR jag fått räkningen ;)

Andreas
 
Redigerat:
till sotsveden!

Svårt att exakt säga hur många timmar det tog för skissorna.
Jag hade med mig egna förslag både för husets fasad samt planlösning med mig när vi hade kontakt första gång.
Det var naturligt inte alls bra i en arkitekts ögon, men jag måste erkänna han kan bättre , MYCKET bättre än de flesta amatörer - tänker på saker som är kanske små detaljer, men ack så viktiga m.m.
så vad det än kommer att kosta var det nog säker värd varenda krona!

Jag skulle uppskatta det rör sig om ca 10 timmar med direkt kontakt mellan mig och han (möten, samtal m.m.)
och totalt (med hans arbetsinsats) kanske 1 veckas arbete (40 timmar)
vi har ju fortfarande kontakt via mail och telefon för fasadens utformning, då vi inte helt har kommit överens om det slutliga utseende (färg m.m.) men vi närmar oss :)

efter arkitekten är det ju konstruktörens tur (samma bolag som arkitekten jobbar)
han kostar ju också!
därifrån ska det komma Konstruktionsritningar och VA och EL m.m.

sedan kommer Kvalitetsansvarig (samma bolag igen)

ska jag nu höfta skulle jag tror att den totala kostnaden för Arkitekt/Konstruktör och Kvalitetsansvarig skulle jag gissa på 50.000-60.000 SEK

men vi får se vars notan hamnar.

Andreas

p.s.
jag tror faktiskt dessa pengar är mycket väl investerat, då försäljningsvärdet på huset faktiskt är högre vid arkitektritade hus!
 
tack så jättemycket för ditt svar. är också övertygad om att en arkitekt är värd varenda öre.
 
Moelvens beräkningsprogram ger att med 90*405 så får du L/321. Tyvärr ger den inga värden på smalare dimensioner men jag skulle gissa att en 56*405 hamnar runt L/250 vilket är ok men inte mkt mer
 
Tack för alla svar

vi ska följa Konstruktörens linje, för att om nån kan är det nog han!...

Jag ser gärna emot några synpunkter om själva designen/planlösningen av er

mvh
 
Vad sa arkitekten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.