Huset är ett suteräng-hus, vars stuprör i kortänden av huset båda landar i en markbrunn 30 cm utanför varmgarages dörrar. Denna markbrunn är nergjuten i en betongplatta som håller garagets bredd och går ungefär 1,0 meter utanför huset. Tittar jag ner i brunnen ser jag att stuprören är anslutna till den i riktning mot varandra med järnrör ungefär 65 mm i diameter i innermått. Från denna brunn (med 3 anslutna rör) går ett annat rör i riktning mot huset och ansluter till husets avloppsystem (se tråden "Avloppspump - Megaproblem!"). Jag vill ha bort regnvattnet från avlopps-systemet i huset, och tänkte bila upp cementplattan, plocka upp markbrunnen , proppa igen röret in mot huset, sätta ner ny markbrunn, ansluta de båda ledningarna från stuprören på något sätt och gräva ner röret genom trädgården och ut till en närliggande ravin. Nära och nära förresten, längden på röret blir 28 meter... Jag har kollat lite efter markbrunnar, men bara hittat med ETT utgående rör. Detta gör att jag får ansluta stuprören med kopplingar efter varandra på ca 25 resp 50 cm från brunnen, vilket innebär att jag får bila upp cementplattan någon meter till åt vart håll, sätta vinklar på rören och fortsätta med nya rör för att kunna koppla dom på ledningen efter markbrunnen. Ser någon av Forumfolket möjligen någon enklare/smidigare lösning är jag rysligt tacksam! Är den sedan billigare också blir det ännu bättre... ::) Rörkostnaden från markbrunnen blir ung 1800:-, markbrunn med ETT rör ca 650:- . Därtill kommer hur mycket jag behöver byta och koppla för att ansluta stuprören till markbrunnen.
 
Kna du inte ta upp nya hål i brunnen?

När jag lade ner nya dagvattenrör runt vårt hus så tog jag upp ett nytt hål i vår befintliga brunn. Runt röret tätade jag med byggfog och sen var det klart.

/Zeb
 
ta dit en grävare o gräv ner nya rör till tak avvattningen det är inget att kladda med gamla rör
 
Zeb: Nä, jag tror inte det funkar. Brunnen är en knappt ens så djup som röret jag ska fortsätta med efter brunnen - och den är i järn. Men ett bra förslag som jag tackar för! Skit att det inte funkar. - El_-Micke: Jo, det hade nog varit det smidigaste. Problemet är dock jokern i leken: Cementplattan. Jag pillade på kanten av den och den verkar rysligt tjock... Jag ska kolla ordentligt i morgon vid dagsljus. Jag tror nog att ju mindre ingrepp jag behöver göra i den plattan ju bättre. Och rören är så fiffigt lagda så ska jag byta rören hela vägen till stuprören måste hela plattan bort plus ett gediget staket på ena hållet och en stensatt trappa på det andra. Kollar man i den lilla markbrunnen där rören går in ser det ganska rostigt ut. Så börjar jag dra i det hela lär det nog få bytas ändå. - En variant kan kanske vara att bryta av rören innan de går in i plattan och lägga nya runt om och låta markbrunnen sitta där den sitter? Men hur många böjar kan man ha på rör från ett stuprör innan man får problem med avrinningen? Eller tänker jag helt fel? ???
 
Bila i cementplattan verkar kört; Grävde 40 cm djupt och nådde ändå inte underkanten... :-[
 
I min värld kan du ha hur många böjar du vill så länge du har rimligt fall på rören. Dagvattnet från taket kan du ju få i princip helt rent från skit om du sätter lövrensar på varje stuprör.
 
Lövrens sitter redan installerat på varje stuprör! :)Skönt att höra att jag kan böja hej vilt utan att sabba läget! Fallhöjden är 2 våningar ner... 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.