klaskarlsson skrev:
Det är väl det som är tjusningen - det är inte vanligt och lätt - men det går att lösa även om det antagligen blir dyrare och tar längre tid - och det är definitivt udda :)

/K
Om ni har fastnat för runda hus är det globen som gäller som förebild.
Det är mera runt än de cylindtar ni har i era skisser.
 
Bättre planlösning än första utkastet med avseende på rummens placering, men med flera runda huskroppar försvinner energi- och material-fördelarna och det blir istället sämre egenskaper än ett rektangulärt.

Har du tänkt på taket? med en rund huskropp finns det flera bra lösningar men det blir mer komplicerat när flera runda huskroppar sitter ihop.

Helt klart att du ska bygga ett runt hus :) , men bygg det med en rund huskropp istället så du får upp diametern så det blir lite lättare att möblera då ytterväggarna blir rakare och lättare att använda mer standardiserad byggteknik.

Vad kostar tunnelelementen egentligen? Det känns som de borde vara väldigt dyra att tillverka då de är gjorda för att tåla höga tryck, även om man köper dem billigt är det kanske risk för att det blir mycket dyrare än att mura upp med lecablock eller någon annan standardmetod.
 
rickardg skrev:
...
Vad kostar tunnelelementen egentligen? Det känns som de borde vara väldigt dyra att tillverka då de är gjorda för att tåla höga tryck, även om man köper dem billigt är det kanske risk för att det blir mycket dyrare än att mura upp med lecablock eller någon annan standardmetod.
Jag har också svårt att tänka mig att köp, transport, håltagning och övrig bearbetning av 54cm specialbetonelement för tunnelbygge, skulle bli billigare än att mura lättklinker (leca). Och även om blocken i sig är fyrkantiga så kan du få ett perfekt runt hus eftersom diametern på huset innebär att den lilla kantigheten förvinner när du putsar väggarna...

/K
 
M
Taket kan man göra enkelt om man inte följer de runda formerna som väggarna har, utan gör ett vanligt rakt hustak i vinkel.

Hursomhelst, hela tanken från början med tunnelelementen var ju att det skulle bli billigare än att mura en vanlig stomme, eller att låta en gjutfirma gjuta böjda element. Köpa en hög element, dit med dom på plats, täta här och där, och vips har man ytterväggarna färdiga. Nu har ni ju dock upplyst mig om diverse komplikationer, främst tänker jag då på hur isoleringen ska kunna ordnas. Är det någon som har en aning om hur mycket en ordinär stenstomme kan kosta, då pratar jag om enbart ytterväggarna, till ett kvadratiskt ordinärt hus? Då menar jag material samt arbete (murning, slipning etc). Måste ha någonting att jämföra med, för att kunna avgöra om tunnelsegmenten är ekonomiskt hållbara. Inte fått någon exakt prisbild på segmenten, men i runda slängar handlar det nog om 150k för en komplett cirkel.

Angående alla kommentarer om runda fönster, tavelupphängning osv... Varför skulle fönsterna behöva vara runda? De placeras givetvis lite försänkta in i väggen. Vem har sagt att jag vill ha tavlor på väggarna? Och OM jag vill det, så har jag en hel del raka väggar inne i huset att hänga dessa på.
 
M
Suhagg skrev:
Vilket ritprogram använder du?
Googles SketchUp, finns att ladda ner. Jag tycker dock programmet är ganska omständigt att använda, men å andra sidan ha jag inte läs nån manual eller så, utan började bara använda det. Kanske är det enklare om man lär sig det från grunden.
 
morson1 skrev:
Taket kan man göra enkelt om man inte följer de runda formerna som väggarna har, utan gör ett vanligt rakt hustak i vinkel.

Hursomhelst, hela tanken från början med tunnelelementen var ju att det skulle bli billigare än att mura en vanlig stomme, eller att låta en gjutfirma gjuta böjda element. Köpa en hög element, dit med dom på plats, täta här och där, och vips har man ytterväggarna färdiga. Nu har ni ju dock upplyst mig om diverse komplikationer, främst tänker jag då på hur isoleringen ska kunna ordnas. Är det någon som har en aning om hur mycket en ordinär stenstomme kan kosta, då pratar jag om enbart ytterväggarna, till ett kvadratiskt ordinärt hus? Då menar jag material samt arbete (murning, slipning etc). Måste ha någonting att jämföra med, för att kunna avgöra om tunnelsegmenten är ekonomiskt hållbara. Inte fått någon exakt prisbild på segmenten, men i runda slängar handlar det nog om 150k för en komplett cirkel.

Angående alla kommentarer om runda fönster, tavelupphängning osv... Varför skulle fönsterna behöva vara runda? De placeras givetvis lite försänkta in i väggen. Vem har sagt att jag vill ha tavlor på väggarna? Och OM jag vill det, så har jag en hel del raka väggar inne i huset att hänga dessa på.
Du kan väl rätt lätt räkna på materialet för en murad vägg med lecablock - 19x19x59 cm x 2 med isolering emellan.

150k låter nog ok för väggstommen, men lägg till alla komplikationer - som transport och håltagning tex - så är det kanske inte lika billigt ?

/K
 
Det här borde inspirera -
 
  • 1716d1250097482-elrod-house-elrodplan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Det ni skriver om att betongen suger fukt, hur kan detta egentligen fungera i tunneln? I berget finns ju vatten, som vad ja förstått kan trycka på med ganska högt tryck. Dessa element ska klara den miljön i 150 år... Borde inte tunneln bli genomsur ganska fort, om betongen nu suger så mycket vatten?
 
En cylinder med en rund yta på 150kvm har en diameter på ca 13.8m och då blir mantelytan (dvs din yttervägg) 130kvm om väggen är 3m hög, bör väl gå att mura isolerad yttervägg av leca för omkring 1kkr per kvm så då blir det ungefär samma pris fast inkl isoleringen och inkl hål för dörrar och fönster som tillkommer om du köper tunnelelement.

Jag är mer för idén att göra huset mångkantigt så du kan göra rummen lite mer lättmöblerade med fyra 90-graders hörn i de flesta av rummen typ som i skissen här nedan (skiss på ovanvåningen i ett mångkantigt hus med trapphus i mitten). Men vill du bygga ett helt runt hus eller med flera runda huskroppas ska du så klart göra det! Tror dock att oavsett om det är mångkantigt eller runt så är den största svårigheten är att få bygglov för ett hus som avviker så mycket från omgivande fyrkantiga hus :(
 
  • 14k3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
morson1 skrev:
Det ni skriver om att betongen suger fukt, hur kan detta egentligen fungera i tunneln? I berget finns ju vatten, som vad ja förstått kan trycka på med ganska högt tryck. Dessa element ska klara den miljön i 150 år... Borde inte tunneln bli genomsur ganska fort, om betongen nu suger så mycket vatten?
Jo men det spelar ju ingen roll att betongen är fuktig i sig.

I äldre byggnader har man ju tex upptäckt att källare ofta möglar - just för att betongen efter ngt tiotals år blivit så fuktig att trä som ligger an blir angripet.
Om man däremot inte lägger ngt organiskt mot den fuktiga betongen så gör det i sig inte så mkt med fukt - i ditt fall är genomfuktiga väggar dock naturligtvis inte bra.
Nu tror jag iof att väggar kan klara sig rätt bra (läs torka ut) om grunden är rätt lagd så att väggelementen är isolerade från marken. Det är ju framförallt markfukt som sugs upp.

Du kommer fortfarande behöva ett isolerande skikt dock

/K
 
Blir det inte väldigt högt i tak! Om man bygger ett runt hus? :)
 
beror på modell på tak och takvinkel, det finns hur många olika sätt som helst att lösa det på, med ett platt tak blir det inte högre än ett vanligt hus blir med platt tak men gör man en tratt som väl är det mest naturliga får man nog välja en ganska låg vinkel, kan se ganska tokigt om man har 45graders vinkel på en tratt med ett hus med 7m radie för då blir tak-tratten 7m hög ;), väljer man 1:4 lutning så blir taktratten 1.75m hög vilket blir lite mer rimligt.
 
morson1 skrev:
Det ni skriver om att betongen suger fukt, hur kan detta egentligen fungera i tunneln? I berget finns ju vatten, som vad ja förstått kan trycka på med ganska högt tryck. Dessa element ska klara den miljön i 150 år... Borde inte tunneln bli genomsur ganska fort, om betongen nu suger så mycket vatten?
Har ni redan glömt rocagil?
Rocagil var lösningen för en vattentät tunnel, det sprutades in i berget under högt tryck. Tyvärr rann en del ut igen, innan det hade hunnit stelna och orsakade den värsta miljökatastrofen i Skåne (Sverige?) någonsin.
Samma giftiga beståndsdel som i chips, akrylamid, men här i något större koncentrationer.

Angående de runda väggarna, så måste väl bästa sättet vara att bygga med lecablock på högkant. Separat inner och yttermur med isolering emellan.
Skall du ha en radie i närheten av dina skisser, så kommer varje spår av kantighet att försvinna när du putsar.

Vi murade upp en rund vägg med 220cm radie, kantigheten var knappt märkbar innan den putsades och doldes helt av ett normalt tjockputslager.

/ Fredrik
 
Tornhill 2 skrev:
Har ni redan glömt rocagil?
Rocagil var lösningen för en vattentät tunnel, det sprutades in i berget under högt tryck. Tyvärr rann en del ut igen, innan det hade hunnit stelna och orsakade den värsta miljökatastrofen i Skåne (Sverige?) någonsin.
Samma giftiga beståndsdel som i chips, akrylamid, men här i något större koncentrationer.

Angående de runda väggarna, så måste väl bästa sättet vara att bygga med lecablock på högkant. Separat inner och yttermur med isolering emellan.
Skall du ha en radie i närheten av dina skisser, så kommer varje spår av kantighet att försvinna när du putsar.

Vi murade upp en rund vägg med 220cm radie, kantigheten var knappt märkbar innan den putsades och doldes helt av ett normalt tjockputslager.

/ Fredrik
Fast rocagil (stavning?) var ju mer till för att täta sprickor och ojämnheter snarare än hela betongelementet...

I övrigt - som jag skrev ovan - så tror jag också mer på lecablock+isolering !

/K
 
Passa på och bygg taket som en tratt och montera en generator i mitten. Då kommer du få gratis ström när det regnar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.