Jag har ett gammlat fönster hemma som jag tänkte skära till och använda som underlägg på en byrå. Måtten stämmer naturligtvis inte och jaag måste skära till den. Hur gör jag då när jag skall skära? Vilka verktyg behövs?
Fungerar en sådan här glasskärare från Jula: http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp


Tack på förhand
 
Jag får upp en Bosch multitrimmer när jag följer länken...
 
Japp samma här, använd inte den :)
eller egentligen är det bara startsidan.

Antar att du menar denna http://www.jula.se/EsaImages/item/master/129040_d.jpg

Du "rispar" glaset med glasskäraren, därefter så knäcker du glasskivan där du gjort rispan över en bordskant eller liknande så blir det fint snitt.
 
Det blev lite fel länk men det var den som ni hittade jag menade:) Jag köpte en sådan idag så jag skall prova imorgon.
En rispa och knäcka till lite grann................... kan väl inte vara så svårt :) Jag har lite glas att öva på....
 
Har en styvpapps som är gammal glasmästare så jag har inte dina problem hehe! :)
Lycka till.... Använd gärna en skärolja på stålet och du måste dra "repan" HELA vägen om det ska lyckas.....
 
Som skärolja kan du använda lacknafta.
 
Intressefråga.
Det blir ju väldigt vassa kanter när man skär glas. Eftersom TS skulle ha glasskivan som underlägg på en byrå så kan man ju anta att kanterna blir synliga. Vad använder man för att jämna av dessa? Smärgelduk bara, eller?
 
Smärgelduk eller ett bryne funkar.
 
Håller på och renoverar fönster och har hitta handslaget gammalt glas som jag vill återanvända.

Problemet är att glasen är ca 5 mm för breda. Jag har en fin tysk glasrits, men hur skär man bort så lite? :confused:
 
jag hade fräst upp falsen med handöverfräs istället! case closed! tror det är omöjligt att skära så lite.
 
Ja, det kan ju funka. Ska gå och kolla på vad jag har för fräsar.
 
mycke_nu skrev:
Problemet är att glasen är ca 5 mm för breda. Jag har en fin tysk glasrits, men hur skär man bort så lite? :confused:
Jag praoade på ett glasmästeri för ~20 år sedan. Jag vill minnas att de ritsade och sedan använde hovtång för att bryta av överskottet bit för bit.
 
Fräs funkade perfekt! Tack!

photo.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hmm, blev lite paff när ja läste tråden bakifrån i trodde du hade satt fräsen i själva glasskivan :)
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.