Hej!

Jag planerar att köpa en tidigare lokal av en brf för ombildning till br (i Sthlm). Jag avser endast måla men ej göra några strukturella ombyggnationer. Jag själv får söka alla tillstånd och liknande. Enl. detaljplanen tycks detta i stort sett görbart men jag har några frågor.

1. Det kan vara så att jag måste ansöka om undantag från "tillgänglighetskravet" för att toan är för liten. Brukar sådant gå igenom? Hur mycket kan det dra ut på tiden.

2. Om det är så att inga ändringar behöver göras hur fort kan det då gå att få godkänt bygglov för ändrad användning?

3. Det känns ju lite olustigt att betala innan jag är säker på att ändrad användnig är genomförbart. Hur brukar man göra med kontrakt/betalning i sådana lägen?

Stort tack för info!

/K
 
kallun skrev:
Hej!

Jag planerar att köpa en tidigare lokal av en brf för ombildning till br (i Sthlm). Jag avser endast måla men ej göra några strukturella ombyggnationer. Jag själv får söka alla tillstånd och liknande. Enl. detaljplanen tycks detta i stort sett görbart men jag har några frågor.

1. Det kan vara så att jag måste ansöka om undantag från "tillgänglighetskravet" för att toan är för liten. Brukar sådant gå igenom? Hur mycket kan det dra ut på tiden.

2. Om det är så att inga ändringar behöver göras hur fort kan det då gå att få godkänt bygglov för ändrad användning?

3. Det känns ju lite olustigt att betala innan jag är säker på att ändrad användnig är genomförbart. Hur brukar man göra med kontrakt/betalning i sådana lägen?

Stort tack för info!

/K
Min erfarenhet är att de är stränga gällande tillgänglighetskravet men det kan måhända vara annat med enskilda lokaler än vad jag är van med (flerfamiljshus).

Om inga andra förändringar krävs torde tjänstemannen kunna ta ett "skrivbordsbeslut" och då tar det kort tid = kanske så kort tid som 2 månader. Om det strider mot detaljplan eller om tillgänglighetstkravet inte uppfylles lär det bli ett nämndmöte och då dröjer det ännu längre, 3-8 månader som kortast är min gissning.

Jag tycker att du skall villkora köpet med att du erhåller bygglov enligt de krav du har, dvs tillgänglighet etc. Om du inte erhåller bygglov skall köpet återgå. För att blidka Brf:en att gå med på detta kan du som "risk" stå för månadsavgiften.
Om inte bygglov erhålles är inte lokalen ändå värd det belopp Brf vill ha ut av dig så det vore mest skäligt att överenskomma om ett sådant villkor.
 
Stort tack för svar!

Jag misstänkte att "kort tid" i dessa sammanhang inte var så väldans kort :).

Låetr som ett rimligt förslag till kontraktskrivande.

Är det någon mer som har erfarenhet av liknande projekt (affärslokal --> br) så dela gärna med er.

/K
 
Se till att ha ett skriftligt godkännande från BRF'en att du får göra som du tänkt. Det finns någon annan tråd här med någon som köpt två BR'er för att slå ihop dem. Den första styrelsen tyckte devar helt ok, men när köpet gått igenom och denne någon skulle skrida till verket så var det en ny styrelse som inte tyckte det var en bra idé.

(Med reservation för mitt dåliga minne angående anekdoten) :rolleyes:
 
Tack för bra råd!

Det här med "förhandsbesked" man läser om på forumet är det något man kan få lite snabbare än bygglov för ändrad användning?

/K
 
kallun skrev:
Hej!

Jag planerar att köpa en tidigare lokal av en brf för ombildning till br (i Sthlm). Jag avser endast måla men ej göra några strukturella ombyggnationer. Jag själv får söka alla tillstånd och liknande. Enl. detaljplanen tycks detta i stort sett görbart men jag har några frågor.

1. Det kan vara så att jag måste ansöka om undantag från "tillgänglighetskravet" för att toan är för liten. Brukar sådant gå igenom? Hur mycket kan det dra ut på tiden.

2. Om det är så att inga ändringar behöver göras hur fort kan det då gå att få godkänt bygglov för ändrad användning?

3. Det känns ju lite olustigt att betala innan jag är säker på att ändrad användnig är genomförbart. Hur brukar man göra med kontrakt/betalning i sådana lägen?

Stort tack för info!

/K

1) Eftersom kommunerna bekostar handikappanpassningen om den boende drabbas av något så att bostaden måste anpassas innebär detta att det är något de brukar hålla strikt på. De kan bevilja dispens, men det har aldrig hänt i någon av de kommuner jag varit verksam. Därför är det troligast att du måste tillgodose alla tillgänglighetskraven.

2) Bygglovshanteringen är mer beroende på arbetsbelastningen och hur ofta byggnadsnämnden sammanträder än komplexiteten av enskilda ärenden. Hör med kommunen vilka handläggningstider de brukar ha.

3) Villkora köpet med att bygglov beviljas. Om du får avslag skall då köpet gå tillbaka.
 
O
Tänk på att du troligtvis även behöver göra en bygganmälan... så se till att villkoret även gäller bygganmälans godkännande...
 
Tack!

Vet någon om det finns någon sida där man kan hitta "kontrakt" för dylika köp vilka sedan kan modifieras specifikt för mina ändamål. Ett vanligt br köpe kontrakt kanske fungerar?

/Kalle
 
TIllgänglighetsfrågan kommer ofta inte upp förrän vid bygganmälan.
 
Men är inte bygganmälan det första man ansöker om? Inte säker på att jag förstår vad du menar...
 
kallun skrev:
Men är inte bygganmälan det första man ansöker om? Inte säker på att jag förstår vad du menar...
Bygglov först, bygganmälan sedan.
Man kan lämna in båda samtidigt för att skynda på processen något.
Bygganmälan innäbär dock att ett antal dokument skall tas fram och redovisas såsom kvalitetsansvarig, kontrollplan, ventilationshandlingar, rörhandlingar etc. De flesta brukar därför avvakta med bygganmälan tills bygglovet är klart.
 
Ok, tack.

Behövs bygglov även om inga förändringar görs. Det enda jag kommer att addera är en kolfiberfläkt och en spis som fristående möbel i anslutning till det pentry som finns. Toalett etc. är redan på plats och vatten till pentry draget och klart.

Enl. vad jag förstårr torde endast bygglov om ändrad användning då krävas I samband med sådan anmälan tänkte jag skicka med ritningar som visar att rullstolsradie är ok. och att trappen är dimensionerad för att förses med lyfthiss.

Men jag kanske har fel och bygglov också krävs??

/K
 
Jag postade ett svar i ditt andra inlägg som kanske hade passat bättre här.
 
O
Bygglov behövs eftersom du ändra inriktning på lokalen. Dock är det inte säkert att bygganmälan behövs. Det bästa är att ringa och prata med SBK så får du svar på om du behöver bygganmälan.
 
Tack båda! Detta forum är suveränt för en gröngöling som jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.