Hej,
Jag ska lägga klinkers i hallen, en yta på kanske 4 kvadrat. Nu ligger en ful plastmatta där.
Jag har hört att man kan lägga klinkers ovanpå plastmattor, stämmer det, eller bör man ta bort mattan först? Får olika svar hela tiden, så jag blir tokig.
Tips om att lägga klinkers uppskattas också...

//MissB
 
Ta bort plastmattan, annars kommer du att ångra dig. Om underlaget är av trä ska du lägga på golvgips innan du "klinkar".
 
Ta bort mattan! Om golvet är av trä så fräs gärna ner det en bit och lägg renoveringsgips så slipper du en fruktansvärd nivålist!
 
Varför tycker ni att man ska ta bort plastmattan? Vi ska lägga klinkers i vår hall och vi fick höra att det går bra att lägga klinkers på linoleummattan?
 
Man lägger bara inte klinkers eller sätter kakel på något annat än gips. Visst det kan sitta...men hur länge?
Bara att riva det gamla och skruva & ev. limma gipsen. Det tar nån timma extra men det är det värt.

Kom ihåg att kolla svikten i golvet om det är trä bjälklag. Ibland kan det vara lite för vekt, då kan fogar spricka mm.
 
Fia-Lotta skrev:
Varför tycker ni att man ska ta bort plastmattan? Vi ska lägga klinkers i vår hall och vi fick höra att det går bra att lägga klinkers på linoleummattan?
Fixet kan reagera med vissa mattor och det kan börka mögla.
 
Fia-Lotta skrev:
Varför tycker ni att man ska ta bort plastmattan? Vi ska lägga klinkers i vår hall och vi fick höra att det går bra att lägga klinkers på linoleummattan?
Det var flytpacklat och limmade plastmattor ovanpå linoleummattorna i min lägenhet, vilket medförde någon sorts kemisk reaktion och golvet och lägenhet STANK! Flera grannar har också haft samma problem. Så ska du lägga nytt golv, BORT med linoleummattan!!
 
Använd gärna en stripper vid borttagning av mattan.

Finns att hyra.
 
Det viktigaste är att det som ligger under mattan är tillräckligt stabilt. Betong är bäst men träbjälklag cc30+22mm spån + 6mm gips funkar också.

Sen brukar det gå jättebra att lägga på plastmatta men inte om man ska ha golvvärme det blir katastrof :p
 
Ojoj, nu är jag förvirrad....

Jag vet att det bara är ett lager linoleummatta i min hall å det borde inte vara ngt annat som kan reagera.

Doffe - Du tycker att man kan lägga klinkers direkt på mattan då, eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.