Håller på att lägga budget för utöka lägenheten med ett ytterliggare plan och kommit till golvfrågan. Huset är byggt -29 så jag har fiskben i de flesta rum idag vilket jag skulle vilja ha även på den nya våningen men 50 kvm fiskbenshögkonjunkturspris svider lite väl mycket i plånboken, har fått priser mellan tummen och pekfingret på 1000-1250 per kvm inkl material. Känner att fiskben är lite överkurs så därför håller jag mig själv borta från det.

Har någon erfarenhet eller tips på folk från våra kära grannländer som är duktiga golvläggare? Vad tar de för arbetet i sådant fall (vitt...)?

//Fredrik
 
Lite generaliserande fråga kanske.... :-/
 
Lite generaliserande fråga kanske....
Kan smålänningar spika pappspik? Kan 08-or isolera hus? Tror kanske det är bäst att fråga dem själva...?  :D
 
Fråga:Kan polacker lägga fiskben?


Svar: Det _finns_ hantverkare utanför Sveriges gränser, tro't eller ej....

Lite trist med en attityd som luktar som om polacker är ett "B-folk" som man med lite tur kan få hit en som jobbar någolunda bra, gärna för en skitlön....

 
Tyvärr kan Polacker inte det. Detta är ju en tydligen skillnad mot oss svenskar som naturligtvis kan lägga fiskbensparkett och andra mycket svårare parkettstrukturer sedan födseln.

Faktum är att modern genitik forskning visar att R7LV3 genen är mycket starkare hos människor som föds inom Sveriges rikes gränser - och det är just denna gen som göra att du blir kunnig i parkettläggning. Detta har tydligt kunnat bevisas när de följt nyfödda i värmland med nyfödda på den norska sidan gränsande mot värmland. Svensken kunna lägga parkett redan som sjuåring när den norska motsvarigheten behövde utbildning och genomförde sin första parkettläggning vid 17 års ålder, och då med meiokert resultat. Test efter test visar samma mönster - vi svenskar är helt enkelt mästare på att lägga parkett i mönster.

Uppsala universitet har nyligen fått ytterligare anslag av regeringen för att göra fortsatt forskning på den aktuella genen. ;)
 
lastkaj skrev:
Tyvärr kan Polacker inte det. Detta är ju en tydligen skillnad mot oss svenskar som naturligtvis kan lägga fiskbensparkett och andra mycket svårare parkettstrukturer sedan födseln.

Faktum är att modern genitik forskning visar att R7LV3 genen är mycket starkare hos människor som föds inom Sveriges rikes gränser - och det är just denna gen som göra att du blir kunnig i parkettläggning. Detta har tydligt kunnat bevisas när de följt nyfödda i värmland med nyfödda på den norska sidan gränsande mot värmland. Svensken kunna lägga parkett redan som sjuåring när den norska motsvarigheten behövde utbildning och genomförde sin första parkettläggning vid 17 års ålder, och då med meiokert resultat. Test efter test visar samma mönster - vi svenskar är helt enkelt mästare på att lägga parkett i mönster.

Uppsala universitet har nyligen fått ytterligare anslag av regeringen för att göra fortsatt forskning på den aktuella genen. ;)
;D ;D ;D

Tack, Tosca för ett lysande inlägg till en av de mest idiotiska frågor jag läst på detta forum...
 
Fy f-n vilken negativ inställning somliga tycks ha!
Jag har anlitat polacker som har varit mycket duktigare och bättre på alla sätt än svenska jobbare!
Dags att tänka om med andra ord..
 
Mycke roliga svar här. Min tanke när jag läste fråga va inte om de nu är kunniga eller har rätt gener för att lägga fiskbensmönster utan snarare om de lägger sådana mönster även i polen och då har vana av detta. Att det i alla länder finns bra hantverkare är det inget snack om det är ju självklart. Men för den skull så skulle jag inte ta in en ställningsbyggare från thailand för att fixa en svensk ställning då de jobbar med bambu i många av de asiatiska länderna och har då ingen erfarenhet av de vi har i Sverige. Så frågan kanske mer borde vara ställd om de är vana att lägga fiskbensmönstrat.
 
Tosca skrev:
Ett litet påpekande bara - det var faktiskt Lastkaj som stod för det mest lysande i inlägget, jag surfade lixom bara med  ::)
Oj, jag hade visst lite bråttom... Så tack Lastkaj! Men jag gillade även ditt inlägg skarpt, Tosca! ;)


 
Snuttjulle skrev:
Mycke roliga svar här. Min tanke när jag läste fråga va inte om de nu är kunniga eller har rätt gener för att lägga fiskbensmönster utan snarare om de lägger sådana mönster även i polen och då har vana av detta. Att det i alla länder finns bra hantverkare är det inget snack om det är ju självklart. Men för den skull så skulle jag inte ta in en ställningsbyggare från thailand för att fixa en svensk ställning då de jobbar med bambu i många av de asiatiska länderna och har då ingen erfarenhet av de vi har i Sverige. Så frågan kanske mer borde vara ställd om de är vana att lägga fiskbensmönstrat.
Så du menar att killarna som bygger 400meter höga ställningar av vasspinnar och sedan sammanfogar dessa med gummisnoddar inge skulle klara av att bygga en, säg 9meter hög, ställning hos dig med material avsett för att bygga just ställningar med? :cool:

Snacka om fördomsfull. ;)

Förövrigt så tror ju att du tolkar fredriks inlägg på rätt sätt, och tack vare de andra inläggen så tror jag att fredik inser det "olyckliga" i forumeringen av rubriken....
 
Självklart kommer dessa att få upp ställningen efter lite fnulande för dumma är de inte men de kommer garanterat inte göra det enligt svenska normer eller lika fort som de som inte har gjor något annat än detta i flera år.
 
Blivit lite snurr på tråden...

Missuppfattningar & missuppfattningar

Anledningen till frågan är att hantverkarna är ett väldigt sällsynt släkte i Sverige av idag och de lär inte bli fler, tyvärr dras de jag har stött på med en del betungande bagage tex fullständig respektlöshet för andras tid och pengar m.m.  spec i högkonjunktur

Hursom, har jag hittat en polsk firma, med motsvarande polsk f-sedel så alles legal, som lägger redigt massivt fiskbensparkett till det facila priset av 360:- svenska riksdaler per kvm inkl material, oljat och färdigt, de ni! :) :) En i grannhuset som använt sig av dem, blev extremt imponerad av resultatet, ett av de absolut snyggaste golven jag någonsin sett!

So consider it finalized, case closed.
 
Bekymra dig inte om missuppfattningarna, sånt händer och är inget att hänga läpp för.

Det låter som ett fantastiskt, nästintill otroligt, bra pris. När kommer dessa herrar vara i Svedala och jobba? Var finns du? Skulle vara intressant att titta på ett golv dom lagt.
 
Hej Ravinilund!

Även jag söker några duktiga golvläggare. Kan du rekomendera dessa från Polen?

Var kan man komma i kontakt med dem?

Mvh
Jörgen
 
Jag vill bara flagga för två saker när det gäller polska hantverkare och det är följande:

1. Språkförbristringarna gör sig alltid påminda OCH BLIR ett problem förr eller senare under arbetets gång.
2. Om hantverkarna tillhör kategorin som egentligen inte är utbildade men kommer till Sverige under en kort period för att tjäna lite extra pengar, så kommer arbetet att ta två, till tre gånger längre tid av förklarliga skäl. Därför: ta aldrig ett timpris. Att du får ett fast pris låter bra.
Våra hantverkare gick på timpris och var extreeeemt noggranna och därmed blev det i slutänden dyrare än om vi hade anlitat utbildade hantverkare.

I backspegeln gjorde vi ett dumsnålt beslut när vi valde den här typen av polska hantverkare. De blev långt dyrare än både rörmokare och elektriker. Och då gjorde de bara grovjobb av typen riva tapeter, spackla och riva en vägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.