Ska bättra på 15mm spåntad panel som suttit sedan -56 bakom vägg- och takskivorna. Panelen (70 och 95mm) är spikad med en spik i mitten på varje regel. Vissa brädor har buktat ut i varje kant och dom flesta spikarna har krupit ut lite.
Att slå in alla spikar igen, tror jag inte lönar sig - dom kryper ut igen. Så det bästa är att slå in nya - två st per bräda och regel.
Måånga blir det...
Spika för hand är uteslutet - för mycket + ont i arm.
Så jag tänker köpa en spikpistol.
Jag har redan en liten kompressor så en luftmodell är nog det som gäller.
Panelen är spikad på 45mm reglar. Så jag skulle tro att ca 55-60mm spikar skulle fungera bra - alltså ingen dyckertpistol.
I stan har vi K-rauta och Clas Ohlson. Tyvärr inga andra större kedjor, än så länge.
Och jag vill ha en nu till helgen.
Jag har inte kollat med t.ex. Beijer, för jag antar att dom bara säljer dyra proffsmodeller.

Vilken är att föredra av Gebe FN2190 på K-Rauta för 1495:-, eller Clas Ohlsons Aplus S-90D för 1995:- ???

Tacksam för snabba svar!

/L-O
 
I denna posten har all (?) information på forumet kring spikpistoler samlats.
 
  • Gilla
Hassehafos
  • Laddar…
Ja, men jag hittar ingen mer konkret erfarenhet av CO resp. K-rauta maskinerna, däremot mycke snack om andra fabrikat.
 
men du ska i alla fall satsa på en model med 21graders lutning då det är den vanligaste lutningen och du kan bla handla billigare spik hos tex biltema
 
I Gävle har du ju även Swedol,som säljer både proffs-och hobbyprylar. Spikpistoler finns i varierande prisklass.(www.swedol.se)
 
Om jag skulle välja så hade jag valt Classes, dels pga vikten men också på att priset nog har lite betydelse.

Classes liknar julas som är av fabrikatet PowerCraft. Den har jag dragit 5000 spik snart utan minsta bekymmer. Ångrar inte en dag köpet.
 
Köpte en Classe på grund av vikten. Kändes mycket smidigare än K-rautas - men som vanligt - så blev det inte av det man tänkt under helgen - pistolen är okörd :|
Såg att det inte stog ett dugg i bruksen om inställningar av spikdjup, förutom att reglera trycket. Men vad jag kan förstå från andra trådar så ska man kunna justera på pistolen också - eller har jag fattat fel??
Nåt ska väl alla insexnycklar som följde med användas till ;)

En notering:
Plastväskan som följde med, innehöll exakt samma saker som K-rautas, dvs skyddsglasögon, oljeflaska och insexnycklar. Delaran såg väldigt lika ut. Dessutom var allt placerat i lådan väääldigt lika.
Den största skillnaden jag kunde se på själva pistolerna, är pistolhuset.
Kan det vara samma fabrik?
 
MÅnga lågpris-varor tillverkas ju under flera olika varunamn i samma fabrik, så det är absolut ingen omöjlighet
 
Köpte en sån spikpistol (Aplus S-90D) på CO-rean nu, 750:- var ju ett fynd! :D

Hittar inte heller något om hur man justerar spikdjupet annat än med trycket, är det någon som har några tips om hur man gör innan jag börjar pilla med de medföljande insexnycklarna?!
 
Du lossar de två insexorna som jag pekar på, se bilden, sen justerar du efter behag och drar åt!
 
  • HPIM0677.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Jaha, så går det. Själv köpte jag K-rautas för 1800, efter som classes kostar 2400. Natutvis rear dom ut dom veckan efter för 750. Tack så jävla mycket.. >:(
 
Jan-L, tack!! Snabbt svar med bild och allt - du måste nästan suttit och väntat på frågan? :)

Då kan jag öka lufttrycket lite så att spikarna med säkerhet går ända in och istället ändra
djupet på pickan!

cheetah1: Sorry :rolleyes: Du har säkert fyndat något annat istället någon gång!
 
Har spikat ihop en hel övervåning med K-Rautas Gebe. Har fungerat i stort sett utan problem (något enstaka dubbelskott). Till det priset en utmärkt maskin, tycker jag.
 
Japp! Jag har suttit här i ett år snart och undrat........ "är det aldrig nån som ska fråga hur man ställer djupet på CO:s spikpicka"..............och så idag.......Äntligen!! hehe...........
Ställ inte trycket för högt bara, min erfarenhet är att den slår rätt hårt och att 7 kg räcker för det mesta. Inbillar mig att livslängden ökar om man inte kör med alldeles för högt tryck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.