Någonstans läste jag för en tid sedan att för att få gräsfröna aktiverade så kunde man dra över en pressening direkt på det nysådda för att hålla fukten och få det varmare.

I fredags så fixade jag till ett hörn av trädgården, ca 40kvm.
Sådde, krattade ner, vattnade rikligt.
Någon pressening hade jag inte.. men väl en rulle täckplast.
Rullade ut den över halva ytan som ett roligt experiment.
Det var i fredags EM.
Idag Tisdag, mindre än 4 dygn!... så är det alldeles fullt med 10mm pyttesmå grässtrån under plasten. :D
Ska nog få vara kvar ett dygn till tror jag.

På den övriga ytan som jag noggrant vattnat och hållt fuktig sammtidigt... inte ett liv ännu...

Sägas ska att hörnet är något skuggigt och vädret har varit omväxlande mulet och regn under dessa 4 dygn.

Skulle det vara solgass och 25 grader varmt ute så skulle man nog kunna bränna det möjligen... för hett blir det under plasten kände jag.

Men grässtrån på 4 dagar!? på paketet står det 2-3veckor... någon som slår det?

(Noteras ska att det var det billigaste skitgräs jag kunde hitta också... så det var inget sådant här "grobehandlat")
 
Redigerat:
F
Det var snabbt. Bra och näringsrik jord? Dom "bättre" grässorterna gror betydligt långsammare än dom billiga grova blandningarna.
 
fsn skrev:
Det var snabbt. Bra och näringsrik jord? Dom "bättre" grässorterna gror betydligt långsammare än dom billiga grova blandningarna.
Jord = Sämsta tänkbara. Vi bor på något som bitvis kan liknas vid en sandås.
Alltså jord hämtad i skogen med grymt mycket sand i. Torkar normalt ut på "Nolltid".
Inte har jag gödslat nått heller... jag skiter egentligen i hörnet så det blev "ultrabudget".

Ja det finns ju gräs som Rajgräs som är snabbetablerande... har för mig när jag tittade på kartongen att det var typ 15% Raj.. sedan var det mest olika rödsvingel sorter.
1kg för 69:- eller nåt..

Ska ta en bild på Lördag tänkte jag då det gått en vecka så får vi se om det kommit upp nåt där inte plasten ligger...
 
Redigerat:
Är plasten genomskinlig? Annars får du kanske långa taniga gula grässtrån som omkommer när du brutalt rycker bort plasten. Genomskinlig plast är nog bra för att behålla fukten, men en för snabb övergång till den riktiga omvärlden kan vara fatalt.

Rajgräs och rödsvingelsorter låter som en typisk "villablandning" ja. Det blir med tiden jättebra som vanlig gräsmatta. Men du kanske ska ha något torktåligt istället med hänsyn till sandjorden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.