Byggvaruhusen (Hornbach, Bauhaus, K-Rauta . . . . . ) säljer "enkla" byggnadsställningar, har någon erfarenhet av dessa?
Mitt behov är en ställning där jag kan nå cirka 5,5m utan att krampaktigt behöva hålla mig kvar av rädsla att ramla ner.
Naturligtvis kan jag hyra en ställning men för att slippa tidsplanera (och att jag även har ett fritidshus) kan det vara bekvämt att äga ställningen.
 
Milkshaken
Tja köp träreglar... Dimension 125x 45... och strävor i 22x 95.... Plankor som landgångar... 220x 95..... Kostar en del, dock mindre än en ställning, och du kan dessutom använda det till annat när du är färdig med jobbegt...
 
Route21 skrev:
"Byggvaruhusen (Hornbach, Bauhaus, K-Rauta . . . . . ) säljer "enkla" byggnadsställningar, har någon erfarenhet av dessa?"

Jag är också intresserad av erfarenheter av dessa lågprisställningar för under 2.000:-. Efter användning skulle man kunna sälja för halva priset, eller ca 1.000:-.
 
Redigerat:
Henri skrev:
Route21 skrev:
"Byggvaruhusen (Hornbach, Bauhaus, K-Rauta . . . . . ) säljer "enkla" byggnadsställningar, har någon erfarenhet av dessa?"

Jag är också intresserad av erfarenheter av dessa lågprisställningar för under 2.000:-. Efter användning skulle man kunna sälja för halva priset, eller ca 1.000:-.
tittar man på blocket så verkar begpriset på ställningar vara typ 94,74% av nypriset:mad:
 
Hej
jag har Hornbachs ställning som säljs i sektioner upp till 7,5 m där varje sektion ger ca 2,5m och kostar 3495. använder den nu till huset och den är helt kanon måste jag säga. Värt att tänka på är att man bör ha stödbenen och hjulen som är extra tillbehör.

Kika länge på begagnat och det är som ni säger att beg priserna är höga. Så hitta jag denna ställning som var uppsatt en gång med alla manualer osv kvar. Nypris 14500:- , jag fick den för 8000kr , ett klipp enligt mig.


Man ska dock tänka på att höjdräslan försvinner inte bara för att man står på en ställning iställlet för en stege.
 
Frågor till Jarlhov:
Den ställning du har från Hornbach, är det modulställning AL700 som kan byggas upp med 3 sektioner eller är det rullställning 7071 som kan byggas "väldigt" högt?
Menar du att du kan flytta ställningen (3 sektioner) genom att dra den på ställningshjulen och att du inte behöver ta ner den vid förflyttning? På plattor eller gräsmatta? 2 eller 4 hjul?
 
hej, det måste vara 700 modellen tror jag. Det går att flytta den utan problem med 4 hjul även i gräs. Är man lite stark så är det inga problem att lyfte den iheller. Den behöver inte monteras ner vid förflyttning annat än lossa på stödbenen. Man kan köpa hur många sektioner man vill men den är bara godkännd till 3 sektioner vilket ger 7.5M ställning.
 
stallning.se har ny ställningar till bra priser (tror jag)
Någon som har provat dom? är lite sugen på 6*9 meters för 20.000:- +moms
 
Ofta tycker jag man klara sig lika bra med en egenhändigt byggd ställning, åtminstone upp till en sju åtta meter. Det gäller ju förstås egna jobb hemma eller i stugan då. Ett gäng tvåtumsplank, några granspiror och några breda brädor att lägga plankorna på och några krysstag av klenare virke löser det mesta. En lönande lösning om man har skräpvirke och bygger mycket.
 
nino skrev:
stallning.se har ny ställningar till bra priser (tror jag)
Någon som har provat dom? är lite sugen på 6*9 meters för 20.000:- +moms

Kan även tipsa om att grabbarna bakom stallning.se även brukar sälja begagnade stålställningar. Jag köpte en 7x6 meter för typ 5000 eller nått i den stilen, då var det utan trall, men det byggde jag av 45x220 samt några klenare reglar för att hålla ihop det. Hitta annonsen på blocket även för de begagnade ställningarna. Deras mott lyder något i stil med "varför hyra när man kan köpa".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.