Hejsan,

Vi har ett 1,5plans hus med trekammarbrunn och infiltrationsbädd. För tillfället har vi ett badrum på bottenvåningen, men det finns ingen luftning av avloppet i huset. Vi har inte haft några problem så jag har inte tänkt så mycket på det.
Nu håller vi på att bygga till huset och kommer att ha två badrum varav ett är på övervåningen. Kommer detta förändra behovet av avluftning?
Eftersom jag precis har lagt klart taket vore det klart jobbigt att behöva börja plocka undan pannor och göra hål i taket.
 
Kanske du har en luftning utanför huset? Men du ska ha en efter ombyggnaden iaf annars blir det problem.
 
C
Avluftningen kan komma upp på vinden, eller kanske i en kattvind, om det sitter en sån hatt med en backventil på.
 
cheetah1 skrev:
Avluftningen kan komma upp på vinden, eller kanske i en kattvind, om det sitter en sån hatt med en backventil på.
Tror inte det är tillåtet när man har eget avlopp med trekammarbrunn osv.
 
Jag får nog ta en titt till, men jag är ganska säker på att det inte går upp på övervåningen. Kan vara om det sitter ett rör med backventil, skulle det kunna sitta i krypgrunden eller måste det sitta högre än resterande avlopp?
 
rogge_vvs skrev:
Tror inte det är tillåtet när man har eget avlopp med trekammarbrunn osv.
Vad med trekammarbrunn är så speciellt att man inte får sätta vacuumventil? Det gäller att släppa in luft.
På trekammarbrunnen ska man ha ventilation som släpper UT luft.

Protte
 
prototypen skrev:
Vad med trekammarbrunn är så speciellt att man inte får sätta vacuumventil? Det gäller att släppa in luft.
På trekammarbrunnen ska man ha ventilation som släpper UT luft.

Protte

http://www.vavatten.se/sma_avlopp/lukt.html
 
Då kan man ventilera enligt bild 6.

Sedan beror det mycket hur trekammarbrunnen ligger i förhållande till huset och vanliga vindar. Sätt ett högt rör på trekammarbrunnen istället.

Protte
 
Brunnen är befintlig sen ett antal år så den blir nog svårt att göra några ändringar på.

Jag har kollat igenom huset och kan inte hitta någon befintlig avluftning, däremot sticker det upp ett par rör vid brunnen så det kanske är där den finns. däremot finns ingen fläkt som det ser ut på bild 6.

Hur stor betydelse har höjden på avluftningen? Någonting säger mig att den ska sitta över högsta delen av avloppet, stämmer det? I sådana fall kommer det behövas ett tämligen långt rör eftersom det är ganska stor höjdskillnad mellan huset och brunnen.
 
Det med avluftningen har nog med lukter att göra, störs ni idag av dofterna från brunnet?

Protte
 
Nej vi har ingen dålig lukt från brunnen.
Det som förbryllar mig lite är att jag inte kan hitta någon avluftning nu men avloppssystemet fungerar perfekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.