Hur många liter 40gradigt får du ut per minut
vilken temp har ingående vatten
hur stor är bassängen
??
 
ja pumpen pumpar 3,5 kubik i timmen och det är 10 kubik i poolen. Sen vet jag inte hur mycket slangarna stryper.
 
men strålen som du har på bild är väl mer åt 350l/h istf 3500l/h
 
ja det lär väl vara nått åt det hållet. Men denna värmekälla är inget jag ska ha konteurnuerligt utan bara vid vissa bad tillfällen tidigt på våren och på sen hösten.
Jag ska kolla vilken temp jag får upp och hur lång tid det tar. Men tanken är att kunna ha hyfsat varmt i oktober, att kunna elda upp och bada en kall höstkväll.
 
Skulle tippa det tar nästan en vecka innan du vill bada ifall du får för dig att starta upp i Okt/Nov.
 
Ja det är möjligt, men jag får testa så får jag se. Jag har sett att dom säljer vattenmantlade vedvärmare på blocket. Dom kostar ju 13,000 kronor. För det pristet så måste dom vara jävligt efektiva.
 
Måste lukta fantastiskt gott när man ligger i den också? Är själv sucker för vedeldning:S
 
Vi har en gammal CTC vedpanna kopplad till utebadet i sommarstugan. det går ju riktigt fort att värma upp. eller ja man behöver inte elda mer än 1,5-2 h för att värma från sjövattenstemp till 40 grader i hela badtunnan (Delta T ca 30 grader) är cirka 2,5-3 kubik. dock är jag på gång med en värmeväxlare i mellan då pannan gör lite missfärgningar.
 
Men hallå, oljebrännare från en gammal olje panna. Varmt som fan efter 1-2 timmar.

Styrs med en golvvärme termostat.

Klockrent.
 
DU kör rostfria rör hoppas jag? rostar sjukt fort av klor!
 
  • Gilla
zalsson
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
ska du värma vattnet som cirkulerar genom filtret så måste du ta det via en värmeväxlare. Åter igen, innan du börjar lägga pengar på detta fundera på verkningsgrad och konstruktion. Du kan ju titta på en principskiss hos en vedpanna: [länk]
Värmeväxlare hittar du hos poolfirmorna.

Hur många m3 vatten ska du värma?
Men tar du reda på ung vedens energiinehåll, din pannas verkningsgrad och hur många m3 vatten som skall värmas X antal grader så kan du göra en ballpark bedömning om möjligheterna i projektet.
Varför måste jag ha en värmeväxlare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.