Vad ska vi göra?

  • Antal röster
    23
  • Omröstningen stängd .
Hej!

Vi har precis bytt kök i vårt hus byggt 1925. Det tidigare köket var från 1989. Ny spis inhandlades och sladden flyttades över från den gamla spisen (köpt av förra ägaren 2007) av elektriker, som kopplade efter hur förra spisen var kopplad, 2-fas 400V. När vi använde ugnen första gången började det brinna mellan ugnsutrymmet och höljet. Efter inspektion av spisleverantören visar det sig att uttaget till spisen är felkopplat, nollan är utbytt mot fas, dvs det finns 3 faser samt jord. Uttaget är installerat av förrförra ägaren (av fackman säger besiktningsprotokollet).

Som grädde på moset visade det sig också att vår villaförsäkring förfallit pga att vi fått en återbetalning av premien på 2800:- felaktigt.

Vad göra? Reparationen av spisen går på mellan 2.000-3.000:-. Är det värt att bråka med tidigare ägare av huset om det? De hade dolda fel försäkring med självrisk på 12.500:-. Ska man hänvisa till den? Eller ska vi bit i det sura äpplet och hosta upp pengarna ur den egna (och nu efter renoveringen ganska tomma) fickan?
 
Redigerat:
kan inte mycket om el, men min spontana reaktion är att det är elektrikern som kopplade in den nya spisen som är "boven" i dramat... ?
 
Han har endast monterat in sladden i spisen eftersom jag "saknar nödvändig kunskap". Den är monterad rätt enligt kopplingsschemat.
 
Hampe skrev:
kan inte mycket om el, men min spontana reaktion är att det är elektrikern som kopplade in den nya spisen som är "boven" i dramat... ?
Håller med. Hade det varit jag hade jag använt lämplig uttagsprovare eller en ordentlig multimeter för att mäta upp matningen innan jag monterade spisen. Skulle aldrig lita på att en flerfaskoppling är korrekt utan att kontrollera. Enfas är inte lika stor chans att det är fel men jag måste erkänna att jag alltid dubbelkollar ändå! ;)
 
Redigerat:
En elektriker som inte verifierar att blå "nolla" inte är fas i en installation han inte känner till när han ska installera er nya spis borde få smörj. :D

Hur ser det egentligen ut bakom kopplingsdosan?

Edit:
Du menade kanske att sladd med perilexkontakt flyttades över från den gamla spisen till den nya? I så fall är det större anledning att kolla upp hur det är kopplat i kåken om perilexuttagets nolledare är kopplat till fas. Eller..?
 
Redigerat:
Jag håller också med om att elektrikern inte verkar ha gjort sitt jobb helt rätt. Att en elektriker (eller hempulare) aldrig får förutsätta att tåtarna sitter rätt kopplade är väl det man hör oftast i det här forumet. Jag är dock inte rätt person att bedöma om det är ett verkligt fel ha gjort, eller om han får göra så.

I vilket fall så tycker jag inte att föregående ägare har med saken att göra. Det är väl inte så konstigt att det finns 3 faser plus jord till spisen? Eller finns det någon anledning till att ni trodde att det var 2 faser och nolla?
 
Jag håller med om att elektrikern borde ha kontrollerat perilexuttaget, men det går ju inte att anklaga elektrikern så att dess firma får bekosta det. Visst han borde ha kollat uttaget (idiot annars), men om det inte ingick i jobbet att göra något med själva perilexuttaget så hade ju inte han något krav på att kolla något. Bara stoppa in sladden.

husetpåhöjden skrev:
Uttaget är installerat av förrförra ägaren (av fackman säger besiktningsprotokollet).
Bodde förrförra ägaren där på 70-talet? Alltså installerades uttaget då ungefär?
Tre faser + skyddsjord var vanligt på äldre spisar.

//Patrik
 
Redigerat:
Är det ett perilexuttag och det är felkopplat så ska du hänga förre ägaren, för man ska kunna plugga in sin nya spis i uttaget utan att den brinner upp. För det ska ju en lekman kunna göra, denne förutsätts ju inte veta hur ett sådant uttag fungerar. Elektrikern borde kanske kollat först, för ibland är inte nollan inkopplad i dessa uttag (vilket är regelvidrigt) men i princip så har varken ni eller elektrikern gjort fel.
 
Redigerat:
Jobbeskrivningen är som Patrik Hed säger. In med sladden, inget annat. Svårt att anklaga honom för det.

Gamla köket och uttaget är nog daterat samtidigt ungefär, ca 1989.
 
I vilket fall så tycker jag inte att föregående ägare har med saken att göra. Det är väl inte så konstigt att det finns 3 faser plus jord till spisen? Eller finns det någon anledning till att ni trodde att det var 2 faser och nolla?
Ja, eftersom förra spisen var kopplad så. Under att den klarat av det när den nyare inte gjorde det.
 
Den gamla spisen gick ju på 400V, så då är det inget under att den fungerade, snarare helt normalt.
 
3 faser + jord i spisuttaget är inget konstigt i sig, så är det hos säkert 80% av alla hushåll så det är inte lönt att invända mot detta. Frågan är hur uttaget var kopplat mot hur stickproppen var kopplad, var elektriker inblandad vid inkoppling så måste det vara hans brist på kontroll som är största felet.
Har du däremot kopplat in en korrekt kopplad stickpropp samt korrekt kopplad spis så kan det nog falla tillbaka i tiden på huruvida fasen var inkopplad där nollan borde varit, det är nog detta du bör kolla upp först, återkom sen.
 
Har du lejt elektrikern för att koppla in stickproppen och inget mera kan han inte anses som skyldig för att det gick fel, möjligen den som satte ett uttag för tre faser och nolla och inte drog fram nån nolla. Det var mycket vanligt men kanske inte helt korrekt. Den förre ägaren kan knappast lastas då han helt säkert trott att alt var OK. Så möjligen ett dolt fel.
 
Släpar jag spisen TILL en elektriker så är det inte elektrikerns fel.
Släpar jag hem elektrikern och vill ha igång spisen då är det elektrikerns fel.

Där jag varit och fått trefas framdraget är elektrikerna OERHÖRT snabba och gör 6 st mätningar.

Protte
 
Om jag ska byta en stickpropp på en spis kabel. Inte fan kontroll mäter jag i så fall Perilex uttaget...

MEN nu har eljo gått ut med en varninga att vissa PERILEX uttag har varit felkopplade från fabrik. (vilket är ALVARLIGT)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.