Har ett 16mm VPrör lagt med 1.5mm2 kablar för ett blivande bubbelbadkar på 10A. Funderar på att välja en annan modell av plaskbalja men ser att det drar 16A, alt 2x16A beroende på tillbehör.

Jag vill inte dra utanpåliggande, och jag har inte lust att förlägga nya 20mm rör nu. Så frågan är hur jag enklast får till något som jag är nöjd med.

1) får elektrikern plats med 2.5mm2 kablar i ett 16mm rör med lite våld?
2) får han ner 6 kablar till två faser? Tveksamt :)
3) Jag har en kopplingsdosa med 3-fas/16A i närheten. Kan denna splittas till 3 16A?
 
ett 16mm rör duger gott till 3st 2,5, och ska du ha en 2-fasgrupp så blir det 4st 2.5, går lika bra det, att splitta TM-matningen kan bli krångligare, det befintliga röret duger, men 2x16A? vad är det för mastodontgrejer? är det 4-5kw värmepatron i den eller?
 
Gott mos, bästa möjliga svar på 4 minuter! :)

Då får han dra om det när han ska montera nya elcentralen. Nja, badkaret är inte enormt, men det är specat för en 16A till pumparna (luft+vatten) och en för värmaren. Okänd effekt, men följer jag märkningen så borde (?) det bli bra.

Kontrollfråga, jordfelsbrytare både vid karet (ingår) och i centralen blir väl inga problem?
 
jasså är det inte mer än lite pumpar så tror jag säkert den klarar sig med 10A, men dra in 2.5-trådar, så är det gjort. du kan då t.ex. säkra med 13A, ju lägre säkring desto snabbare löser den om grejerna skulle börja dra mycket ström pga ett fel, t.ex. överslag, vilket det finns risk för i "våta" maskiner..
man, åtminstone i teorin, minskar brandrisken ju lägre man säkrar, men att dra grövre kablage är ingen nackdel även vid en lägre säkring, du får lägre spänningsfall och värmeutveckling.
sen rekommenderar jag en personskyddsautomat i centralen för detta bubbelbad, det är kombinerad säkring och JFB, samt att den JFB'n på bubbelbadet blir då överflödig och kan tas bort (om den sitter sladdmonterad)
har man 2 JFB i serie är det inte värre än att nån av dom löser före den andra vid fel.
 
Det brukar sitta 10 mA JFB i badkaren och oavsett ska det som följer med karet vara kvar och användas. Gör man om nått faller "typningen"
 
2) 6 kablar ? ska du ha tändtråd dit också? eller förstog jag fel?
 
2 enfasgrupper brukar bli 6 "kablar", "Svensson" har inte riktigt pejl på hur det fungerar med en 2-fasgrupp, det har du väl märkt i detta forum.

Protte
 
Tack alla, för utförliga svar. Ville mest veta att det gick innan jag beställer badkar. Elektrikern får lösa det, nu när jag vet att det går.

"Svensson" har inte riktigt pejl på hur det fungerar med en 2-fasgrupp, det har du väl märkt i detta forum."

Precis, hade vi inte varit "Svenssons" så hade vi väl inte varit här, då hade vi förhoppningsvis redan kunnat vårt jobb :)
 
Då hade det bara varit ordentliga, svåra frågor om höga strömmar mm.

630 A i ett pannrum, dubbla 240mm FKKJ eller AKKJ ?

Skulle funnits ett forum för yrkes elektriker, där man kunde bolla lite annorlunda frågor mm.
 
Eller frågor som om det räcker att bryta två faser av tre i en platsbyggd apparat. Typ.

Protte
 
Mikael_L
Eller "hur man egentligen" ska koppla in en PAX-fläkt ... :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.