Hej,

jag har tidigare postat ett inlägg om att bygga ett hus i lösvirke. Jag har dragit öronen åt mig och har insett att det inte är realistiskt, speciellt inte om våra två nyfödda ska få träffa sin pappa under kommande år :)

Jag och min sambo har nu suttit och diskuterat hur vi ska göra. För bort från lägenheten ska vi. Vi kom fram till att köpa en tomt och bygga ett mindre hus/fritidshus där vi har det nödvändigaste och bygga ut succesuvt. Det är trots några år kvar innan våra småpojkar är i behov av större rum.

I helgen dök helt plötsligt en kanonfin tomt upp på ca 3000 kvm. Central men ändå mitt på landet! Vi tog en sväng förbi och tomten såg bra ut, gräsmatta och lite träd i tomtkanten. Det ligger ett litet torp, 100 år gamalt, lada, friggebod och en jordkällare på tomten. Det fins inget vatten och inget avlopp indraget och komunalt vatten är inte på tal.

Jag pratade med komunen, bygg- och miljönämnden idag för att stämma av hur de ser på avlopp, vatten och ev byggnation.

Byggnadsnämnde gav mig följande info:

Tomten ligger utanför bullerområdet och samlad bebyggelse, igen detaljplan och inga fornminnen. Han hade svårt att tro att vi inte skulle få bygga nytt på tomten då det ligger nya hus inom samma område. Men slutgiltigt besked kan bara fås vid en skriftlig ansökan om bygglov. Det enda han trodde som skulle kunna vara något "negativt" var torpet som låg på tomten. Eftersom det är 100 år gamalt (ej K-märkt) och har en gamal historia med bla. gamal affär under -20 talet trode han att komunen ville ha detta kvar. Men att uppföra en ny byggnad brevid var inga problem.

Jag ser dock inga problem att behålla torpet då det är väldigt mysigt. Dock hade det bästa vara att bygga ut med 70-80 kvm men vet inte om detta kommer att godkännas. Om inte annat kan det göras om till ett kanonfint gästhus och på senare dagar till grabbarnas egna lya.

Miljönämnden gav mig följande info:

De kunde inte säga vilken typ av avlopp då det inte hade några restrektioner. De behandlar varje anmälan när den kommer in. Finner de att avloppet inte är tillfredsställande ges avslag. Han såg även att många hus runt omkring har fått ett föreläggande om bristfälligt avlopp. Men antydde att ett litet minireningsverk kunde vara det bästa på sikt om miljökraven skärps.

Då kringliggande hus ligger högre än den tomt vi tittade på finns risken att vattnet i eventuell borrad brunn kunde vara dåligt p.g.a. bristfälliga avlopp.

Så nu är frågan om vi ska våga bjuda på tomten.

Frågor inför en eventuell budgivning.
  • Kan komunen tvinga oss att behålla torpet fast det inte är K-märkt?
  • Finns det risk för att vattnet i en nyborradbrunn inte går att dricka p.g.a. detta eller går det då att borra djupare?
Om vi behåller det lilla torpet och inte får bygga ut detta funderar vi på detta fritidshus från Skidstahus:

http://www.skidstahus.se/showHouse.asp?returnId=83&id=42

eller

http://www.skidstahus.se/showHouse.asp?returnId=83&id=52

Pris: 303 100 kr/328 700 kr för all matrial. Jag ska be att få en offert på vad det kostar med rejälare isolering. För fritidshusstandard är inte tillräckligt antar jag? Är det även värt att komplettera med treglas i detta lilla hus? Eller ska man göra detta när det är dags att bygga till större?

Vad tror ni sedan om kostnaderna nedan. Är jag helt ute och cyklar? Något som behöver justeras eller läggas till?

Gjutning av platta - 80 000 kr (gör själv)
Resning av stomar - 100 000 kr
Elarbeten - 30 000 kr ink matrial.
Rörarbeten - 20 000 kr ink matrial.
Minireningsverk - 100 000 kr (från upnor)
Borrning av brunn - 50 000 kr
Kök - 30 000 kr
Golv, tapeter, färg etc - 40 000 kr
Badrum - 25 000 kr (gör själv)
Elpanna - 40 000 kr (Nibe VVM 330) Förslag på annan? Motivering.

Totalt: 515 000 kr + hus + diverse kostnader

Vad tror ni om detta, bu eller bä ;)
 
B
vill inte avskräcka men det är dyrt
ja du. lägg på 80000 på badrummet. 70000 på köket.
20000 på rör och el.
 
Du har inte tagit upp någa administrativa kostnader: bygglov, försäkringar: lagfart: avgifter mm

Du har inte tagit upp några kostnader för schakt, gräv, dränering, avloppsstammar,fylle/grus mm

Dessa poster räknar du förmodligen som diverse kostnader (kan dock bli ganska stora summor).

Golv, tapeter färg etc: kan nog bli dyrare (parkett på cirka 70 kvm á 300 kr kvm blir 21 000). Ska du måla med t ex demmideck så kostar den utvändiga färgen en hel del.

Badrum: Nu vet jag inte hur stort ni tänkt er... Det är ganska kostsam med flytspackel, tätskickt, kakel/klinker/badrumsmöber/blandare/toalett osv. Vårt badrum på 8 kvm blir betydligt dyrare trots allt eget arbete. Enbart badrumsmöblerna kostar 18 500 kr ( då ingår inte blandaren).

Kök: I vårt hus kostar enbart vitvarorna cirka 40 000 kr (diskmaskin, ugn, mikro, kyl, frys, spishäll, kaffemaskin. Jag skulle tro att ert kök blir dyrare men kan säkert ha fel.

Om jag vore dig skulle jag dubbla posterna: badrum, golv/tapeter/färg, kök, rörarbeten. Då minskar risken för att du ska göra en glädjekalkyl och slippa vara nerös när kostnaderna drar iväg... för det kommer de göra.

Nu bygger vi garage på 50 kvm och hus på 173 kvm så det är möljigt att det blir så mycket billigare att bygga ett mindre hus som ni har planerat.
 
Borra brunn är dyrt.
Sen skulle iaf inte jag satsat på att köpa ett färdigt minihus utan jag skulle vänt mig till en arkitekt som får ta fram en liten utbyggbar "bas" som är lätt att bygga till, med full villastandard fast liten yta, kanske tre rum och kök på 70-80 kvadrat. Denna ska sedan vara anpassad för utbyggnad vad gäller el, vvs och planlösning. Sen tror jag att det som verkligen springer iväg är det invändiga. Satsa pengarna på en bra stomme och kör sen med plastmatta i badrum om det behövs. Personligen lägger jag hellre pengarna på bra fönster och rejält med isolering än att badrummen skall vara tjusigt helkaklade
 
Tack för svaren,

Kanske inte håller med er angående vissa kostnader men det är ändå bra med input. Har t.ex. svårt att se varför ett litet kök ska kosta över 100 000 kr. Jag bygde ihop ett från IKEA för ca 26000 kr med, frys, spis, diskmaskin etc.

Sen har jag nog uppskattat vissa kostnader dåligt. Elarbeten får jag troligen gratis från en kompis. Eller i alla fall väldigt billigt.

Låt säga att vi köper en tomt för 1,2-1,5 miljoner då har vi 1,3-1 miljon över för huset och andra kostnader.

Minireningsverk och brunn är jag kanska säker att vi får för ca 150 000 kr. Då är det 850 000 - 1,150 000 kr kvar till byggnad, arbeten och diverse kostnader. Är detta verkligen möjligt?

Jag vet liksom inte vilken ända jag skall börja i vilka jag ska kontakta. Om vi arkitektritar ett litet hus vad kostar detta? Eller rättare sagt vad kostar det sedan att låta någon bygga upp huset så att det blir vädertätt?

Det kanske fins några gamla ritningar som går att kopiera :)
 
B
ikea gör ju billiga och bra kök, men i längden inte så hållbara.
gångjärnen är ju skit rent ut sagt.
om du vill byta kök och ändra om i köket ofta så köp ikea.
din kompis skulle göra elen varför??
vad tror du händer om det blir något allvarligt elfel??
 
Redigerat av moderator:
Kompisen kanske är elektriker ;)

Allt är så frusterande, hur fan ska man veta vad allt kostar? Vart börjar man, verkar stört omöjligt att göra en kostnadsberäkning som går att lita på. Priserna för diverse tjänster varierar något otroligt beroende på vem som tillfrågas.
 
du kanske kan använda ladan då har du redan en stomme och ett tak regla på insidan isolera och bygg "huset inåt" . grund brukar finnas oxå så får du ett hus med kanske carport med egen ingång från huset


det kanske är en galen ide men jag har sett folk som gjort det
lycka till i vilket fall
 
B
det är dyrt med hus speciellt bygga lösvirke.
bli inte avskrämd bara.
kolla prefab hus?
 
  • Gilla
Twilight81
  • Laddar…
Njae, lite. Har du några förslag?
 
Finns det typ gamla torp? Som bilden brevid.
Kanske i största lage men samma stuk. Gillar gamla timmerhus.
 
  • En familj sitter tillsammans; två vuxna, en baby och två små barn, i ett mysigt rum.
B
det finns ju timmerhus. som du monterar själv har jag för mig
kollat pm et?
 
byggare henke skrev:
ikea gör ju billiga och bra kök, men i längden inte så hållbara.
gångjärnen är ju skit rent ut sagt.
om du vill byta kök och ändra om i köket ofta så köp ikea.
Har ett problemfritt IKEA-kök sedan 15 år tillbaka.
Stommarna är rejäla och tål omild behandling från barnhänder. Man kanske inte skall ta deras absulut billigaste produkt, men även deras lite dyrare inredningar är billigare än många andra köksleverantörers.
Problem med gångjärn har jag inte heller, men om det skulle uppstå framöver så är det inte hela världen att byta ut dessa.
 
B
lite skillnad på dom köken och dom nya
 
F
Om jag skulle bygga billigt/prisvärt och lite mindre med möjlighet att senare skala upp så hade jag satsat på nåt fräckt 1,5 plan (antagligen med förhöjt väggliv) eller 2 planshus och inrett övervåningen när behov uppstår. Det är jäkligt jobbigt att dra igång med markarbeten och riva ytterväggar när man ändå vet att behovet av yta kommer inom ett par snabba år. Betydligt minder insats att bygga en övervåning.

Slår ett slag för Arvidssons snickeri. Grymt bra att ha att göra med och bra priser. Ett Arvid 80+50 kostar 485' + 55' för material till övervåningen med 3 glas superenergi fönster och villastandard på väggioleringen, skulle kanske behövas lite mer isolering i taket . Då är det prefabricerade ytterväggar med fasadbrädor, fönster, isoleing redan monterad. Gissar på att transport och resning av väggar och takstolar kostar runt 30'. Vad total stomresning kostar vet jag inte.

EDIT: Såg att dom har några nya hus, Arvid V84+39 ser trevlig ut om man är lagd åt nyfunkishållet http://www.arvidssonssnickeri.se/ArvidV8439.htm. Men dom kan bygga efter egna ritningar om man vill. Jag ritade mitt eget hus och det var inga problem.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.