Ladugården på det gamla torpet ska få en omgång med Falu rödfärg. Timret har på en del ställen mindre skador, 5 - 10 cm i diam, det är dels efter stora spikar dels finns det rötskador, kan de lagas på ngt enkelt sätt före målning?
Jag har tänkt på lite olika alternativ, ett är att bara spika fast en bit masonit över skadan, ett annat är att packa igen skadan med ngn typ av drev som kan målas över. Vad tror ni som byggnadsvårdar? Det känns inte som jag vill ställa samma kvalitetskrav som på ett boningshus utan det kan gärna ha karaktären av en "B" lagning, men bli hyfsat med lite färg på.
Ska det till avancerad jobb så tenderar det att bli uppskjutet med målningen....
 
Jag skulle ta bort det mjuka och måla rakt över om skadan inte är placerad och utformad så att det står vatten i den. Annars ta en passande träbit, rita av konturen över skadan och sen mejsla ut med stämjärnet. Tar inte alls långt tid.

Varför laga med masonit?
 
En ladugård? Bara skrapa bort det rötna och rödfärga då.

Vi har en husfasad med åldrat timmer, dock ingen röta annat än i syllen som vi tänker täcka med vattbräda. Vi ska rödfärga antar jag, sen får vi se hur det blir. Kanske får man sätta på panel. Men på en lada??
 
Tänkte mig nån enklare lagning, bara så att det inte tränger in så mycket vatten rakt in i virket
 
Behövs inte. Virket tål lite väta om det är opanelat. Ta bort det fula och jämna till räcker gott.
 
Laga inte med masonit! Gissa var vi fick lägga i 18 m timmer? Där det hade ruttnat bakom masonit. Gör som du tipsas om tidigare i tråden.
 
Kurtivan skrev:
Tänkte mig nån enklare lagning, bara så att det inte tränger in så mycket vatten rakt in i virket
Det där med att trä behöver "skyddas" är väl något vi har fått i oss efter decennier av indoktrinering från färgindustrin?
Står det öppet torkar det upp när det slutat regna. Om man täcker över riskerar man att fukten blir kvar och det börjar röta.
Vi har några småskador i timret bl a där stockar gått av i flytten. Ska forma till lagningsbitar med yxan.
 
Spika på "pärt", så är iallafall timrade uthus (inklusive mitt eget) här i trakten lagade. Det blir luftigt så att det som är under kan torka och förhindrar att det stänker på mer vatten.
 
Nä nu är jag inte med! Pärt? Vad är det?
 
små platta träbitar, ses vanligtvis som underlag under tegeltak på lagårdar och gamla hus.

Har för mig att det även användes som yttertak, ett j-a spikande misstänker jag att det var att sätta upp ett pärttak

/ATW
 
Pärt är ett yttertak av träspån som hyvlades fram. Pärt tak tjärades, ibland med rödtjära. Dessa tak lades på såväl mangårdshus som ekonomibyggnader. Mycket spika blev det. :p
 
Redigerat:
Dessa pärt är här (tror jag) ofta gjorda av det spill som blir när man sågar upp en stock till virke. Det blir småbitar över längst ut på stocken liksom, av varierande storlek och utseende, platta på ena sidan och halvrunda på andra, ibland med lite barkspill på.
 
Partkniv.jpgPärtkniv
Egglängd: 250mm
Bredd: 50mm
Tjocklek: 5mm
Pärtkniven används framförallt för att klyva upp pärt till pärttaket. Fungerar också utmärkt för att spänta stickor med till brasan. Skaften är gjorda av ask.

kopierat från S Djärv.
Det brukar finnas hantverkare med på de flesta hantverksdagar här i Dalarna som visar hur de klyvs :)
Undertaket på "gamla" delen av vårt hus har pärt under pappen och pannorna. Det finns väl kyrkor som har det som fasad också eller heter det något annat då :confused:

WOW, här finns det bilder!
 
Pärt = Spån, jajamän nu är jag med igen. Här kallas det spåntak.
Ja,det var ju en variant. Jag tvingade in tjärdrev som jag målade över. Ser bra ut,men kanske rena katastrofen i längden?
 
Allting som börjar med Tjär-... är enligt mig alltid bra.

Sen är ju rödfärg en färg som andas bra.

Om du skrivit jag fyllde igen hålet med silikon hade jag varit oroad. ;)

/ATW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.