Jag ska dränera om mitt hus och har varit helt inställd på att gräva upp och ta bort min oljetank i plast som ligger nergrävd i trädgården.

Sprang dock på en tråd som tog upp möjligheten att elda med t ex frityrolja. Googlade på nätet och hittade lite ytterligare idéer åt detta håll.

Tanken är inte i vägen för oss där den ligger och det är ett slitgöra att forsla bort den. Varför inte spara tanken och vänta på ett möjligt framtida genombrott för frityrolja el dyl.

Vore intressant att höra om någon annan forskat lite i vad som är på gång kring alternativa flytande drivmedel till en villapanna.
 
Kan ju vara ett problem att oljan stelnar då det inte är så varmt nere i jorden, Vanlig villaolja av inomhusmodell klarar sig ned runt noll grader.

Men vad vet jag om frityrolja.

Protte
 
Låter rimligt att anta att frityroljan stelnar om den får ligga ute.

Då borde ju etanol vara ett bättre alternativ (man kan ju utan problem förvara nubbeflaskorna i frysen).
 
Jag har nog svårt att tänka mej flytande 100%ig biobränslen till uppvärmning inom överskådlig framtid. Dito för motorbränsle är i sin linda och lika kostsamt som fossila. Vidare är dagens "bio-diesel" mera känslig för både temperatur och åldring.
Din tank innehåller troligen rester av fossilt bränsle och ingenting är evigt, inte ens plasttankar ...
Jag skulle tro att klokast, om du inte ska använda din tank .. är att gräva upp den och avverka den på lämpligt sätt. Alternativet är att noggrant rengöra den och fylla den med fast material .. typ sand.
Vad lagen säjer vet jag dock inte ... men samvetet räcker kanske lika långt?

Fossil eldningsolja för utomhusförvaring tål -32° (minst) ... inomhus varianten tål max -10°.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.