Hej,

har fått till skänks en dubbel altandörr. men var ska den placeras?

Har två rum att välja på och båda går ut mot solsidan.

Alternativ 1 - Köket.
Tekniskt sett så ersätter dörren i köket två "halva" fönster som bara ger utsikt i huvudhöjd. Fönstren känns som typ som gamla toalett fönster...

Alternativ 2 - "Stora rummet".
Det här rummet är delat i två delar med en bokhylla som skär av rummet. Det är inte soff och tv-delen som kommer att få altandörren utan "lekdelen" med min dator och barnens leksaker.
I stora rummet så blir det nåt special då det redan är tre fönster ut mot solsidan och dörren får inte plats brevid... typ att två fönster ersätts och det blir en dubbeldörr och sedan ett normalt fönster brevid..


Vad är det bästa? Vad ger i de flesta fallen ett bra intryck av huset då jag ev ska sälja huset...
Möjligtvis att stora rummet är det vanligaste, men jag känner att en dörr i köket skulle göra vara rätt användbar och få bort lite tråkiga fönster i köket.... är jag helt fel ute?
 
Om det går att ha en matplats utanför köket så absolut köket. Det är så himla skönt att bara kunna ta sin temugg eller sin tallrik och gå ut lite utanför dörren.
 
Precis min mening, mina föräldrar var så inne på att stora rummet var bättre - en gammaldags syn då de har det så?

Och ja - jag ska bygga ett trädäck utanför med utsikt över en hage så det blir väldans nice. Lite morgonsol med, och sen får man väl köpa skogen "uppåt" så det blir kvällssol med :)

Barnen tjatar ju mer på att äta ute, än att sitta på en uteplats och leka...
 
Då är det självklart köket. Ni kommer att vilja sitta ute och då drar man allt genom vardagsrummet istället.
Kanske är det som så att det var fint att ha utgången i rummet förr? Jag vet faktiskt inte. Men vi har en altandörr i köket och den används rejält kan jag säga.
 
Samma här.

En liten praktisk sak är att barn vill bära sina glas själva och de kommer att spilla, betydligt mer praktiskt att det spillet hamnar på köksgolvet än någon annanstans
 
En sak att tänka på är hur det påverkar rummen med en dörr.
Påverkar det möjligheten att möblera? Ljusinsläpp?

Utan att veta hur sådana saker ser ut skulle jag också föredra att ha den i köket. Smidigare att duka in och ut den vägen. Man (i alla fall vi) drar in ganska mycket smuts genom altandörren och köket känns mer lämpat för det.

Att man förr ville ha utgången från vardagsrummet kanske kan bero på att man inte ville ha in gäster i köket. Nu umgås man väl lika gärna i köket så att det inte spelar någon roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.