Hej.

Om man beställer ett hus från ex. Myresjöhus. Antag att priset för en total entreprenad inkl grunden ligger på 3 milj. (fiktiv summa). Om man nu väljer att göra allt det invändiga arbetet själv hur mycket kan man sänka sina kostnader med då? Dvs man köper ett "skelett" som man sen jobbar med invändigt.

Det man gör själv är alltså. måla utvändigt, innerväggar, kök, golv, tak, måla invändigt, badrum m.m.

Tacksam för svar.

MVH
 
pekivan skrev:
Hej.

Om man beställer ett hus från ex. Myresjöhus. Antag att priset för en total entreprenad inkl grunden ligger på 3 milj. (fiktiv summa). Om man nu väljer att göra allt det invändiga arbetet själv hur mycket kan man sänka sina kostnader med då? Dvs man köper ett "skelett" som man sen jobbar med invändigt.

Det man gör själv är alltså. måla utvändigt, innerväggar, kök, golv, tak, måla invändigt, badrum m.m.

Tacksam för svar.

MVH
Det beror mkt på leverantören- inte alla vill ens sälja på det sättet - elelr har iaf olika färdigställandegrader, med olika prisavdrag

/K
 
Finns det någon som gjort något liknande. Dvs gjort väldigt mycket själv invändigt i ett prefabhus. Ungefär hur många procent på totalen kan man skära?
 
pekivan skrev:
Finns det någon som gjort något liknande. Dvs gjort väldigt mycket själv invändigt i ett prefabhus. Ungefär hur många procent på totalen kan man skära?

Definiera prefab hus ? :)

Jag köpte en stuga från CA-boden som fritidshus - där får man i princip bara ytterdelarna leverat i byggsats (sen kan man hyra snickare separat för att sätta ihop det om man vill, vilket jag inte gjorde iof), men allt invändigt får man köpa separat, inkl reglar, skivor, el osv osv.

Forsgrens timmerhus kontaktade jag också - dom lev. också en byggsats, där man kunde välja till stomresning - och sedan göra resten själv.
Många vanliga trähus tillverkare leverar ofta husen färdiga (med tapeter osv) - men man brukar kunna välja att sätta ihop dom själv, eller att inreda tex vinden själv osv

Som sagt det varierar från tillverkare till tillverkare.

/K
 
Jag är otydlig märker jag.

Jag menar såhär. Istället för att köpa ett nyckelfärdigt hus (helt klart i från början) i från ex. Eksjöhus med platta så väljer man bara att få det stomrest (vattentätt). Bärande väggar blir ju så klart uppsatta invändigt men i övrigt gör man allt det invändiga själv. Måla ut- och invändigt. Lägger golv. Reser innerväggar (ej bärande). Sätter köket. Målar tapetserar m.m. hur mycket kan man då minska priset med? Jag söker mer efter en procentuell siffra som man kan applicera på alla typer av nya hus snarare än ett tal i kr.

Finns det några som har liknande erfarenheter och som har räknat på detta?

MVH
 
pekivan skrev:
Jag är otydlig märker jag.

Jag menar såhär. Istället för att köpa ett nyckelfärdigt hus (helt klart i från början) i från ex. Eksjöhus med platta så väljer man bara att få det stomrest (vattentätt). Bärande väggar blir ju så klart uppsatta invändigt men i övrigt gör man allt det invändiga själv. Måla ut- och invändigt. Lägger golv. Reser innerväggar (ej bärande). Sätter köket. Målar tapetserar m.m. hur mycket kan man då minska priset med? Jag söker mer efter en procentuell siffra som man kan applicera på alla typer av nya hus snarare än ett tal i kr.

Finns det några som har liknande erfarenheter och som har räknat på detta?

MVH
Jag har frågat runt även efter nyckelfärdiga hus (som en liten koll innna vi köpte radhus för ett par år sen).
Då var det iaf så att olika tillverkare hade olika villkor och olika möjligheter till avdrag.

Det skiljer kanske lite på konjukturen hur flexibla dom är dock.

De avdrag som jag diskuterade då - tex kök och tapetsering osv - var inte många kr (eller % heller då)... :(

Men ring tex myresjöhus och fråga vettja...

/K
 
VillaVarm säljer sina hus på det viset. Du får ett vädertätt hus, där du får göra allt annat invändigt samt, måla och lägga på takpannor på huset.

Att ta ett nyckelfärdigthus och sedan välja bort saker ger dig inte de besparingar som du tror. Vi kollade på nyckelfärdigahus men hade en kompis som jobbade med kök, så vi ville välja bort köket och vi fick då tillbaka mellan 50.000 - 80.000 kronor på kök som lätt kostade 100-200.000 att installera (om man köper det själv) det beror ju helt enkelt på att byggtillverkaran inte betalar några 100.000 för köket, utan kanske 60.000 men vill ju ändå ha lite vinst på det och därför får du bara tillbaka 50.000. Så om man inte får köket gratis så är det en riktigt dålig affär att välja bort dessa ur husbygget.

Nu kan ju marknaden ha vänt, det är ju 5 år sedan vi tittade på hus, så siffrorna ser kanske annorlunda ut idag, men några större summor tror jag inte du vinner på det.
 
Vi bygger med huskomponenter i dalarna. Där ser det ut ungefär så här:

% av totalsumman (exkl. utvändig målning & kök) för huset, arbete + materiel:

10% vvs
5.7% el
4% kakel & klinker
3% tapet & målning
Ventilation har jag tyvärr inga siffror på.

Kanske inte jättemycket att gå på men du ser ungefär vad det lutar åt.
 
Gladh skrev:
VillaVarm säljer sina hus på det viset. Du får ett vädertätt hus, där du får göra allt annat invändigt samt, måla och lägga på takpannor på huset.

Att ta ett nyckelfärdigthus och sedan välja bort saker ger dig inte de besparingar som du tror. Vi kollade på nyckelfärdigahus men hade en kompis som jobbade med kök, så vi ville välja bort köket och vi fick då tillbaka mellan 50.000 - 80.000 kronor på kök som lätt kostade 100-200.000 att installera (om man köper det själv) det beror ju helt enkelt på att byggtillverkaran inte betalar några 100.000 för köket, utan kanske 60.000 men vill ju ändå ha lite vinst på det och därför får du bara tillbaka 50.000. Så om man inte får köket gratis så är det en riktigt dålig affär att välja bort dessa ur husbygget.

Nu kan ju marknaden ha vänt, det är ju 5 år sedan vi tittade på hus, så siffrorna ser kanske annorlunda ut idag, men några större summor tror jag inte du vinner på det.
Fint tips! Otroligt trevlig och informativ sida. Har läst en massa de har lagt upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.